آشپزی

راز خوشمزگی آش جو + ترفندهای ویژه در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم نکات و راز خوشمزگی آش جو را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید.

راز طعم آش جو

راز طعم آش جو و فوت کوزگری نکات آشپزی Ash Joe در سایت سرگرمی روزامیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد، یکی از غذاهای سنتی و مقوی ایرانی است که مواد اصلی آن شامل جو، لوبیا، سوپ سبزیجات و پنیر است. این غذا در سراسر کشور به روش های مختلفی تهیه می شود و می توان آن را با گوشت یا بدون گوشت تهیه کرد. سوپ جو انواع مختلفی دارد از جمله سوپ جو با شربت، سوپ جو با جو شل، سوپ جو با سبزیجات خشک و ….

آش جو را می توان به عنوان پیش غذا، میان وعده یا حتی ناهار استفاده کرد و به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، یکی از محبوب ترین غذاها در بین خانواده های ایرانی است. همچنین در برخی مناطق از آش جو به عنوان هدیه در ماه محرم و مناسبت های دیگر استفاده می شود.

برای تهیه سوپ جو ابتدا جو را در آب بجوشانید و حبوبات را به آن اضافه کنید و با سبزیجات کمی بپزید. سپس کشک را به آن اضافه کنید و مدتی بپزید. در آخر سوپ را با انواع ترشی ها و ادویه ها طعم دار کنید.

آش جو سریع و آسان آماده می شود و می توان آن را با نمک و فلفل تزیین و سرو کرد. این غذا با ترکیبی از مواد مغذی و لذیذ، گزینه ای عالی برای خانواده هایی است که به دنبال یک غذای سنتی، خوش طعم و مقوی هستند.

مواد لازم برای تهیه سوپ چیست؟

برای تهیه سوپ به مواد زیر نیاز داریم:

جو پوست کنده: یک فنجان
بلغور گندم یا گندم پوست کنده: 1/4 فنجان
پیاز بزرگ: یک عدد
عدس: 1/2 فنجان
نخود فرنگی: 1/2 فنجان
لوبیا: 1/2 فنجان
نعنا: 3 قاشق غذاخوری
آبگوشت یا آبگوشت: به میزان لازم
سبزیجات سبز: 500 گرم
فلفل قرمز، سیر و پنیر دلمه: به مقدار لازم
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
روغن برای سرخ کردن: به میزان لازم

طرز تهیه سوپ

قبل از شروع پخت، حبوبات را به مدت 24 ساعت خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید. جو را همراه با گندم پوست کنده خیس کنید.

برای تهیه سوپ، پیاز را ریز خرد کرده و تفت دهید تا طلایی شود. سپس نمک، فلفل و زردچوبه را به آن اضافه کنید و آب قلم را به مخلوط اضافه کنید.

آب را به جوش بیاورید و سپس جو و گندم پوست گرفته را به مخلوط اضافه کنید. پس از یک ساعت جوشاندن جو، عدس را به آن اضافه کنید. اگر عدس را جداگانه آب پز کردید باید بعد از پخت کامل جو به قابلمه اضافه کنید. در قابلمه را طوری قرار دهید که کاملاً در آن قرار نگیرد تا جو دوسر به همراه عدس بپزد.

وقتی عدس پخته شد، بعد از آبکش شدن، نخود و لوبیا را به سوپ اضافه کنید. قبل از انجام این کار، لوبیاها را از قبل بجوشانید.

سپس سبزی را به مخلوط اضافه کنید و چند بار هم بزنید تا همه مواد داخل خورش به طور یکنواخت بپزند و خورش نچسبد.

بعد از تفت دادن سبزی، نعناع تند را به روشی آسان و سریع تهیه کنید. برای این کار، 6 قاشق غذاخوری روغن را در تابه ای گرم کنید و پس از داغ شدن روغن، 3 قاشق غذاخوری پودر نعناع خشک را به روغن اضافه کنید. بهتر است با قاشق کمی هم بزنید و نعنا را کمتر از 1 دقیقه در روغن سرخ کنید و بلافاصله از روی حرارت بردارید. زیرا حرارت زیاد به سرعت باعث سوختن و تیره شدن نعناع داغ و طعم بسیار تلخ می شود. سپس نعناع داغ را به آبگوشت اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه بماند. در این مدت سوپ را چند بار هم بزنید تا نچسبد و همه مواد داخل سوپ به طور یکنواخت بپزند. سپس سوپ را از روی حرارت بردارید و در ظرف دلخواه سرو کنید.

راز طعم آش جو

بر اساس تجربه گذشته، آش جو اغلب بدون گوشت تهیه می شود. اما اگر می خواهید در آش جو از گوشت استفاده کنید، باید گوشت را بپزید و در ابتدای پخت آش جو اضافه کنید.

اگر به سبزیجات تازه دسترسی ندارید، می توانید از سبزیجات خشک استفاده کنید. برای این منظور 250 گرم سبزیجات خشک را به سوپ اضافه کنید و از طعم مطبوع سوپ لذت ببرید.

برای افزایش لعاب سوپ جو در مرحله آخر پخت مقداری پرک جو به آن اضافه کنید و همراه آش بپزید.

برای بهتر شدن طعم سوپ جو باید حوصله و زمان کافی برای پخت آن داشته باشید تا جو کاملا باز شده و لعاب دار شود.

سبزیجات آش جو شامل گشنیز، جعفری، تره فرنگی و اسفناج یا سبزی چغندر است. هر چه گشنیز بیشتر در سوپ باشد، طعم شیرین‌تری خواهد داشت.

زمان پخت، غلظت، درجه هم زدن و مقدار مواد ممکن است هر بار متفاوت باشد. برخی از افراد ممکن است مقداری پاستا به سوپ اضافه کنند و برخی دیگر از سبزیجات بیشتری برای سبزتر کردن سوپ استفاده کنند.

برای تزیین سوپ می توانید از چیزهای مختلفی استفاده کنید، از جمله کشک ساده، کشک زعفرانی، ماست تغلیظ شده، لوبیا پخته، پیازچه و نعناع چیلی.

برای بهتر شدن طعم آش می توانید در پایان پخت دو قاشق غذاخوری آرد و کمی زعفران را در کمی روغن داغ تفت دهید و به آش اضافه کنید.

به طور کلی هر چه آب در سوپ کمتر باشد، سوپ غلیظ تر و خوشمزه تر خواهد بود. همچنین اگر به جای آب از آب قلم استفاده کنید طعم سوپ شما خوشمزه تر می شود.

برای کاهش زمان پخت حبوبات و کاهش تورم آن می توانید چند ساعت قبل از پخت آن را خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید.

نکات کوچک برای تهیه سوپ

اگر می خواهید سوپ جو شما بسیار خوشمزه باشد، می توانید در ابتدای پخت به جای آب از آب گوشت یا آب گوشت استفاده کنید. این کار طعم خاصی به سوپ شما می دهد.

طرز تهیه آش جو ساده, طرز تهیه آش جو لعاب دار, طرز تهیه آش جو مجلسی, طرز تهیه آش سبزی یزدی, آش جو سبزی 30 نفره, آش سبزی تهران, آش سبزی کرمانشاه

سوپ سبزیجات چیست؟

گیاهانی مانند نعناع، ​​تره فرنگی، جعفری و گشنیز را بهتر است با چاقو یا وردنه خرد کنید و سپس با کمی آب یا نمک بجوشانید. برگ های سبز را از ساقه جدا کرده و ساقه ها را دور بریزید. سبزیجات آش باید در مقایسه با سبزیجات خورشتی کوچکتر باشند.

نکات طلایی آشپزی Ash Joe

برای بهتر شدن طعم آش، در پایان پخت می توانید دو قاشق غذاخوری آرد و کمی زعفران را در کمی روغن داغ تفت دهید و به آش اضافه کنید.
هر چه سوپ بیشتر بجوشد، سوپ خوشمزه تر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا