عملکرد کدام بهتر است، راننده انسانی یا سیستم خودران؟

مطالعه بیش از 37000 تصادف اتومبیل نشان می دهد که احتمال تصادف افراد در پیچ ها یا شرایط کم نور نسبت به فناوری خودران کمتر است. جالبتر اینجاست که قابلیت های سیستم های خودران حتی به توانایی های انسان هم نمی رسد!
مطالعه اخیر منتشر شده در Nature Communications نشان داد که وسایل نقلیه مجهز به سیستم های خودران 5 برابر بیشتر از انسان ها در هنگام طلوع یا غروب خورشید تصادف می کنند. به نوبه خود، این نسبت 2 برابر بیشتر از وسایل نقلیه انسانی است.
از نظر شرایط کم نور، این مطالعه به وضوح محدودیت های دوربین ها و سنسورها و ناتوانی در انطباق با شرایط را نشان می دهد. به عنوان مثال، سایه ها در اوایل صبح یا اواخر بعد از ظهر می توانند با یک شی اشتباه گرفته شوند. از سوی دیگر، اشیاء واقع در سایه ممکن است به هیچ وجه شناسایی نشوند. این موضوع توسط آزمایشهای تصادف تأیید میشود که به طور مداوم نشان میدهد اتومبیلها دیر توقف میکنند یا اصلاً برای عابران پیاده یا حیوانات شبیهسازی شده توقف نمیکنند.
آگاهی موقعیتی سریع به عنوان یک مشکل بالقوه برای سیستم های خودکار فعلی ذکر شده است. سنسورها و دوربین ها ممکن است به درستی همه موانع را در یک مکان تشخیص ندهند. در حالی که یک فرد می تواند مه غلیظ را در چند صد متری آن ببیند و اقدامات احتیاطی را انجام دهد، خودرویی که تحت کنترل خودکار و خودکار است به حرکت خود ادامه می دهد.
شواهدی برای این موضوع وجود دارد. با بررسی اقدامات پیش از برخورد، اکثر خودروهای خودران قبل از انجام مانورهای اضطراری مستقیم و با سرعت ثابت حرکت می کردند. وسایل نقلیه انسان محور قبل از برخورد موارد بیشتری از کاهش سرعت و تغییر مسیر را نشان می دهند.
این مطالعه برای رسیدن به این نتایج متغیرهای زیادی را در نظر می گیرد، اما نکته اصلی کاملاً واضح است. قبل از اینکه رانندگی با هندزفری سطح 4 به واقعیت تبدیل شود، داده های بسیار بیشتری باید جمع آوری و مطالعه شود.
منبع: سرگرمی روز