سبک زندگی

آیا احتمال شیوع آبله میمونی در ایران وجود دارد؟

خرید فالوور از سایت اینبو

بابک عشرتی با بیان اینکه آبله میمون یک بیماری پوستی است که علائم آن تب و بدن درد است و سپس لکه های قرمز رنگی روی بدن و دست ها ظاهر می شود که تبدیل به تاول هایی مانند آبله مرغان می شود.

به گزارش وبدا، وی افزود: اندازه ضایعات پوستی آبله میمون بزرگتر از تاول های آبله مرغان است و غدد لنفاوی گردن کمی متورم می شود. راه انتقال آبله میمون بیشتر از طریق تماس پوستی است و اگر ترشحات تاول ها با پوست تماس پیدا کند این بیماری منتقل می شود.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر درمان خاصی برای آبله میمون وجود ندارد و بیمار بهبود می‌یابد، گفت: افرادی که سیستم ایمنی ضعیف یا بیماری زمینه‌ای دارند ممکن است به نوع شدید آبله میمون مبتلا شوند. و کمتر از 1 درصد افراد مبتلا به این بیماری می میرند.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، بهترین راه پیشگیری از آبله میمون را جداسازی و حفظ فاصله بین بیماران و افراد سالم می داند و می گوید: جداسازی بیماران به ویژه زمانی که ضایعات پوستی در بدن ظاهر می شود، بسیار مهم است. احتمال انتقال در همان زمان بالاترین است.

وی با اشاره به شیوع آبله میمون از کشورهای آفریقایی و عدم شناسایی بیماران آبله میمون در کشور یادآور شد: در موج قبلی این بیماری که دو سال پیش بود، یک مورد آبله میمون در ایران نیز وجود داشت. که از خارج آمده اند. گزارش داده ایم اما موج جدید این بیماری عمدتاً در کشورهای آفریقایی است اما سه مورد این بیماری در پاکستان نیز گزارش شده است.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از افزایش خدمات درمانی در کشورمان پس از گزارش موارد ابتلا به آبله میمون در پاکستان خبر داد و گفت: به مراکز مراقبت مرزی در سراسر کشور هشدار داده ایم که بیمارانی که از مرز عبور می کنند. مرزهای شرقی و غربی کشورمان با علائم آبله میمون شناخته شوند.

عشرتى به زائران اربعين توصيه كرد: نه تنها در صورت ابتلا به آبله ميموني بلكه در صورت ابتلا به ساير بيماريهاي عفوني، اسهالي و تنفسي نيز رعايت بهداشت فردي را رعايت كنند و ضمن شستن مستمر دستها با آب و صابون و يا حتي مواد ضدعفوني كننده، در جمع حاضر از ماسك استفاده كنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر زائران و مردم بیماری را با علائمی مانند تاول در بدن یا صورت مشاهده کردند باید فاصله ای را از آن رعایت کنند که می تواند یک متر باشد و البته بهتر است فرد بیمار مراجعه نکند. اجتماعات و مکان های شلوغ و استراحت.

این اپیدمیولوژیست تاکید کرد: انتقال بیماری آبله میمون و شیوع آن ربطی به فصول گرم یا فصل خاصی ندارد. راه انتقال این بیماری بیشتر از طریق پوست و تماس نزدیک است. بزاق دهان اگر به پوست آسیب دیده برسد می تواند راهی برای انتقال این بیماری باشد.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به راه‌اندازی کیت تشخیص آبله میمون در انستیتو پاستور ایران، گفت: بهترین و سریع‌ترین راه برای تشخیص این بیماری، تشخیص علائم است، زیرا آن‌ها روزها، انستیتو پاستور، نمونه هایی را از قسمت های مختلف بدن ارسال و آزمایش می کند.

عشرتی ادامه داد: هنوز واکسن مشخصی برای این بیماری نه در کشور ما و نه در بسیاری از کشورها وجود ندارد و جا برای تحقیق روی دو نوع آبله میمون که با یکدیگر متفاوت هستند بسیار است.

وی با بیان اینکه آبله میمون در دنیا قبل از 18 سالگی دیده شده است، گفت: موارد تایید شده این بیماری بیشتر افراد 18 تا 48 ساله هستند و افراد مسن بیشتر در معرض آبله میمون هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا