هوای داخل خودرو ممکن است سرطانزا باشد
تحقیقات جدید نشان می دهد که هوای خودرو ممکن است مملو از مواد سرطان زا باشد که به شکل بازدارنده های شعله در داخل خودرو استفاده می شود.
به گزارش سلامت نیوز، محققان پس از شناسایی «مواد قابل احتراق» در کابین 101 خودرو، نتایج یافته های خود را روز سه شنبه در مجله «علم و فناوری محیط زیست» منتشر کردند. تمامی این خودروهای انتخابی مدل 2015 یا جدیدتر هستند. خودروسازان از چنین موادی در فوم صندلی و سایر اجزای داخلی استفاده می کنند تا استانداردهای دولتی برای استفاده از مواد قابل اشتعال را رعایت کنند، استانداردهایی که قدیمی تلقی می شوند.
ربکا هوبر، محقق دانشگاه دوک، نویسنده اصلی این گزارش، گفت: «با توجه به اینکه هر راننده به طور متوسط یک ساعت در روز را در یک خودرو سپری می کند، این یک نگرانی برای سلامت عمومی ایجاد می کند. این امر به ویژه برای رانندگانی که سفرهای طولانی تری دارند و همچنین کودکانی که آسیب پذیرتر از بزرگسالان هستند خطرناک است.
99 درصد از کوره های آزمایش شده حاوی ماده شیمیایی به نام تریس (1-کلرو ایزوپروپیل) فسفات بودند که نوعی بازدارنده شعله است. برنامه ملی سم شناسی ایالات متحده در حال بررسی این ماده برای سرطان زایی احتمالی است. سایر مواد شیمیایی یافت شده عبارتند از تریس (3،1-دی کلرو-2-پروپیل) فسفات و تریس(2-کلرواتیل) فسفات، که طبق قانون 65 کالیفرنیا دو ماده شیمیایی سرطان زا هستند و از سال 2020، فروش محصولات حاوی این ماده شیمیایی ممنوع است. .
در این مطالعه خودروها در تابستان و زمستان بررسی شدند و نتایج نشان داد که دما بر کیفیت هوای خودرو تأثیر میگذارد. آب و هوای گرمتر با افزایش انتشار مواد شیمیایی همراه است. همانطور که بسیاری از مردم میدانند، هوای داخل خودرو به سرعت بالا میآید، حتی زمانی که هوای بیرون خیلی گرم نیست. برای مثال در روزی که دمای هوا ۲۶ درجه سانتیگراد است، دمای خودرو تنها پس از ۲۰ دقیقه ماندن در آفتاب به ۴۲ درجه می رسد.
محققان امیدوارند که نتایج تحقیقات استانداردهای به اصطلاح قدیمی اشتعال پذیری را به روز کند تا خودروسازان استفاده از این مواد شیمیایی را متوقف کنند.
دکتر لیدیا جال، محقق ارشد از کالیفرنیا، میگوید: «مشکل استفاده از این مواد بازدارنده شعله این است که مقدار کمی از این گازها ما را در طول زمان در معرض آنها قرار میدهد، در حالی که هنوز مقدار زیادی از مواد شیمیایی بازدارنده شعله در ابزارهای مختلف وجود دارد. و ما دائماً در معرض آنها خواهیم بود.”
محققان امیدوارند که یافته های آنها اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه در ایالات متحده را تشویق کند تا استانداردهای استفاده از بازدارنده های شعله را به روز کند.