(تصاویر) مقایسه جنگندههای ناونشین F/A-۱۸ آمریکایی و Rafale M فرانسوی

F/A-18 سوپر هورنت آمریکایی و رافال فرانسوی جت های جنگنده عالی هستند.
به گزارش روزیاتو، رافال همچنین یکی از معدود هواپیماهای جنگی است که نسخه دریایی برای عملیات حامل دارد. بی معنی است که بگوییم کدام یک “بهتر” است، زیرا پاسخ به این سوال بستگی به نیاز نیروهای مورد نظر دارد، اینکه کدام نسخه از هواپیمای جنگی در نظر گرفته شده است، آن هواپیماها به چه سلاح هایی مسلح هستند و غیره.
هر دو F/A-18 سوپر هورنت و رافال فرانسوی در آخرین نسخههای خود جنگندههای نسل 4.5 با کارایی بالا هستند – اگرچه نیروی دریایی ایالات متحده دید خود را از هورنت به نسل پنجم جنگنده F-35C تبدیل کرده است. نسخه رافال M نیز جنگنده نیروی دریایی فرانسه در سال های آینده خواهد بود.
رافال فرانسوی در مقابل F/A-18 Super Hornet نیروی دریایی ایالات متحده
Dassault Rafale فرانسوی که توسط Dassault Aviation ساخته شده است، به عنوان تنها جنگنده “omnirole” جهان معرفی می شود. این انعطاف ممکن است تا حدی به دلیل محدودیت ها و ملاحظات صادرات فرانسه باشد. فرانسوی ها برای تمام ماموریت ها به یک جنگنده از نوع ارتش سوئیس نیاز دارند، در حالی که نیروی دریایی ایالات متحده این تجمل را دارد که هواپیماهای تخصصی تر (مانند EA Growler) توسعه دهد.
رافال فرانسوی برای برتری هوایی، بازدارندگی، شناسایی هوایی، پشتیبانی زمینی، حمله ضد کشتی، بازدارندگی هسته ای و سایر ماموریت ها طراحی شده است. این جنگنده به یک جنگنده نسل 4.5 تبدیل شده است و یک جنگنده غربی محبوب است، به ویژه در میان کشورهایی که به دنبال جایگزینی جنگنده های آمریکایی و روسی هستند.
F/A-18 هواپیمای جنگنده پرچمدار نیروی دریایی ایالات متحده است که توسط بوئینگ ساخته شده است و در طول سال ها به طور قابل توجهی تکامل یافته است. F/A-18F Super Hornet و نسخه تخصصی جنگ الکترونیک آن، EA Growler، کاملاً به روز شده و بسیار توانمندتر از F-18 Hornet اصلی هستند.
به عنوان یک هواپیمای صادراتی
به طور کلی، موفقیت صادرات F/A-18 فرانسوی هورنت/سوپر هورنت/گرولر و رافال تا حدودی قابل مقایسه است. اگرچه F/A-18 برای نیروی دریایی ایالات متحده ساخته شد، اما در بازار صادرات نیز محبوبیت خود را نشان داد و فنلاند، استرالیا، کویت، مالزی، اسپانیا، کانادا و سوئیس این هواپیما را خریداری کردند. برخی از این کشورها (مانند فنلاند و استرالیا) F/A-18 های قدیمی خود را بازنشسته می کنند.
با این حال، اگر قرار باشد Super Hornet به طور جداگانه در نظر گرفته شود، تنها کویت و استرالیا آن را سفارش داده اند. مشخص نیست چرا سفارشات بین المللی برای این جنگنده کم است. این می تواند به این دلیل باشد که سوپر هورنت برای نیازهای نیروی دریایی ایالات متحده بهینه شده است، یا به این دلیل که با رقابت F-35، که جنگنده بسیار پیشرفته و توانمندتری است (و تعدادی دلایل دیگر) مواجه است.
در سال های اخیر، داسو رافال به یک هواپیمای جت بسیار محبوب تبدیل شده است. حدود 234 رافال از همه نوع برای نیروی دریایی و نیروی هوایی فرانسه ساخته شد (برخی به کشورهای دیگر مانند یونان و کرواسی فروخته شد). خریدهای خارجی (جدید) رافال شامل مصر (55)، هند (36)، قطر (36)، یونان (12)، امارات (80) و اندونزی (42) است.
کشورهای بیشتری رافال فرانسوی را خریداری می کنند. یونان به دنبال خرید بیشتر جنگنده فرانسوی است، در حالی که صربستان در حال مذاکره برای خرید آنها است. برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد، داسو اعلام کرده است که تولید خود را افزایش خواهد داد (تنها 13 فروند از این جنگنده در سال 2023 ساخته خواهد شد).
به عنوان یک جنگنده نیروی دریایی
فرانسه تنها ناو هواپیمابر اتمی غیر آمریکایی جهان به نام شارل دوگل را دارد. بنابراین فرانسه رافال را با یک نوع دریایی توسعه داد – Rafale M. این نسخه تغییراتی نسبت به نسخه پایه دارد تا بتواند از ناوهای هواپیمابر مجهز به CATOBAR از جمله بدنه تقویت شده، قلاب دم بزرگتر و تغییرات دیگر استفاده کند. این تنها جت جنگنده غیر آمریکایی است که مجاز به پرواز از عرشه ناوهای هواپیمابر آمریکایی است.
F/A-18 به عنوان اصلی ترین جنگنده مبتنی بر ناو هواپیمابر نیروی دریایی ایالات متحده، بهترین جنگنده مبتنی بر ناو هواپیمابر جهان در دوران مدرن (تا زمانی که F-35C وارد تولید انبوه شد) در نظر گرفته شد. نیروی دریایی ایالات متحده شروع به حذف تدریجی (یا شاید کوچک کردن) F/A-18 به نفع نسل پنجم جنگنده F-35C کرده است. این یک فرآیند طولانی است زیرا ناوهای هواپیمابر باید ارتقا یافته و مجوز عملیات F-35C را دریافت کنند.
بر اساس WDMMA، نیروی دریایی ایالات متحده دارای 379 فروند F/A-18E/F (با 63 فروند دیگر در سفارش)، 153 فروند EA-18G Growler با 2 فروند دیگر و 149 فروند F/A-18A/C در ظرفیت عملیاتی است. اکنون به نظر می رسد که نیروی دریایی آخرین سفارشات خود را برای Super Hornet انجام داده است (به این معنی که در حالی که تولید Rafale در حال افزایش است، تولید Super Hornet به زودی متوقف خواهد شد).
نیروی تفنگداران دریایی ایالات متحده همچنین دارای 143 هواپیمای عملیاتی F/A-18A/C/D است. نیروی دریایی ایالات متحده همچنین 241 فروند F/A-18 با اصلاحات مختلف را به عنوان مربی عملیاتی می کند، در حالی که سپاه تفنگداران دریایی 48 فروند دیگر را به عنوان مربی جنگنده نگهداری می کند.
بر اساس اطلاعات منتشر شده، فرانسه 41 جنگنده نسخه M رافال در خدمت و 12 جنگنده دیگر به صورت سفارشی دارد (هیچ کدام برای آموزش یا ماموریت های ویژه). این بدان معناست که حدود 1117 جنگنده F/A-18 در خدمت هستند، اما تنها 41 هواپیمای رافال M توسط تنها ناو فرانسه اداره می شود.