آشپزی

فوت و فن کوفته در سال ۱۴۰۳ که نمی دانید!

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم فوت و فن کوفتهو رازهای خوشمزه شدن آن را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

هنر کوفته

هنر کوفته تبریزی راز کوفته های خوشمزه و اگر کوفته ها از کنترل خارج شد چه کنیم؟ سایت سرگرمی روز امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

برای چرخ دستی گوشت چرخ کرده بهتر است از گوشت مرغوب و با چربی کم استفاده کنید و خودتان گوشت را با دست چرخ کنید تا بهترین کنترل را داشته باشید.

حفظ تعادل نمک در مواد بسیار مهم است. برای نرم شدن کوفته ها نباید از نمک زیاد استفاده کنید.

برای پرکردن کوفته ها، بهتر است از تخم مرغ، پیاز و نان خشک خلال شده استفاده کنید.

همه مواد را با هم مخلوط کرده و حداقل 30 دقیقه در یخچال قرار دهید، مواد را بهتر می کند.

برای تهیه کوفته می توانید از روش سرخ کردن در روغن یا پخت در فر استفاده کنید اما ترجیحا از روش سرخ کردن در روغن استفاده کنید.

برای جلوگیری از افتادن کوفته ها در هنگام سرخ کردن، می توانید آنها را در فریزر بگذارید و پس از سفت شدن، در روغن سرخ کنید.

بعد از سرخ شدن، کوفته ها را روی کاغذ آشپزخانه قرار دهید تا چربی اضافی آن گرفته شود.

برای سرو کوفته بهتر است از سس گوجه فرنگی و نان تازه استفاده کنید. با نکاتی برای تهیه کوفته تبریزی با ما بمان.

محصولات لازم برای تهیه کوفته تبریزی

برای تهیه کوفته تبریزی به مواد اولیه نیاز دارید: برنج، لپه، تخم مرغ، پیاز، گوشت چرخ کرده، سبزی کوفته تبریزی، آلو، گردو، شاه توت، پوره گوجه فرنگی، زعفران، تره فرنگی، نمک، پیازچه و آرد نخود فرنگی.

برای تهیه لپه ابتدا برنج را به مدت 10 دقیقه در آب خیس کنید و سپس آب آن را بردارید. سپس برنج را در مخلوط کن یا آسیاب بریزید و به صورت پوره آماده کنید. سپس پوره برنج را با گوشت چرخ کرده خوب مخلوط کنید.

سبزیجات روی کوفته تبریزی شامل گشنیز، تره و مرزه است. این سبزی ها را خیلی ریز خرد کنید و به بقیه مواد اضافه کنید. سپس پیاز را رنده کنید و به بقیه مواد اضافه کنید. تخم مرغ، نمک و فلفل را به مواد اضافه کنید و به آرامی مخلوط کنید.

حالا برای درست کردن کوفته ها، مخلوط را با دست خیس به صورت گلوله درآورید و در آرد نخودچی بغلتانید. سپس کوفته ها را در آب جوش بریزید و بعد از 10 دقیقه بیرون بیاورید و روی کاغذ آشپزخانه بچینید تا آب آن خشک شود.

برای تهیه سس کوفته ها، پیاز داغ شده را روی اجاق بگذارید و پس از طلایی شدن، پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید و به آرامی بجوشانید. سپس زعفران را با آب سرد حل کرده و به سس اضافه کنید.

همه چیز درباره کوفته سبزیجات

برای تهیه کوفته تبریزی از سبزیجات مختلفی استفاده می شود. در این غذا از سبزیجاتی مانند تره، ریحان، پیازچه، جعفری و پیازچه و در برخی شهرها از پیاز کوهی نیز استفاده می شود. البته لازم به ذکر است که کوفته اصیل تبریزی با دو سبزی شور و تره فرنگی تهیه می شود. برای تهیه سبزی، آن ها را ریز خرد کرده و خوب خشک کنید، زیرا سبزیجات خیس می توانند به کوفته ها آسیب برسانند. علاوه بر تازه، می توانید از خشک شده نیز استفاده کنید.

همه چیز در مورد کوفته

برای تهیه کوفته اصیل تبریزی استفاده از گوشت گوسفند، گوساله یا ترکیبی از این دو توصیه می شود. بهترین قسمت گوشت برای کوفته تبریزی، مغز پای گوسفند و فیله گاو است. نکته مهم در تهیه کوفته تبریزی این است که گوشت زیاد چرب نباشد. چربی موجود در گوشت گوسفند و حرارت گوشت گوساله از خشک شدن کوفته و در عین حال خوش طعم شدن آن جلوگیری می کند. علت اصلی نام کوفته این غذا در گذشته استفاده از هاون سنگی برای چرخ کردن گوشت بوده است. سپس گوشت را در هاون می کوبند و به دلیل چسبندگی و تراکم، شکل و ساختار کوفته ها در زمان جوشاندن در آب حفظ می شود. اما در حال حاضر از چرخ گوشت برای تهیه کوفته ها استفاده می شود و احتمال کم آبی آن بیشتر است.

هنر کوفته تبریزی

برای تهیه کوفته تبریزی خیلی ها از سبزی خشک استفاده می کنند. اما برای افزایش عطر و طعم کوفته تبریزی استفاده از سبزیجات تازه توصیه می شود. برای افزایش طعم و مزه کوفته ها حتما از مواد میانی استفاده کنید و وسط آن را با تخم مرغ آب پز، گردو، پیازچه و آلو پر کنید. این مواد میانی علاوه بر ایجاد طعم و عطر فوق العاده، کوفته را نرم و شیرین می کند.

همه چیز درباره زمان پخت کوفته ها

بسته به اندازه کوفته ها و شعله گاز، زمان دقیق پخت کوفته تبریزی ممکن است متفاوت باشد. اما تقریباً 1.5 تا 2 ساعت طول می کشد تا کوفته ها پخته و آماده سرو شوند. برای اینکه مطمئن شوید کوفته ها کاملا پخته شده اند، می توانید داخل کوفته ها را با قلم مو یا چنگال بررسی کنید. اگر آبکی یا خام هستند، کوفته ها را مدت بیشتری بپزید تا کاملا پخته شوند.

علت کوفته و راه حل آن چیست؟

در تهیه کوفته تبریزی باید مراقب نسبت مواد باشیم و کمیت آنها را کنترل کنیم تا خواص مورد نظر حفظ شود. اضافه کردن بیش از حد لپه و برنج می تواند کوفته ها را خیلی خشک کند. برای تهیه پیاز، آن را خرد یا رنده کنید و اگر آب آن بیرون آمد، حتماً آب پیاز را بردارید تا کوفته ها خوب شوند. پس از قرار دادن کوفته ها در سس، قابلمه را تکان ندهید تا کوفته ها کاملا بپزند. قبل از افزودن کوفته ها به سس از داغ بودن سس اطمینان حاصل کنید. با باز کردن درب قابلمه ممکن است کوفته ها از هم جدا شوند.

استفاده زیاد از گوشت چرب یکی از دلایل احتمالی خراب شدن کوفته تبریزی است. همچنین اگر از مواد کافی استفاده نکنید ممکن است کوفته ها جدا شوند. برای جلوگیری از این مشکل، ورز دادن را حداقل 10 دقیقه ادامه دهید تا مواد به هم نچسبند و کوفته ها در حین پخت از هم جدا نشوند. پس از تهیه و فرم دادن به کوفته ها، آنها را به مدت یک ساعت در فریزر قرار دهید. در صورت امکان می توانید آنها را برای مدت طولانی تری در فریزر نگهداری کنید.

آشنایی با نسبت لپه به برنج در کوفته تبریزی

برای تهیه کوفته تبریزی بهتر است نسبت برنج و لپه برابر باشد. بنابراین به ازای هر مقدار برنجی که استفاده می کنید باید همان مقدار لپه به کوفته ها اضافه کنید.

قبل از استفاده باید برنج و لپه را خیس کنید. بهتر است لپه را حداقل 3 ساعت و برنج را 30 دقیقه در آب گرم با کمی نمک خیس کنید. برنج یکی از عناصر اصلی کوفته است و در انواع کوفته استفاده می شود. می توانید از برنج نیم دانه استفاده کنید و آن را آسیاب یا آسیاب کنید.

برای پخت، برنج و لپه را بجوشانید، اما آنها را کاملا نجوشانید. کافی است که نیم پز شوند. همچنین در صورت تمایل می توانید عدس خام را پودر کرده و به مواد کوفته تبریزی اضافه کنید.

همه چیز در مورد پیاز در کوفته

قبل از استفاده در کوفته تبریزی بهتر است پیاز را رنده کنید. اما آب پیاز را به طور کامل حذف نکنید، زیرا می تواند بوی ترند گوشت را حفظ کند. پس از رنده شدن پیاز، بهتر است چند دقیقه آن را کنار بگذارید تا کمی آب آن خارج شود. لازم نیست تمام آب پیاز را با دست فشار دهید.

همه چیز در مورد سس کوفته مناسب

برای تهیه سس می توانید پیاز را رنده یا خلالی کنید و سپس با روغن به قابلمه اضافه کنید. اجازه دهید پیازها قرمز و طلایی شوند و سپس مقداری زردچوبه به آنها اضافه کنید. در مرحله بعد پوره گوجه فرنگی را به پیاز اضافه کنید و مواد را تفت دهید. وقتی رب گوجه فرنگی خوب سرخ شد و بوی خامی آن گرفته شد، نمک و فلفل را اضافه کنید. سپس آب جوش را داخل قابلمه بریزید. در مرحله بعد می توانید کوفته های شکل گرفته را داخل سس قرار دهید. مقدار سس باید به اندازه ای باشد که نیمی از کوفته ها را بپوشاند.

همه چیز درباره ادویه های کوفته

کوفته تبریزی از ترکیب ادویه هایی مانند دارچین، زنجبیل، پودر گل رز، زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و زعفران برای ایجاد طعمی بی نظیر و تقویت کننده غذا استفاده می کند.

دلیل ورز دادن کوفته تبریزی چیست؟

برای تهیه کوفته تبریزی باید گوشت و پیاز را با هم مخلوط کنید. سپس نیمی از مخلوط لپه و پوره سیب زمینی، برنج و سبزیجات را اضافه کرده و همه مواد را با کمی زردچوبه مخلوط کنید تا خوب مخلوط شوند. در مرحله بعد مواد باقی مانده برای کوفته ها را اضافه کرده و حدود 10 دقیقه ورز دهید. هنگام ورز دادن مواد دقت کنید که یک طرف آنها را ورز دهید و زیاد آنها را نگیرید. پس از اتمام مرحله ورز دادن، مخلوط کوفته به مدت نیم ساعت در یخچال قرار می گیرد.

در صورت گم شدن کوفته چه باید کرد؟

می توانید کوفته تبریزی را به صورت سوپ تهیه کنید و با نان تیلیت سرو کنید. یا می توانید اجازه دهید سوپ کمی غلیظ شود و سپس آن را با سیب زمینی سرخ کرده سرو کنید و با نان میل کنید.

چه چیزی باعث شل شدن کوفته ها می شود؟

برای حل این مشکل می توانید راه حل های زیر را امتحان کنید:

برای سفت شدن کوفته ها، آن ها را در یخچال قرار دهید و بگذارید کمی بماند. این روش می تواند کار را سخت تر کند.

همچنین می توانید از روش های دیگری مانند اضافه کردن سینه مرغ آسیاب شده، آرد نخودچی، آرد سفید و تخم مرغ استفاده کنید. می توانید این مواد را به کوفته اضافه کنید تا قوام و کیفیت خوبی داشته باشد.

راز خوشمزه درست کردن کوفته

برای تهیه کوفته تبریزی به جای قابلمه های کوچک توصیه می شود از قابلمه با اندازه مناسب استفاده کنید. قابلمه ملاقه ای هست و سس رو ازش میگیری و روی کوفته ها میریزی. همچنین قابلمه باید به اندازه ای باشد که کوفته ها به هم نچسبند و بین آنها فاصله باشد.

برای جدا کردن کوفته ها می توانید مقداری عدس خام به چرخ گوشت اضافه کنید و داخل کوفته ها خرد کنید. سپس با دست خیس کوفته ها را شکل داده و گرد کنید. اما توجه داشته باشید که در داخل کوفته ها هیچ درزی وجود ندارد، زیرا سس می تواند از این درزها وارد کوفته ها شده و پاشیده شود.

برای فیلینگ کوفته تبریزی می توانید بنا به ذائقه خود از شاه توت، گردو، تخم مرغ آب پز، پیاز داغ و آلو استفاده کنید. همچنین با چرخ کردن مقداری سیب زمینی همراه با لپه، مواد کوفته ترکیب و قوام بهتری به دست می آورند.

پس از پختن کوفته ها در سس، آنها را با احتیاط از سس خارج کنید زیرا ممکن است از هم بریزند.

علم و فناوری کوفته.  اگر کوفته ها شل شد چه باید کرد؟  طرز تهیه کوفته سایون.

سفت شدن کوفته ها

اگر نسبت مواد داخل کوفته رعایت نشود و از برنج و لپه زیاد استفاده شود، نتیجه این است که کوفته شما سفت می شود. همچنین استفاده از برنج و لپه خام یکی دیگر از عوامل سفت شدن کوفته است. برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است برنج و لپه را قبل از استفاده یا جوشاندن به مدت کافی در آب خیس کنید. این عمل باعث می شود که برنج و کاد به خوبی نرم شده و با هم ترکیب شوند و در فرآیند پخت کوفته ها ادغام شوند.

نکات طلایی کوفته تبریزی

برای تهیه بهترین کوفته می توانید از روش ها و ترفندهای زیر استفاده کنید:

نسبت صحیح: از نسبت صحیح مواد برای تهیه کوفته های سفت و خوش طعم استفاده کنید. مقدار گوشت باید بیشتر از حبوبات و برنج باشد. همچنین قبل از استفاده، ماهی کاد و برنج را به دو نیم بجوشانید یا در آب خیس کنید تا بهتر با گوشت مخلوط شود.

چرخاندن گوشت: قبل از پختن کوفته ها، گوشت را دو سه بار برگردانید و بشکنید تا آب کمتری خارج شود و کوفته ها سفت شوند.

خمیر را استراحت دهید: پس از مخلوط کردن مواد کوفته، آن را حداقل یک ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند و مواد ببندند.

استفاده از آرد و تخم مرغ: برای جلوگیری از پاشیدن کوفته ها در سس، می توانید مقداری آرد و تخم مرغ به سس اضافه کنید. اما بهتر است از مقدار معقولی استفاده شود تا طعم کوفته تغییر نکند.

پیچیدن کوفته ها: برای کوفته های بزرگ، آن ها را در پارچه نازک و تمیزی بپیچید و سپس داخل سس قرار دهید تا محفظه ای در بیاید و از متلاشی نشدن آن ها جلوگیری کنید.

استفاده از سیب زمینی: برای بهتر شدن طعم کوفته یک عدد سیب زمینی متوسط ​​را با لپه چرخ کرده و به مواد اضافه کنید. اما بهتر است سیب زمینی ها را جدا خرد نکنید و با لپه مخلوط کنید تا مشکل چسبندگی حالت بالا نداشته باشد. البته می توانم مثال دیگری از بازنویسی بزنم:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا