فناوری و تکنولوژی

(ویدئو + عکس) لاکهید اس آر ۷۱؛ تایر‌های نقره‌ای و باکی که هیچ وقت کامل پر نمی‌شد!

خرید فالوور از سایت اینبو

حقایق جالبی در مورد پرنده سیاه افسانه ای وجود دارد. به عنوان مثال، لاستیک های SR-71 نقره ای بودند. اما چرا اینطور بود؟

به گزارش سرگرمی روز، مجله تصویری سلاح لاکهید SR-71 بلک برد در طول خدمت خود اقدام به جمع آوری اطلاعات در برخی از خطرناک ترین نقاط جهان کرده است. این هواپیما به گونه ای طراحی شده است که در سرعت ها، ارتفاعات و دماهای فوق العاده کار کند.

در واقع، این اولین هواپیمای ساخته شده از تیتانیوم بود، زیرا اصطکاک ناشی از عبور مولکول های هوا از سطح آن با سرعت 2.6 ماخ، یک قاب آلومینیومی معمولی را ذوب می کرد. مهندسی SR-71 به قدری پیشرفته بود که حتی ابزارهای مورد استفاده در ساخت آن نیز باید به طور خاص برای این هواپیما طراحی می شد.

در تولید لاستیک های بلک برد SR-71 از پودر آلومینیوم استفاده شد. افزودن آلومینیوم به لاستیک نقطه اشتعال بسیار بالاتری به لاستیک می دهد. این به لاستیک کمک می کند تا در برابر گرمای زیاد ناشی از اصطکاک زمین در هنگام فرود با سرعت بسیار بالا مقاومت کند.

تایرهای SR-71 نیز با نیتروژن پر شده بودند. باد کردن لاستیک ها با نیتروژن به جای هوا، خطر آتش سوزی را به دلیل کمبود اکسیژن کاهش می دهد. فشار باد لاستیک SR-71 برابر با 415 psi است که در مقایسه با فشار لاستیک 32 تا 35 psi در لاستیک خودرو تفاوت قابل توجهی را نشان می دهد. هر لاستیک در این هواپیما حدود 2300 دلار قیمت دارد و تقریبا 15 فرود طول می کشد.

به گفته سرهنگ کن کالینز، خلبان سابق SR-71 و E-12، اگرچه تایرهای SR-71 حدود 15 فرود دوام آوردند، اما پس از 10 برخاستن تعویض شدند.

کد ویدیو

خستگی در هنگام برخاستن بود. فشار شدیدی در این نقطه از چرخش وجود داشت. به همین دلیل بود که هواپیما با نیم سوخت بلند شد و اندکی بعد باک آن در هوا پر از سوخت شد. این کار باعث کاهش فشار و فشار روی لاستیک ها می شود.

البته گرما فقط یک مشکل روی زمین نبود. لاکهید SR-71 هنگام پرواز با سرعت متوسط ​​3 ماخ مجبور بود گرمای زیادی را دفع کند.

بیش از 90 درصد از قاب هواپیما از تیتانیوم ساخته شده است تا در برابر دمای شدید مقاومت کند. علاوه بر این، SR-71 با یک رنگ سیاه فرموله شده مخصوص رنگ آمیزی شده است تا گرمای اضافی را دفع کند.

این رنگ خاص همچنین با مختل کردن سیگنال رادار ورودی از هواپیما در برابر شناسایی محافظت می کند و تشخیص را برای نیروهای دشمن دشوارتر می کند.

از آنجایی که دمای بدنه هواپیما می تواند به 482 درجه سانتیگراد برسد، اکسیژن معمولی در لاستیک های آن می تواند بجوشد و منبسط شود. این شرایط باعث شد تا لاستیک مانند بمب ترکیده و منفجر شود. نیتروژن نه تنها پایدار است، بلکه برای خاموش کردن آتش نیز عالی است. همچنین نیتروژن هیگروسکوپیک است، یعنی بخار آب را جذب نمی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا