سبک زندگی

این رژیم غذایی محافظ مغز در برابر آلزایمر

خرید فالوور از سایت اینبو

آلزایمر نوعی اختلال در عملکرد مغز انسان است که به تدریج توانایی های ذهنی فرد مبتلا را از بین می برد. اگرچه افراد معمولاً با افزایش سن تا حدودی فراموشکار می شوند، اما این فراموشی در بیماران آلزایمر به تدریج پیشرفت می کند. گفته می شود از هر هشت نفر بالای 65 سال، یک نفر در طول زندگی خود این بیماری را تجربه می کند. بیماری آلزایمر در مراحل اولیه خود احتمالاً برای اطرافیان فرد مبتلا غیرقابل تشخیص است، اما همچنین بدون هشدار نیست.

به گزارش ایرنا، ممکن است بیمار آنچه را که به او گفته اید فراموش کند. صحبت هایش قطع می شود و سوالاتی که از او پرسیده اید را به خودش تکرار می کند. همچنین در محله خود گم شوید. او که تا دیروز شیک لباس می پوشید و ظاهر خوبی داشت، دیگر به ظاهرش اهمیتی نمی دهد و با لباس های کثیف و موهای ژولیده خانه را ترک می کند. پس از مدتی نام اقوام خود را نیز فراموش می کنند.

در این مواقع به جای سرزنش بیمار باید سریع او را نزد متخصص مغز و اعصاب ببرید. سرعت بروز این بیماری در همه افراد یکسان نیست. ممکن است علائم بیمار به سرعت بدتر شود و ظرف چند سال حافظه فرد از بین برود. اما در سایر بیماری ها این روند تا دو دهه طول می کشد.

متاسفانه هیچ درمانی برای آلزایمر وجود ندارد. اما اگر بیمار زودتر تحت نظر پزشک باشد، می تواند فعالیت های روزانه خود را برای مدت طولانی تری انجام دهد. افراد مبتلا به آلزایمر پیشرفته ممکن است دیگر نتوانند راه بروند یا صحبت کنند. این بیماری می تواند به جایی برسد که عملکردهای حیاتی مانند بلع غذا دشوار شود.

با توجه به صعب العلاج بودن این بیماری و افزایش تعداد مبتلایان به آن، امروزه موضوع پیشگیری از آلزایمر بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. ارتباط بین رژیم غذایی و پیشگیری از آلزایمر یا تاخیر در بروز این بیماری یکی از موضوعات مهم پژوهشگران است.

غزاله اسلامیان، عضو هیأت علمی دانشکده علوم غذایی و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نمی توان دقیقاً پیش بینی کرد چه کسانی به آلزایمر مبتلا می شوند، اما عوامل متعددی می تواند این احتمال را افزایش یا کاهش دهد. برخی از این عوامل مانند سن و ژنتیک قابل کنترل نیستند، اما رژیم غذایی یکی از عوامل دیگر مرتبط با بیماری آلزایمر است که روند ابتلا یا پیشرفت این بیماری را تحت تاثیر قرار می دهد.

اسلامیان با اشاره به اینکه بر اساس نتایج مطالعات، الگوهای غذایی خاص می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد، گفت: بر این اساس مصرف گروه های غذایی خاص از پیشرفت این بیماری در بیماران آلزایمری جلوگیری می کند.

مکانیسم تأثیر رژیم غذایی بر بیماری آلزایمر

وی با بیان اینکه قطعات کوچک پروتئینی به نام بتا آمیلوئید در مغز افراد مبتلا به آلزایمر مشاهده شده است، افزود: توده هایی در این پروتئین ها تشکیل می شود که ارتباط منظم مغز را مختل می کند و با این مکانیسم ها بتا آمیلوئید را در مغز کاهش می دهد.

اسلامی گفت: التهاب باعث افزایش سطح بتا آمیلوئید در مغز می شود. در نتیجه الگوهای غذایی ضد التهابی، این می تواند به کاهش سطح بتا آمیلوئید در مغز کمک کند.

وی افزود: رژیم های غذایی ضد التهابی می توانند با کنترل سایر عواملی که با بروز آلزایمر مرتبط هستند مانند دیابت و فشار خون از بروز این بیماری جلوگیری کنند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن با استفاده از رژیم غذایی مدیترانه ای

اسلامیان ادامه داد: تحقیقات زیادی برای بررسی این موضوع انجام شده است که کدام غذاها و الگوهای غذایی ممکن است برای افراد مبتلا به آلزایمر مفیدتر باشد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات انجام شده، محققان رژیم غذایی مدیترانه ای را با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن مرتبط دانسته اند، افزود: مطالعات معتبر متعددی ارتباط بین رژیم غذایی مدیترانه ای و پیشرفت کندتر بیماری آلزایمر را تایید کرده است، این رژیم ها سرشار از چربی های سالم هستند. و آنتی اکسیدان ها

همانطور که گفته شد، مصرف غذاهای نشاسته ای و انواع نان سبوس دار، میوه ها، سبزیجات، حبوبات، آجیل، مصرف کمتر گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، استفاده منظم از انواع ماهی (اغلب گفته می شود. ماهی غذای مغز است و شواهد زیادی وجود دارد که خوردن ماهی به دلیل داشتن امگا 3 برای سلامت مغز مفید است، لبنیات کم چرب، روغن‌های پخت و پز مایع مانند روغن زیتون، روغن کانولا و عدم استفاده از آن. روغن جامد، محدود کردن دریافت نمک در غذا و کاهش مصرف مواد قندی مانند شیرینی، بیسکویت، کیک و شکلات از جمله اقدامات موثر برای کاهش یا کند کردن روند بیماری آلزایمر است.

رژیم MIND و رابطه آن با پیشگیری از آلزایمر

این متخصص با بیان اینکه رژیم غذایی MIND در واقع ترکیبی از رژیم غذایی مدیترانه ای و رژیم غذایی برای کنترل فشار خون بالا است، گفت: مطالعات نشان داده است که این نوع رژیم غذایی می تواند برای سلامت مغز مفید باشد، رژیم غذایی MIND به افراد توصیه می کند غذاهایی از این قبیل مصرف کنند. از جمله انواع توت ها مانند شاه توت، توت فرنگی، شاه توت و تمشک که سرشار از آنتی اکسیدان هستند، سبزیجات به ویژه سبزیجات برگ سبز، مغزها و دانه ها، غلات کامل، روغن زیتون، گوشت سفید مانند ماهی و مرغ و حبوبات را در سبد غذایی خود بگنجانید. برای روشن کردن

کدام غذاها را باید در بیماران آلزایمر کاهش داد؟

وی با اشاره به اینکه منابع غذایی حاوی چربی اشباع شده، کلسترول بالا و قندهای ساده می تواند باعث افزایش التهاب در مغز و بدن بیماران آلزایمری شود، توصیه کرد: از مصرف شیرینی، کره، مارگارین، گوشت های چرب و سرخ کردنی ها از گرایش به این بیماری خودداری شود. کاهش خواهد یافت.

اسلامیان در پاسخ به این سوال که آیا رژیم غذایی می تواند در پیشگیری از آلزایمر نقش داشته باشد، گفت: بیماری آلزایمر یک بیماری پیچیده است که عوامل متعددی در بروز آن نقش دارند، الگوهای غذایی می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را تا حدودی کاهش دهد، اما شواهد قوی وجود دارد حمایت از رژیم غذایی مدیترانه ای و UMA به عنوان بخشی از استراتژی های پیشگیری از آلزایمر، اگرچه نتایج مطالعه بسته به جمعیت دقیق مورد مطالعه متفاوت است، مطالعات همچنان کاهش 40 تا 54 درصدی در خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را در افرادی که رژیم مدیترانه ای را دنبال می کنند نشان می دهد.

وی افزود: همچنین در مطالعه دیگری نشان داده شد افرادی که به شدت از الگوی غذایی UMA پیروی می کردند 53 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر بودند، حتی افرادی که از رژیم غذایی UMA پیروی می کردند به طور متوسط ​​35 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر بودند.

لزوم یادآوری نوشیدن آب به بیماران آلزایمر

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه برخی از داروهای تجویزی برای بیماران آلزایمر می تواند باعث ایجاد یبوست شود، ادامه داد: مصرف میوه ها، سبزیجات و غلات کامل در رژیم غذایی که منابع خوبی از فیبر هستند در کنار افزایش مصرف مایعات و فعالیت بدنی به کاهش یبوست کمک می کند.

خشکی دهان یکی دیگر از مشکلات رایج در بیماران آلزایمری است که اسلامیان به آن اشاره کرد و گفت: افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است به اندازه کافی آب ننوشند زیرا سیگنال تشنگی بدن آنها مانند گذشته قوی نیست و این امر باعث تشویق و یادآوری بیماران به مصرف کافی آب می شود. آب آب از اطرافیان ضروری است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر افراد مبتلا به آلزایمر کمتر احساس گرسنگی یا تشنگی می کنند، افزود: این بیماران معمولاً در جویدن یا بلعیدن مشکل دارند که باعث می شود به اندازه کافی غذا نخورند یا وزن زیادی از دست بدهند.

وعده های غذایی و میان وعده های کوچکتر

اسلامی گفت: وعده های غذایی یا میان وعده های کوچکتر، خوردن غذاهای مقوی و پرکالری و غذاهای نرم که مصرف آنها آسان است مانند سبزیجات پخته، میوه های نرم بدون پوست، گوشت های کم چرب مانند گوشت چرخ کرده یا سوپ می تواند برای این بیماران مفید باشد.

وی بیان کرد: در سال های اخیر توجه ویژه ای به محور مغز – روده شده است به این معنی که ارتباط بسیار قوی بین سلامت مغز و آنچه در روده اتفاق می افتد و نقش تغذیه در بهبود عملکرد مغز وجود دارد. در مطالعات مختلف ثابت شده است، بنابراین پیروی از یک سبک زندگی سالم مانند رعایت رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی کافی می تواند نقش مهمی در پیشگیری از پیشرفت علائم آلزایمر و جلوگیری از بروز این بیماری داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا