آشپزی

فوت و فن نان اهری در سال ۱۴۰۳ که نمی دانید!

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم فوت و فن نان اهریو رازهای خوشمزه شدن آن را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

هنر نان آری

هنر و تکنیک نان آری و راز طعم نان آری خوشمزه و خانگی سایت سرگرمی روز امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

نان آری یکی از معروف ترین سوغاتی های استان آذربایجان و به ویژه شهرستان اهر است که با طعم مطبوع و عطر فریبنده خود توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. اگر به منطقه آذربایجان شرقی سفر کرده باشید بدون شک با این نان خوشمزه برخورد کرده اید. نان اهری با ریشه های عمیق در تاریخ منطقه و دوران باستان مادها، قدمتی طولانی دارد. اهر به عنوان یکی از شهرهای مهم استان آذربایجان در کنار منطقه دیدنی ارسباران قرار گرفته و دارای نقاط گردشگری فراوانی از جمله قلعه جوشین، حمام کرداش و شاه عباسی رباط است.

نان کولهچه یا آری قطعا یکی از محبوب ترین غذاهای این منطقه است. این مقاله به بررسی و آموزش دستور پخت این سوغاتی های خوشمزه مخصوص استان اهر و آذربایجان شرقی اختصاص دارد. اگرچه این نان سنتی اغلب به صورت آماده در فروشگاه ها به فروش می رسد، اما پخت آن در خانه با مواد اولیه با کیفیت، تجربه ای منحصر به فرد و لذت بخش را به ارمغان می آورد.

مواد لازم برای تهیه نان آری

ماست خامه ای بیش از 5% 160 گرم

روغن مایع 160 گرم

پودر قند 280 گرم

آردا 600 گرم

2 عدد تخم مرغ بزرگ

2 قاشق غذاخوری زنجبیل، کل سر، 14 گرم

یک قاشق چای خوری پر هل

من یک قاشق غذاخوری بیکینگ پودر و 2 قاشق غذاخوری سرکه استفاده کردم

یک هشتم قاشق چایخوری وانیل

روش تهیه نان آری

تخم مرغ ها را با پودر قند و وانیل هم بزنید تا کشدار شوند. سپس سرکه و بیکینگ پودر را به ماست اضافه کنید و با قاشق خوب مخلوط کنید و این مخلوط را به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید. سپس کره مایع را اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا مواد با هم ترکیب شوند. در مرحله بعد زنجبیل و هل را به مخلوط اضافه کنید و با لیسک خوب مخلوط کنید. سپس آرد الک شده را به مخلوط اضافه می کنیم تا غلظتی نیمه چسبنده به دست آید.

این ترکیب دارای غلظتی است که سفت تر از خمیر کیک است. سپس به کمک سلفون روی آن را می پوشانیم و به مدت یک ساعت در یخچال قرار می دهیم. بعد از یک ساعت خمیر را روی سطح آردپاشی شده به ضخامت حدود یک سانتی متر پهن کنید و با قالب سه قسمت از آن جدا کنید و مراقب باشید که آرد اضافی روی خمیر نریزید. سپس سطح خمیر را با دستمال مرطوب تمیز می کنیم و با چنگال روی آن ها را خط می کشیم و در فر با دمای 200 درجه سانتی گراد به مدت حدود 20 دقیقه بسته به نوع فر می پزیم.

مواد لازم برای تهیه نان آری به روشی دیگر

آرد شیرینی پزی ساده 250 گرم

125 گرم کره ذوب شده

شکر گرانول 150 گرم

1 عدد تخم مرغ

بکینگ پودر 1 قاشق چایخوری

ماست پر چرب ۱۱۶ گرم

زنجبیل 1 قاشق غذاخوری

هل 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه نان آری به روشی دیگر

کره و شکر ذوب شده را در ظرفی بریزید و به مدت 3 دقیقه هم بزنید تا کاملاً مخلوط شوند. بعد از 3 دقیقه هم زدن اولیه، تخم مرغ ها را اضافه کنید و 5 دقیقه دیگر هم بزنید تا کرم رنگ شود. سپس ماست را اضافه کنید و هم بزنید تا ماست کاملا جذب مخلوط شود. آرد الک شده را به همراه بیکینگ پودر، زنجبیل و هل به آرامی و به تدریج به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر به دست آید. سپس روی کاسه را با سلفون بپوشانید و به مدت 1 ساعت در یخچال قرار دهید تا خمیر کمی استراحت کند.

بعد از این مدت استراحت روی میز کار را آرد پاشی کنید و خمیر را روی آن قرار دهید و با وردنه به ضخامت حدود 1 سانتی متر پهن کنید سپس با قالب یا کاسه خمیر را به شکل های یکنواخت برش بزنید و سینی فر در چرب و آرد پاشی شده. خمیرهای برش خورده را با فاصله مناسب روی سینی قرار دهید و با چنگال یا نوک چاقو خطوطی به شکل علامت مثبت روی هر کدام ایجاد کنید.

یک تخم مرغ را با آب انگور، شیره خرما، عسل یا پودر قند مخلوط کنید و خوب مخلوط کنید. این مخلوط را روی خمیر بمالید. فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد گرم کنید و سینی را در مدت زمان پخت کیک ها به مدت 20 تا 30 دقیقه در آن قرار دهید تا طلایی شوند.

حالا می توانید نان رول های آماده شده را به عنوان یک شام دلپذیر، صبحانه یا یک صبحانه سالم همراه با چای میل کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا