آشپزی

طرز تهیه کلوچه فومن +راز خوشمزگی در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

طرز تهیه کلوچه فومن

کلوچه فومن یکی از انواع کلوچه های سنتی و خوشمزه ایرانی است که در اصل متعلق به شهرستان فومن می باشد جهت مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کلوچه فومن برای سرگرمی روز همراه باشید

مواد لازم برای کوکی فومن
آرد نان 350 گرم
کره 70 گرم
یک تخم مرغ 1 قطعه
شیر ولرم ½ فنجان
نمک ½ قاشق چایخوری
قند 3 قاشق غذاخوری
مخمر فوری 1 قاشق غذاخوری
مواد تشکیل دهنده کوکی متوسط
ارد 120 گرم
قند 200 گرم
روغن مایع 20 گرم
کره 10 گرم
روغن صاف 45 گرم
گردوی آسیاب شده 30 گرم
پودر دارچین 1 قاشق غذاخوری
پودر هل ½ قاشق چایخوری
وانیل ½ قاشق چایخوری
جوز هندی ¼ قاشق چایخوری

طرز تهیه کلوچه فومن

مرحله اول

برای تهیه کلوچه فومن ابتدا مایه را با 1 قاشق غذاخوری شکر و شیر ولرم در یک لیوان بزرگ مخلوط کنید سپس درب لیوان را ببندید و به مدت 10 دقیقه کنار بگذارید تا مایه فعال شده و ور بیاید.

مرحله دوم

در این مرحله تخم مرغ را به همراه شکر و کره باقی مانده در دمای محیط در ظرف مناسبی بریزید سپس با همزن هم بزنید تا مواد یکدست شود. سپس خمیر به دست آمده را با مایه به کاسه اضافه می کنیم.

سطح سوم

دوباره مواد را هم میزنیم تا یکدست شوند سپس آرد و نمک را با هم مخلوط میکنیم و مواد را به صورت کنترل شده الک میکنیم تا خمیر بسیار نرم و لطیفی به دست آید که به دست نچسبد.

مرحله چهارم

وقتی خمیر به دست نچسبد، آرد اضافه نمی کنیم. سپس خمیر را روی سطح کار برگردانید و 10 دقیقه ورز دهید، سپس یک کاسه بزرگ را خوب چرب کنید.

مرحله پنجم

در این مرحله خمیر را ورز می دهیم و در ظرفی قرار می دهیم سپس روی کاسه را سلفون می کنیم و به مدت یک تا یک ساعت و 30 دقیقه در فضای باز می گذاریم تا خمیر استراحت کند و حجم آن دو برابر شود.

مرحله ششم

در این مدت وسط شیرینی ها را درست می کنیم. برای این کار آرد را الک کرده و در ظرف مناسبی بریزید سپس ظرف را روی اجاق بگذارید و به مدت 5 دقیقه تفت دهید تا خامی آرد به خود بگیرد.

مرحله هفتم

آرد را بعد از الک کردن دوباره داخل تابه الک کنید سپس کره را به همراه کره مایع و کره یکدست به تابه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد با هم ترکیب شوند. حالا شکر را به تابه اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

شکر را با مواد خوب مخلوط کنید سپس دارچین را به همراه پودر هل و دارچین و جوز هندی و وانیل به تابه اضافه کنید و دوباره مواد را مخلوط کنید سپس گردو را اضافه کرده و تابه را از روی حرارت بردارید.

مرحله نهم

در این مرحله فر را با دمای 200 درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود سپس پس از استراحت خمیر را روی سطح کار انتقال داده و کمی ورز می دهیم. سپس خمیر را به 90-100 گرم آهک تبدیل می کنیم.

مرحله دهم

حالا مخلوط میانی را روی خمیر می گذاریم و جمع می کنیم سپس با دست خمیر را پهن می کنیم. سپس در تابه را با کاغذ روغنی می پوشانیم و خمیر تمام شده را داخل تابه می گذاریم.

مرحله یازدهم

در این مرحله با مهر مخصوص کوکی فومن روی خمیر را می بندیم. برای دستمال، چند عدد کلوچه زعفرانی بخارپز شده را با 1 زرده تخم مرغ و 1 قاشق غذاخوری شیر ترکیب کنید، سپس یک دستمال را روی شیرینی ها قرار دهید.

مرحله دوازدهم

در صورت تمایل روی کوکی ها را با کنجد یا خرفه بپاشید. سپس روی بیسکویت ها را سوراخ می کنیم تا زیاد پف نکنند. حالا سینی را به مدت 10-15 دقیقه در فر می گذاریم تا کیک ها بپزند.

مرحله سیزدهم

بعد از پخت کامل کیک ها فر گریل را روشن می کنیم تا روی کیک ها رنگ خوبی بگیرند. سپس کیک ها را از فر خارج کنید و بگذارید خنک شوند. در آخر شیرینی ها را در ظرف مورد نظر بریزید و سرو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا