آشپزی

طرز تهیه کوفته سماق کردی بسیار لذیذ با دستورپخت ساده در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

طرز تهیه کوفته سماق

طرز تهیه کوفته سماق کردی یکی از غذاهایی است که ریشه در بضاعت فرهنگی کردستان دارد. در این مطلب از سایت آموزشی چی شی شما را با دنیایی از طعم های بکر و بدیع آشنا می کنیم. کوفته سماق کردی با طعمی ترش و مطبوع نه تنها یک غذای ساده است، بلکه تجربه یک سفر طعم در دل طبیعت و فرهنگ کردی است. بیایید این سفر خوشمزه را با هم شروع کنیم.

برای تهیه کوفته سماق کردی ابتدا مرغ و پیاز را با ادویه و آرد سوخاری در غذاساز مخلوط کرده و کوفته ها را درست کنید. سپس آنها را در روغن سرخ کنید. در تابه ای دیگر پیاز خرد شده را با کمی روغن تفت می دهیم و ادویه ها و پوره گوجه فرنگی و هویج خرد شده را اضافه می کنیم و تفت می دهیم. کوفته های سرخ شده را به خورش اضافه کنید سپس آب سماق و شکر را به دلخواه اضافه کنید و خورش را به غلظت دلخواه بپزید.

عناصر اندازه ی
پیاز بزرگ (برای خورش) 1x
یک هویج بزرگ 1x
آب جوش 1.5 تا 2 فنجان
پیاز بزرگ (برای داخل کوفته ها) 1x
آرد سوخاری 2 قاشق غذاخوری
ران مرغ بدون استخوان یا سینه مرغ کامل 4 عدد یا 1 عدد
نمک، فلفل، زردچوبه (برای خورش) کافی
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، فلفل قرمز، پودر سیر (برای داخل کوفته ها) کافی
آب سماق (یا رب یا رب انار) کافی
شکر (اختیاری) 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه کوفته سماق

مرحله 1: آماده سازی کوفته ها

ابتدا پای مرغ یا سینه مرغ را به همراه یک پیاز بزرگ، ادویه های کوفته شامل نمک، فلفل، زردچوبه، پاپریکا و پودر سیر و 2 قاشق غذاخوری آرد سوخاری در غذاساز قرار دهید. همه مواد را خوب با هم مخلوط کنید تا مخلوطی یکدست و قابل قالب گیری به دست آید. این مرحله اساس کوفته های ما را تشکیل می دهد و بسیار مهم است که مواد خوب با هم مخلوط شوند تا کوفته ها در هنگام پخت بافت نرم و یکدستی داشته باشند.

مرحله 2: شکل دادن و سرخ کردن کوفته ها

بعد از آماده شدن کوفته ها با دست شروع به شکل دادن به کوفته ها می کنیم. می توانید آن ها را به شکل توپ های کوچک یا به سلیقه خود در آورید. سپس در یک تابه بزرگ روغن را داغ کرده و کوفته ها را در آن قرار دهید تا خوب سرخ شده و دو طرف آن طلایی شود. بنابراین، کوفته ها طعم دلپذیر و بافتی ترد از بیرون دارند، در حالی که داخل آن نرم و آبدار باقی می ماند.

مرحله 3: تهیه سس خورش

در حالی که کوفته ها در حال سرخ شدن هستند، تابه دیگری را با کمی روغن گرم کنید و پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید. پیاز را تفت دهید تا نرم و شفاف شود. سپس ادویه مخصوص خورش شامل نمک و فلفل و زردچوبه را اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا عطر ادویه ها بلند شود. در این مرحله 2 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا رب با بقیه مواد ترکیب شود و طعم خوبی به خورش بدهد.

مرحله 4: هویج و آب را اضافه کنید

پس از تفت دادن پوره گوجه فرنگی و ادویه ها، هویج خرد شده را به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا هویج نرم شود. سپس 1.5 تا 2 فنجان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید مخلوط به مدت 5 دقیقه با حرارت ملایم بپزد. این مرحله باعث می شود هویج به خوبی با بقیه مواد مخلوط شود و طعم خورش ما غنی شود.

مرحله پنجم: کوفته ها را به خورش اضافه کنید

بعد از اینکه خورش ما به مدت 20 دقیقه دم کشید و طعم ها خوب با هم مخلوط شدند، کوفته های سرخ شده را با احتیاط داخل خورش می چینیم. این کار باعث می شود که کوفته ها طعم خورش را بگیرند و در عین حال طعم کوفته ها نیز به خورش اضافه شود. حالا آنها را حدود 15 دقیقه روی حرارت ملایم بپزید تا کوفته ها کاملا بپزند و طعم ها به خوبی با هم ترکیب شوند.

مرحله ششم: آب سماق و شکر را اضافه کنید

در این مرحله به خورش آب سماق (سماق غلیظ باید در آب جوش ریخته و بعد از جوشیدن صاف شود) یا جانشین های آن مانند آبغوره یا رب انار را اضافه می کنیم که این اضافه ها طعم ترش و مطبوعی به خورش می دهد. اگر می خواهید طعم شیرین تری داشته باشید، 1 قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید. این ترکیب ترش و شیرین طعمی بی نظیر و فراموش نشدنی به خورش می دهد.

مرحله هفتم: آماده سازی نهایی خورش

بعد از اضافه کردن آب سماق و شکر، خورش را با درب نیمه باز می گذاریم تا آرام آرام و با حرارت ملایم بپزد. با این کار خورش کمی غلیظ تر می شود و به غلظت دلخواه می رسد. حدود 10-15 دقیقه زمان کافی است تا خورش خوب جا بیفتد و طعم ها کاملا با هم مخلوط شوند.

مرحله هشتم: پیراشکی ها را با سماق تزئین کنید

پس از پخته شدن خورش را از روی حرارت بردارید و سرو کنید. برای تزیین می توانید از زرشک، گشنیز خرد شده یا سیب زمینی سرخ شده استفاده کنید که ظاهری زیبا و طعم مطبوعی به خورش می دهد.

مرحله نهم: کوفته سماق کردی را با برنج سرو کنید

می توانید کوفته سماق کردی را با برنج زعفرانی سرو کنید و از طعم بی نظیر و اصیل آن لذت ببرید. این غذا نه تنها غذا، بلکه تجربه سفری لذیذ به دل تاریخ و فرهنگ کردی است که بی شک تا مدت ها در خاطرتان خواهد ماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا