آشپزی

طرز تهیه فرنی بسیار خوشمزه و ساده در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

طرز تهیه فرنی

فرنی یکی از غذاهای سبک و بسیار خوشمزه ایرانی است که بیشتر در مناسبت های خاصی مانند ماه مبارک رمضان تهیه می شود. البته فرنی معمولا برای کسانی که معده ضعیفی دارند مثل نوزادان اما در پخته می شود ماه مبارک رمضان بیشتر به صورت غیر رسمی برای افطار و سحری تهیه می شود. هنگام درست کردن فرنی مطابق ذائقه خود می توانیم از مغزهای مختلف نیز استفاده کنیم که در نهایت فرنی را غنی و فراوان می کند.برای دیدن آموزش ساخت فرنی با چی شی همراه باشید.

برای تهیه فرنی ابتدا شیر و شکر را در قابلمه ای روی حرارت ملایم مخلوط کرده و هم بزنید تا شکر حل شود سپس گلاب و آرد برنج را کم کم اضافه کنید. در مرحله بعد در حالی که به هم زدن ادامه می دهید حرارت را کمی زیاد کنید تا شیر بجوشد و سپس حرارت را دوباره کم کنید تا مخلوط به غلظت مناسب برسد. پس از غلیظ شدن، فرنی را از روی حرارت بردارید و به هم زدن ادامه دهید تا نچسبد. برای تهیه فرنی دو رنگ قسمتی از فرنی را با زعفران دم کرده مخلوط کرده و با فرنی سفید سرو کنید. در آخر کاچاماکا را گرم یا سرد به دلخواه سرو می کنیم.

روش اول: بلغور جو با آرد برنج

عناصر مقدار مواد
شیر نر 4 لیوان
آرد برنج 4 قاشق غذاخوری
گل سرخ 2 قاشق غذاخوری
قند 8 قاشق غذاخوری
زعفران آب پز اگر بخواهید

طرز تهیه فرنی با آرد برنج

مرحله 1: تهیه مواد اولیه

ابتدا شیر را در ظرفی ریخته و روی حرارت ملایم قرار می دهیم و شکر را کم کم اضافه می کنیم و با قاشق هم می زنیم تا کاملا در شیر حل شود. سپس گلاب را اضافه کرده و با قاشق مواد را مخلوط کرده و آرد برنج را کم کم اضافه می کنیم.

مرحله 2: آرد را اضافه کنید و به قوام مناسب برسید

سپس به آرامی با مواد مخلوط می کنیم تا گلوله ای در شیر باقی نماند و به هم زدن ادامه می دهیم و حرارت را کمی کم می کنیم تا شیر به جوش بیاید و دوباره حرارت را کم می کنیم. برای فرنی باید مرتب مواد را هم بزنید تا نچسبد و قوام پیدا کند.

مرحله 3: قوام فرنی را تنظیم کنید

بعد از اینکه فرنی غلیظ شد و به قوام خود رسید (مراقب باشید زیاد سفت نشود چون وقتی خنک شد کمی سفت می شود) قابلمه را از روی حرارت برداشته و کنار می گذاریم اما به هم زدن ادامه می دهیم.

مرحله 4: آماده سازی فرنی دو رنگ

به همین دلیل به هم زدن ادامه می دهیم چون کچمک هنوز داغ است و اگر بماند فرو می رود. همچنین می توانید با ریختن نیمی از له در ظرف و اضافه کردن کمی زعفران یا رنگ مجاز، له دو رنگ درست کنید و خوب مخلوط کنید.

مرحله 5: کچمک را سرو کنید

بعد از سرد شدن فرنی می توانید ابتدا فرنی سفید را در ظرف مورد نظر بریزید و سپس فرنی رنگی را بریزید و هم زمان بنوشید یا بگذارید در هوای آزاد خنک شود و سپس در یخچال قرار دهید تا نخورد. زه کشی. نوش جان

روش دوم: بلغور جو دوسر با نشاسته

برای تهیه فرنی نشاسته ذرت ابتدا شیر و نشاسته را در قابلمه مناسبی با هم مخلوط کرده و روی حرارت ملایم هم بزنید تا یکدست شود. وقتی مخلوط به غلظت دلخواه رسید طعم دهنده هایی مانند شکر، وانیل و گلاب را اضافه کنید و مخلوط را هم بزنید تا یکدست شود سپس از روی حرارت بردارید.

عناصر مقدار مواد
شیر نر 2 لیوان
نشاسته 2 قاشق غذاخوری
قند 2 قاشق غذاخوری
وانیل 1 پنس
گل سرخ ¼ قاشق چایخوری

طرز تهیه فرنی با نشاسته

مرحله 1: آماده سازی پایه فرنی

در قابلمه ای مناسب ابتدا شیر را بریزید سپس نشاسته را به شیر اضافه کنید و کمی هم بزنید تا نشاسته با شیر مخلوط شود. حالا تابه را روی حرارت ملایم بگذارید و شیر را مدام هم بزنید.

مرحله 2: طعم دهنده ها را اضافه کنید

به هم زدن ادامه می دهیم تا مخلوط شیر و نشاسته به غلظت مناسب برسد سپس شکر را به همراه وانیل و گلاب به فرنی اضافه کرده و کمی هم می زنیم تا مواد مخلوط شوند سپس فرنی را از روی حرارت کنار می گذاریم.

مرحله 3: تهیه رب زعفران و تزئین

اگر می خواهید فرنی با زعفران درست کنید، مقداری زعفران آب پز شده را به همراه شکر به فرنی اضافه کنید. بعد از اینکه فرنی را از روی اجاق برداشتیم صبر می کنیم تا کمی خنک شود سپس در ظرفی ریخته و با مواد دلخواه تزئین می کنیم.

نکاتی برای درست کردن فرنی

طرز تهیه فرنی با آرد گندم

برای تهیه فرنی با آرد گندم کافی است آرد برنج را از لیست مواد مورد نیاز حذف کنید و به جای آن از 4 قاشق غذاخوری آرد گندم استفاده کنید. طرز پخت فرنی فرقی نمی کند اما برای یکدست شدن فرنی یادتان باشد که آرد گندم را دوبار الک کنید سپس به بقیه مواد اضافه کنید. اگه خواستی میتونی لایک کنی فرنی نارگیل مقداری پودر نارگیل به این فرنی اضافه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا