سبک زندگی

خطر جدی این آب آشامیدنی در دوران بارداری

خرید فالوور از سایت اینبو

تحقیقات جدید نشان می دهد که قرار گرفتن جنین در معرض فلوراید در آب آشامیدنی مادر باردار ممکن است احتمال مشکلات جسمی و روحی را در کودکان خردسال افزایش دهد.

اشلی مالین، نویسنده ارشد این مطالعه و استادیار اپیدمیولوژی در دانشگاه فلوریدا، گفت: «یافته‌های ما با توجه به اینکه زنان در این مطالعه در معرض سطوح بسیار پایین فلوراید بودند، قابل توجه است.

با این حال، هیچ کس نمی گوید که فلورایداسیون آب آشامیدنی باید متوقف شود.

مالین گفت: «زنان باردار احتمالاً باید آب تصفیه شده بنوشند.

شهرداری ها در ایالات متحده در دهه 1940 شروع به افزودن فلوراید به منابع آب کردند زیرا اثربخشی آن در جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان ثابت شده بود. در حال حاضر حدود سه چهارم آمریکایی ها در آب لوله کشی خود فلوراید دارند.

با این حال، مطالعات اخیر نشان می دهد که نوشیدن آب حاوی فلوراید در دوران بارداری ممکن است بر جنین تأثیر بگذارد، مالین و همکارانش خاطرنشان کردند.

مطالعه جدید شامل 229 جفت مادر و کودک بود. در طول سه ماهه سوم بارداری، از ادرار هر مادر برای اندازه گیری سطح فلوراید نمونه برداری شد.

هنگامی که کودکان این زنان به سن 3 سالگی رسیدند، هر کدام با استفاده از چک لیست رفتار پیش دبستانی مورد ارزیابی قرار گرفتند. چک لیست بر اساس گزارش های والدین از عملکرد اجتماعی و عاطفی کودک نوپا است.

گروه مالین دریافتند کودکانی که در داخل رحم در معرض 0.68 میلی گرم در لیتر فلوراید قرار می گیرند، 1.83 برابر بیشتر احتمال دارد مشکلات رفتاری از خود نشان دهند.

به طور خاص، این مشکلات شامل شکایات فیزیکی مانند سردرد و معده درد یا مشکلاتی مانند واکنش عاطفی، اضطراب و علائمی است که ممکن است با اوتیسم مرتبط باشد.

تیم مالین افزود: “این مطالعه هیچ ارتباطی بین قرار گرفتن در معرض فلوراید جنین و سایر مشکلات رفتاری مانند مشکلات توجه یا پرخاشگری پیدا نکرد.”

محققان خاطرنشان می کنند که در حال حاضر هیچ دستورالعملی برای زنان در مورد اجتناب از مصرف فلوراید در دوران بارداری وجود ندارد.

مالین ادامه داد: مصرف فلوراید برای جنین هیچ فایده ای ندارد. با این حال، چندین مطالعه نشان داده است که در این زمان ممکن است خطر بسیار مهمی برای مغز در حال رشد وجود داشته باشد.

تیم او تحقیقات آینده را در مورد اینکه چگونه قرار گرفتن در معرض فلوراید در اوایل کودکی ممکن است بر مغز در حال رشد تأثیر بگذارد، همراه با بررسی تغییرات منطقه ای در قرار گرفتن در معرض فلوراید و اثرات آن، برنامه ریزی می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا