(عکس) سه جت جنگندهای که کشورهایی اروپایی تولید میکنند

در حالی که ایالات متحده و چین در حال حاضر بزرگترین تولید کنندگان هواپیماهای جنگی در جهان هستند، اروپایی ها صنعت هواپیمای جنگی بزرگ خود را حفظ می کنند. در حال حاضر، اروپایی ها سه هواپیمای جنگی چند منظوره – Eurofighter Typhoon، Dassault Rafale و Saab Gripen را تولید می کنند.
به گفته دیجیاتو، اروپایی ها تعدادی هواپیمای نظامی دیگر مانند هواپیمای حمل و نقل/تامین استراتژیک ایرباس A400M Atlas و هواپیمای آموزشی پیشرفته/تهاجمی سبک Aermacchi M-345 تولید می کنند. با این حال، این مقاله فقط به جنگنده های چند منظوره می پردازد.
داسو رافال
داسو در سال های اخیر شاهد افزایش تقاضا برای جت های رافال بوده است. این تا حدودی به دلیل کاهش سفارشات هواپیماهای جنگنده روسی است. این کاهش تمایل به خرید جنگنده های روسی تا حدودی به دلیل قانون کاتسا ایالات متحده است که کشورهایی را که جنگنده های روسی خریداری می کنند مجازات می کند، اگرچه عوامل دیگری نیز در افزایش محبوبیت جنگنده های فرانسوی نقش دارند (مثلاً ممنوعیت فروش آلمان از سوی آلمان). جت های یوروفایتر به عربستان سعودی عربستان سعودی، که می تواند منجر به سفارش بزرگ دیگری از رافال شود).
رافال فرانسوی به عنوان یک پروژه مشترک اروپایی آغاز شد، اما اختلاف نظرها باعث شد فرانسوی ها راه خود را بروند و به جای آن رافال را تولید کنند (دیگر کشورهای اروپایی درگیر در این پروژه، یوروفایتر را ساختند). رافال در سال 2004 در نیروی دریایی فرانسه و در سال 2006 با نیروی هوایی فرانسه وارد خدمت شد.
هواپیمای جنگنده اروپایی | تولید پیش بینی شده در سال 2024 | توضیحات |
داسو رافال | 20 ماشین (تقریبا) | از 2 به 3 خودرو در ماه افزایش دهید |
یوروفایتر تایفون | 20 ماشین (تقریبا) | برنامه هایی برای ادامه تولید حداقل تا حدود سال 2040 در پایین ترین سطح وجود دارد |
ساب گریپن | احتمالاً تعداد محدودی در سال | ظرفیت تولید تا 24 خودرو در سال است که احتمالاً با افزایش خودروهای سفارشی از سوئد و تایلند افزایش می یابد. |
در سال 2023، داسو قصد داشت 15 دستگاه رافال تولید کند، اما تنها 13 دستگاه رافال تحویل داد. با این حال، داسو در حال حاضر تولید خود را افزایش می دهد و در حال ساخت حدود 2 دستگاه رافال در ماه است، اما قصد دارد تا پایان سال 2024 تولید را به 3 دستگاه در ماه افزایش دهد. با این حال، مشکلات زنجیره تامین مانع تولید می شود.
یوروفایتر تایفون
Eurofighter Typhoon شبیه رافال به نظر می رسد و البته آنها تاریخچه توسعه مشترکی دارند. این هواپیما توسط کنسرسیومی متشکل از ایرباس، BAE Systems و لئوناردو تولید می شود و مشتریان اصلی آن بریتانیا، آلمان، ایتالیا و اسپانیا هستند (خرید برای این سه کشور 232 فورد برای انگلستان، 180 برای آلمان، 121 فورد است. برای ایتالیا و 87 برای اسپانیا). از 680 فروند یوروفایتر سفارش داده شده توسط 9 کشور، 603 فروند تحویل داده شده است (این جنگنده با نرخ تاریخی حدود 20 فروند در سال تولید می شود).
این کنسرسیوم در اواسط سال 2023 اعلام کرد که پتانسیل فروش تا 200 تایفون یوروفایتر را در دو سال آینده دارد. در آوریل 2024، Aviationist گزارش داد که کنسرسیوم تا 74 هواپیما برای سفارشات داخلی و 130 هواپیما برای مشتریان صادراتی، علاوه بر سفارشهایی که قبلاً رزرو شده بودند، در نظر گرفته است.
اگر قرار باشد همه این هواپیماها تا سال 2035 تحویل داده شوند، تولید آنها به طور متوسط سالانه 20 هواپیما خواهد بود. مجله Aviation Week ادعا می کند که در حال حاضر 187 هواپیمای جنگنده برای سال های 2023-2033 تحویل داده شده است (در حالی که تعدادی از آنها پس از سال 2033 تحویل داده می شوند). این یعنی میزان تولید حدود 18 خودرو در سال.
جنگنده های ساخته شده توسط هر کشور | شماره | نوع مبارزه |
ایالات متحده آمریکا | تقریبا 246 ماشین | F-16، F-15، F-35، F/A-18 |
چین | بیش از 240 ماشین | J-10، J-16، J-20 (به علاوه J-11 و J-15) |
روسیه | 28 تا 49 ماشین | Su-30, Su-35, Su-34, Su-57 (انتظار می رود در سال 2023) |
ژاپن | حدود 5-6 ماشین | مونتاژ F-35A تحت لیسانس |
هند | 16 هواپیما | تمامی نسخه های Tejas برای سال 2024 در نظر گرفته شده اند |
همچنین مهم است که کشورهای درگیر در این پروژه به تولید خود تا شروع تولید نسل بعدی هواپیما ادامه دهند. به سختی می توان آمار دقیق تولید یوروفایتر را با قطعیت بیان کرد، اما نرخ تولید تاریخی و سفارشات موجود چیزی در حدود 20 دستگاه در سال را نشان می دهد.
ساخت هواپیماهای جنگی بسیار پیچیده است. در حالی که ممکن است انگلیسی ها دیگر خودشان هیچ جت جنگنده ای تولید نکنند، اجزای بریتانیایی در اکثر جت های جنگنده غربی یافت می شود. شرکت های بریتانیایی قطعات زیادی را برای زیردریایی گریپن، جنگنده بومی ترکیه ای کان در حال توسعه و جنگنده F-35 Lightning II (به ویژه F-35B) تامین می کنند.
زیر گریپن
ساب گریپن سومین جنگنده چند منظوره اروپایی در حال تولید است. ساب جنگنده گریپن را در سوئد به عنوان یک جت ناهموار می سازد که برای کار در شرایط نسبتاً سخت (مانند برخاستن و فرود در بزرگراه) طراحی شده است. تا این سال، سوئد بخشی از ناتو نبود و مجبور بود به تنهایی برای یک جنگ بزرگ احتمالی با روسیه برنامه ریزی کند. این کشور سیاست جنگ هوایی خود را با این فرض انجام می دهد که در صورت وقوع جنگ به پایگاه های هوایی آن حمله می شود، بنابراین باید هواپیماهای خود را متفرق کند. گریپن برای جنگی طراحی شده بود که در آن سوئد در حفاظت از پایگاه های هوایی و آسمان خود با مشکل مواجه می شد.
گریپن در بازار بین المللی موفقیت هایی داشته و به مجارستان، جمهوری چک، آفریقای جنوبی، برزیل و تایلند صادر شده است. مجارستان اخیراً یک جت جنگنده گریپن را سفارش داده است، در حالی که انتظار می رود تایلند به زودی یک جت جنگنده دیگر را سفارش دهد. انتظار می رفت برزیل سفارش بزرگ دیگری را انجام دهد، اما به نظر می رسد که به جای گریپنس، F-16 های مستعمل می خرد.
خط مونتاژ لینکوپینگ ساب می تواند تا 24 هواپیما در سال تولید کند، اما همچنین ظرفیت پاسخگویی به تقاضای اضافی را دارد.
بر اساس برخی منابع، ساب ادعا می کند که ظرفیت تولید 24 گریپن را در کارخانه های خود در لینشوپینگ، گوتنبرگ، جرفالا و آربوگا دارد. ساب، با مشارکت امبرائر، یک خط مونتاژ نهایی را در برزیل راه اندازی کرده است که در آن حدود 15 دستگاه گریپن مونتاژ می شود و اولین آن در سال 2025 تحویل می شود. با این حال، مشخص نیست که تعداد تولیدات برای سال 2024 چقدر خواهد بود.
در مجموع به نظر می رسد تولید جنگنده های چند منظوره اروپا برای سال 2024 بین 40 تا 60 فروند باشد.