آشپزی

طرز تهیه شامی ترش +راز خوشمزگی در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

طرز تهیه یک شام ترش

شام ترش یکی از غذاهای محبوب گیلانی هاست. این شام با سس غلیظ و خوشمزه خودش سرو می شود. خوشبختانه درست کردن این غذای خوشمزه بسیار ساده است و در کمترین زمان می توانید آن را تهیه کنید. شامی ترش گیلان با سس غلیظ و خوش طعمی تهیه می شود و با برنج سرو می شود. خمیر مایه یک غذای لذیذ و خوش طعم است که ذائقه اکثر افراد را می پسندد. این غذای خوشمزه را به راحتی می توانید برای مهمانی های خود تهیه کنید. در این مطلب با شام ترش گیلانی آشنا می شویم. برای دیدن آموزش کامل و گام به گام طرز تهیه یک شام ترش برای سایت آموزشی چه فایده ای دارد؟ همراه باشید

محصولات مورد نیاز برای 3 نفر
پیاز بزرگ 2 عدد
گوشت چرخکرده 300 گرم
یک تخم مرغ 1 قطعه
آرد نخودچی 2 قاشق غذاخوری
سبزیجات معطر 3 قاشق غذاخوری
رب انار 1 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
آب پرتقال یا آب پرتقال تا جایی که لازم است
زردچوبه تا جایی که لازم است
فلفل تا جایی که لازم است
نمک تا جایی که لازم است
روغن مایع تا جایی که لازم است
سبزیجات معطر عبارتند از جعفری، گشنیز، ریحان، مرزه، ترخون، پیازچه خشک.

طرز تهیه یک شام ترش

مرحله اول

برای تهیه یک شام ترشی خوشمزه به روش شمالی، ابتدا فلس های یک پیاز را بردارید و رنده کنید. پس از رنده شدن پیاز، باید آب اضافی آن را بگیرید. گوشت چرخ کرده را با تخم مرغ و آرد نخودچی مخلوط کنید.

مرحله دوم

سپس سبزی هایی که در مواد ذکر کردیم را اضافه کنید. حالا ادویه ها شامل نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را به مواد اضافه کنید و همراه با پیاز خوب مخلوط کنید. پس از ورز دادن، باید محصولات شام را 2-3 ساعت در یخچال بگذارید.

سطح سوم

این کار در طعم شام تاثیر بسزایی دارد. اقلام شام را بین گردوها تقسیم کنید. هر قسمت از مواد شام را با دست علامت بزنید و سپس با کف دست فشار دهید. بعد از اینکه شام ​​گرد کمی صاف می شود.

مرحله چهارم

آنها را در یک تابه نچسب بزرگ با روغن فراوان سرخ کنید. باید دو طرف شام را با دقت در کره سرخ کنید. بعد از اینکه همه شام ​​ها سرخ شدند. آنها را از روغن خارج کرده و روی دستمال آشپزخانه قرار دهید تا چربی اضافی آنها گرفته شود.

مرحله پنجم

حالا باید سس مخصوص شنمی ترش را تهیه کنید. این سس ترش و خوشمزه تفاوت یک شام ترش با سایر شام های گوشتی است. یک پیاز دیگر را بشویید و روی تخته برش دهید. تابه را روی گاز بگذارید.

مرحله ششم

پس از گرم شدن، کمی روغن به آن اضافه کنید. پیاز را داخل روغن بریزید و کمی تفت دهید. اجازه دهید پیازها کمی سبک شوند و طلایی شوند. یک قاشق رب انار و 2 قاشق گوجه فرنگی را به پیاز طلایی سرخ شده اضافه کنید.

مرحله هفتم

اجازه دهید خمیر در روغن سرخ شود تا خامی آن گرفته شود. وقتی رب گوجه فرنگی و رب انار کمی رنگ شد، مقداری نمک، فلفل و زردچوبه به آن اضافه کنید و تفت دهید. حالا یک فنجان آب جوش داخل قابلمه بریزید و بگذارید تا آب بجوشد و سس کم کم غلیظ شود.

مرحله هشتم

حالا شعله گاز را کم کنید تا سس کافی باشد. بعد از جا افتادن سس، شام های سرخ شده را خیلی آرام داخل سس قرار دهید. در نهایت 2 قاشق غذاخوری آب پرتقال یا لیمو را اضافه کنید. شامی ها را به مدت نیم ساعت در این سس بگذارید تا واقعا خوشمزه شود.

مرحله نهم

این شام خوشمزه را می توانید با نان و برنج سرو کنید. اگر می خواهید این شام را با نان سرو کنید، باید اجازه دهید سس بیشتر کشیده شود. در گیلان سیب زمینی سرخ شده و گوجه فرنگی سرخ شده مانند دارچین به این غذای خوشمزه اضافه می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا