اخبار روز

ماجرای دپوی چهار هزار خودروی داخلی

خرید فالوور از سایت اینبو

خودروسازان بزرگ کشور در سال 1402 با ارائه گزارش سال گذشته خود به بورس، تولید و فروش خود را اعلام کردند. بر اساس گزارش منتشر شده در سامانه بورس کدال، هر سه خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته نسبت به سال 1401 فروش کمتری داشته اند. نکته مهم دیگر منفی بودن نسبت فروش خودروسازان به تولید آنها در سال 1402 است. .

به عبارت دیگر، خودروسازان کمتر از آنچه تولید می کنند، می فروشند. این بدان معناست که بخشی از تولیدات خودروسازان آزاد نشد و به انبار رفت تا بعدا و احتمالا پس از تعدیل قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی عرضه شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، بر اساس آمار مجموع فروش سه خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته 985 هزار و 890 دستگاه بوده است. این در حالی است که آنها در سال گذشته در مجموع 981830 محصول تولید کردند. از این رو بیش از چهار هزار دستگاه خودروی تولید شده توسط سه خودروساز بزرگ در سال گذشته به طور عمدی انبار شده است.

این موضوع ارتباط مستقیمی با سیاست قیمت گذاری اجباری دارد چرا که خودروسازان می گویند قیمت های تعیین شده از سوی شورای رقابت زیان آور است و طبیعتاً وقتی تولید و عرضه با همان قیمت ها افزایش پیدا می کند، ضرر افزایش می یابد. به همین دلیل است که خودروسازان گاهی به ویژه در دوره ای که به موعد تعدیل قیمت نزدیک می شود، عمداً محصولات خود را ذخیره می کنند تا با قیمت های جدید به فروش برسند و ضرر کمتری داشته باشند یا حتی سود ببرند.

دپوی چهار هزار خودروی محلی

قیمت های کارخانه ای خودروهای داخلی از اواخر فروردین سال گذشته تا کنون مسدود شده است، اما این احتمال وجود دارد که وزارت صنعت، معدن و تجارت که از دی ماه سال گذشته متولی قیمت گذاری خودروها شده است، قیمت را در سال جاری تعدیل کند. هفته های آینده؛ بنابراین دپوی بیش از چهار هزار دستگاه خودرو را می توان به این مشکل مرتبط کرد.

از سوی دیگر ممکن است روند نگهداری عمدی خودروها در سال جاری ادامه داشته باشد و تا زمانی که وزارت حراست مجوز تعدیل قیمت را صادر نکند، خودروهای بیشتری وارد انبار شوند. شورای رقابت سال گذشته اجازه افزایش 49 درصدی قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی را صادر کرد و باید منتظر ماند و دید که وزارت حراست چقدر در افزایش قیمت امسال لحاظ می کند.

فروش تولید را متوقف کرد

این در حالی است که براساس گزارش ارائه شده از سوی خودروسازان به سامانه کدال بورس، آنها در سال 1402 در مجموع 985 هزار و 890 دستگاه فروخته اند که نسبت به فروش حدود یک میلیون و 132 هزار دستگاه در سال 1401، نزدیک به 13 درصد کاهش نشان می دهد. ایران خودرو و سپس سایپا. و در نهایت پارس خودرو بیشترین افت فروش را داشت.

برای بررسی جزئیات رکوردهای فروش خودروسازان بزرگ کشور در سال گذشته، ابتدا به سراغ ایران خودرو می رویم و ببینیم بزرگترین خودروساز ایران چه رکوردی در این زمینه از خود به جای گذاشته است. بر اساس آنچه ایران خودرو به سامانه کدال اعلام کرد، در سال گذشته 537 هزار و 600 دستگاه فروخته اما تولید این شرکت 535 هزار و 636 دستگاه بوده است. به همین دلیل، ایران خودرو در سال گذشته حدود 2000 دستگاه از محصولات تولیدی خود را به انبار فرستاد.

پرفروش ترین محصول ایران خودرو خانواده پژو با رقمی در حدود 269000 دستگاه است. همچنین از سوی سایپا گزارش شده است که این شرکت در سال گذشته 346 هزار و 732 محصول فروخته است. این در حالی است که تولید سایپا در سال گذشته 345 هزار و 946 دستگاه بوده و این آمار دپوی حدود 800 دستگاهی برای فروش دومین خودروساز بزرگ کشور را نشان می دهد.

سایپایی ها نیز نسبت به سال 1401 بیش از 40 هزار دستگاه افت فروش داشته اند، نگاهی به آمار فروش پارس خودرو به عنوان زیرمجموعه سایپا و البته سومین خودروساز بزرگ کشور داشته باشیم. مجموع فروش پارس خودرو در سال گذشته 101 هزار و 558 دستگاه بوده و این شرکت در بازه زمانی مورد بررسی 100 هزار و 248 دستگاه تولید کرده است.

با این حساب این شرکت در سال گذشته بیش از 1300 دستگاه از محصولات خود را روانه بازار نکرده است. همچنین پارس خودرو نسبت به سال 1401 افت فروش 1.5 درصدی را به ثبت رساند. پرفروش ترین محصول پارس خودرو با بیش از 78000 دستگاه متعلق به گروه Q200 می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا