اخبار روز

پیش‌بینی مهم فرزین درباره نرخ تورم در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

رئیس کل بانک مرکزی می گوید: برای امسال نرخ هدف رشد نقدینگی به طور میانگین 23 درصد با احتمال تغییر در دامنه مثبت و منفی 2 درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه شاخص قیمت مصرف کننده در پایان سال نیز در محدوده 20 درصد است.

به گزارش KHAMENEI.IR، دکتر محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی سیاست ها و اقدامات لازم برای مشارکت مردم در تولید و همچنین برنامه های بانک مرکزی برای تحقق شعار سال 1403 را بررسی کرد. این گفتگو به شرح زیر است:

– یکی از چالش های بزرگ پیش روی دولت ها و سیاستمداران اقتصادی کشور در سال های اخیر، تورم است. در یک طبقه بندی کلی، علل تورم در این سال ها شامل عوامل سمت تقاضا مانند رشد نقدینگی در سطح بالاتر از نیاز بخش واقعی و عوامل سمت عرضه مانند رشد نرخ ارز، افزایش قیمت حامل های انرژی و کاهش بهره وری.

– علاوه بر این عوامل، شکل‌گیری انتظارات تورمی واحدهای اقتصادی اعم از خانوارها و بنگاه‌های اقتصادی نیز تحت‌تاثیر عواملی مانند رویدادهای سیاسی خارجی و داخلی و نوسانات نرخ ارز است که منجر به افزایش عدم اطمینان نسبت به سطح آتی قیمت‌ها می‌شود. که در نهایت منجر به تورم بالا می شود.

– در بسته سیاستی ثبات اقتصادی، اقدامات بانک مرکزی حول سه محور اصلی «کنترل و مدیریت نقدینگی»، «تقویت مقررات بانک مرکزی و مدیریت بازار ارز» و «افزایش سطح مقررات و نظارت بانک مرکزی بر شبکه بانکی” برای اعطای اعتبار بیشتر در دستور کار سیاست گذار پولی قرار گرفت. بر اساس اطلاعات بانک مرکزی نرخ تورم نقطه به نقطه شاخص بهای مصرف کننده در سال جاری 26.2 درصد کاهش یافت. اسفند 1402 نسبت به ابتدای سال و وارد تورم هدف 30 درصدی شاخص بهای مصرف کننده شد؛ بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، این شاخص در اسفند ماه سال جاری به 32.3 درصد رسید که نسبت به فروردین 1402 که 55.5 درصد بود کاهش یافت. تورم 12 ماهه CPI با 6.9 درصد کاهش از 47.6 درصد در ابتدای سال گذشته به 40.7 درصد در پایان سال رسید.

همچنین بر اساس محاسبات بانک مرکزی، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص بهای تولیدکننده از 40.7 درصد در فروردین 1402 با 16.2 درصد کاهش به 24.5 درصد در پایان سال جاری و شاخص قیمت تولیدکننده دوازده ماهه کاهش یافت. نرخ تورم نیز با 5.1 درصد کاهش از 37.3 درصد در ابتدای سال گذشته به 32.6 درصد در پایان سال رسیده است.

در مورد نقدینگی نیز نرخ رشد این متغیر اقتصادی از 33.1 درصد در ابتدای سال گذشته طبق داده های اولیه با 8.9 درصد کاهش به 24.2 درصد در پایان سال رسیده که حاکی از بهبود رشد این متغیر حتی است. 0.7 درصد بهتر از هدف تعیین شده. از نظر پایه پولی نیز رشد این متغیر از 45 درصد در ابتدای سال 1402 با 15.4 درصد کاهش به 29.6 درصد در بهمن ماه امسال رسید. روند رو به بهبود این متغیرهای اقتصادی نشان دهنده اثربخشی سیاست های بانک مرکزی در زمینه کنترل رشد نقدینگی و مدیریت بازار ارز به ویژه تاثیر آن بر کاهش فشار تورمی مصرف کنندگان و بنگاه های اقتصادی است.

– با توجه به نامگذاری سال 1403 به عنوان «جهش تولیدی با مشارکت مردم»، سیاست بانک مرکزی در سال جاری، جهت گیری برنامه ریزی شده برای ادامه کاهش تورم و نرخ رشد نقدینگی همراه با جهت گیری هدفمندی اعتبارات بانکی خواهد بود. به تولید؛ به این ترتیب برای امسال نرخ هدف رشد نقدینگی به طور متوسط ​​23 درصد با دامنه مثبت و منفی 2 درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه شاخص قیمت مصرف کننده در پایان سال تعیین شده است. همچنین در کانال در 20٪.

– به طور کلی پیش بینی می شود با ادامه سیاست ها و اقدامات انجام شده برای محدودسازی و کنترل تورم، کاهش تورم در سال 1403 ادامه یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا