(تصاویر) ماجرای سرقت F-۸۶ آمریکایی توسط شوروی در طول جنگ کره
F-86 Saber اولین جنگنده زاویه دار بود که برای نیروی هوایی آمریکا به آسمان رفت. این جنگنده توسط شرکت آمریکای شمالی ساخته شد و به نماد نبرد هوایی در جنگ کره تبدیل شد.
به گزارش روزیاتو، نبرد برای برتری هوایی از روز آغاز جنگ کره آغاز شد و تنها سه سال بعد با آتش بس پایان یافت. پس از پایان شوک تهاجم کره شمالی، دیری نپایید که نیروی هوایی آمریکا با کمک سایر نیروهای هوایی سازمان ملل متحد برای نابودی نیروی هوایی کره شمالی وارد عمل شد.
معرفی MiG-15 در نوامبر 1950 و ورود آن به جنگ کره که اغلب توسط خلبانان شوروی انجام می شد، وضعیت را به طور قابل توجهی تغییر داد. در طول باقی مانده جنگ کره، نبردهای سنگین هوایی تقریباً هر روز انجام می شد. با وجود برتری عددی قطعی در جنگنده های جت، نیروهای هوایی کمونیست کره شمالی، چین و اتحاد جماهیر شوروی هرگز به برتری هوایی دست پیدا نکردند.
این دستاوردی بود که گواهی بر مهارت و آموزش خلبانان سازمان ملل است. خلبانان کهنه کار نیروی هوایی ایالات متحده بسیار ماهر و به خوبی آموزش دیده بودند. ترکیب مهارت های بالای این هوانوردان باتجربه با فناوری به سرعت در حال پیشرفت که با آن F-86 به طور مداوم به روز می شد به متفقین این امکان را داد که امواج مداوم حملات هوایی کمونیست ها را دفع کنند.
طلوع عصر جت مصادف با دوران اوج جاسوسی جنگ سرد در تاریخ بود
مشخصات جنگنده F-86 Saber
تسلیحات: شش مسلسل کالیبر 50
موتور: موتور جنرال الکتریک J47 با وزن 5200 پوند فوت
حداکثر سرعت: 1.102 کیلومتر بر ساعت
برد: 1930 کیلومتر
سقف پرواز: 49000 فوت
عرض: 11.3 متر
طول: 11.4 متر
ارتفاع: 4.3 متر
وزن: 6255 کیلوگرم با بار کامل
مشخصات فنی جنگنده MiG-15
تسلیحات: دو اسلحه 23 میلی متری و یک راکت یا بمب 37 میلی متری به اضافه وزن 900 کیلوگرم.
موتور: موتور Klimov VK-1 9000 پوند فوت (ساخته شده از موتور رولزرویس بریتانیایی “ننه”)
حداکثر سرعت: 1078 کیلومتر بر ساعت
برد: 800 کیلومتر
سقف پرواز: 51000 فوت
عرض: 10 متر
طول: 10 متر
ارتفاع: 3.3 متر
وزن: حداکثر 5.112 کیلوگرم
کوچه میگ
اولین جنگنده سابر که از دست رفت یک F-86A بود که به دلیل آسیب ناشی از درگیری با میگ-15های شوروی مجبور به فرود در آب شد. خلبان توسط نیروی دریایی آمریکا نجات یافت، اما پس از یک نبرد 3 ساعته که منجر به از دست دادن 7 فروند میگ 15 شد، تلاش مشترک چین و اتحاد جماهیر شوروی به آنها اجازه داد تا جنگنده را از آب خارج کرده و برای بازرسی بازگردانند. به مسکو
دومین صابر که به دست شوروی افتاد، از نوع F-86E بود که به دلیل آسیب جنگی مجبور به فرود شد. این بار روی زمین در کره شمالی. خلبان مجروح می شود اما زنده می ماند و اسیر جنگی می شود. او در نهایت پس از آتش بس به ایالات متحده بازگردانده شد.
میگ 17 زمانی به تولید انبوه نزدیک می شد که اولین سابرهای آمریکایی در اتحاد جماهیر شوروی بازسازی شد. تنها دستاورد قابل توجه شوروی از این مهندسی معکوس، اختراع گیرنده هشدار تشخیص راداری بود که در صورت قفل شدن هدف سلاح سابر به خلبان هشدار می داد. این اصلاح بر روی MiG-15 مستقر در کره شمالی نیز مورد استفاده قرار گرفت و پس از اثبات کارایی آن، تمامی مدل های جنگنده بعدی شوروی نسخه هایی از این سامانه را دریافت کردند. از دستاوردهای این مهندسی معکوس برای شوروی می توان به هدف گیری راداری، هدف گیری خودکار توپ، تثبیت کننده افقی متحرک و از همه مهمتر سیستم G-suit اشاره کرد.
F-86E که بعداً در جنگ به دست شوروی افتاد، یک تثبیت کننده افقی کاملا متحرک داشت. مهندسان شوروی یک MiG-17 آزمایشی با طراحی مشابه ساختند و خلبانان آزمایشی آزمایشهای هندلینگ متعددی را انجام دادند تا اینکه متوجه شدند که میتواند قدرت مانور هواپیما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این عملکرد آنقدر چشمگیر بود که MiG-19 و نسل های بعدی از یک تثبیت کننده افقی کاملا متحرک استفاده کردند.
بزرگترین دستاورد سابرهای دریافت شده توسط شوروی، کپی برداری از سیستم G-suit بود. افزایش عملکرد خلبان در بارهای G نسبت به پیشرفتهای آیرودینامیک یا سیستمهای تسلیحاتی، افزایش بسیار بیشتری در کشندگی برای نسلهای آینده میگها ایجاد کرد.
مرزهای جنگ سرد: رودخانه یالو
ماهیت پر هرج و مرج جنگ در جنگ کره، همراه با ابهام جنگ که بسیاری از حقایق را در طول جنگ سرد پنهان کرد، به این معنی است که ممکن است هرگز دقیقاً مشخص نشود که چگونه اف-86 و میگ-15 آسمان این دو را تحت تعقیب قرار داده اند. کره ها به پایان رسید.
منابع مختلف پس از جنگ ادعا میکنند که تا پایان جنگ، جنگندههای آمریکایی احتمالاً پیروزیهای بسیار بیشتری نسبت به سوابق رسمی به دست آوردهاند. پس از آتش بس بین کره شمالی و جنوبی، تلاش های زیادی برای روشن شدن اسناد تاریخی مربوط به بسیاری از وقایع جنگ انجام شد. این پیروزی ها معمولاً در کنار رودخانه یالو در منچوری به دست می آمد. با وجود ممنوعیت عبور از رودخانه، در بحبوحه نبرد، حملات تصادفی علیه آن صورت گرفت.
با این حال، برخی منابع ادعا میکنند که بسیاری از ماموریتها عمداً بر فراز رودخانه یالو انجام شده است تا میگها را در آسیبپذیرترین حالت خود، در الگوهای ترافیکی یا روی زمین در فرودگاههای کمونیستی دستگیر کنند.
در حالی که هنوز رازهای زیادی پیرامون جنگ کره باقی مانده است، و در حالی که آتش بس پابرجاست و شبه جزیره کره تقسیم شده است، جنگنده های شجاع هر دو طرف با پیشرفت عصر جت، نبردهای هوایی دشوار خود را با سرعت بی سابقه ای طی می کنند. جنگنده های نسل پنجم امروزی ثمره دانه هایی هستند که توسط خلبانان شجاعی کاشته شده اند که برای دفاع از هدف خود از خط میگ پرواز کردند.