فناوری و تکنولوژی

کشف قدیمی‌ترین کسوف تاریخ در یک نوشته ۶۰۰۰ ساله

خرید فالوور از سایت اینبو

وقتی اخترشناسان یک متن هندوی باستانی معروف به ریگ ودا را بررسی کردند، دریافتند که این متن به خورشید گرفتگی کاملی اشاره دارد که حدود 6000 سال پیش رخ داده است و آن را به قدیمی ترین نمونه شناخته شده از کسوف تبدیل می کند.

به گزارش سرگرمی روز، ریگ ودا مجموعه ای از سخنان و سرودهای مکاتب مختلف دینی و فلسفی است که در حدود 1500 سال قبل از میلاد مسیح گردآوری شده و تقریباً مانند همه متون دینی به برخی از وقایع تاریخی اشاره می کند که بیشتر آنها با زمان نگارش آن ها معاصر هستند. به عنوان مثال در قسمت های مختلف «ریگ ودا» محل طلوع خورشید در اعتدال بهاری ذکر شده است.

این توصیفات به اخترشناسان اجازه می دهد تا تاریخ این منابع را تعیین کنند زیرا زمین مانند یک چرخش در محور خود می چرخد ​​و موقعیت نسبی رویدادهای مهم نجومی را تغییر می دهد.

اعتدال بهاری در حال حاضر در صورت فلکی حوت است. اعتدال بهاری در حدود 4500 سال قبل از میلاد در صورت فلکی شکارچی یا در صورت فلکی پروین در صورت فلکی ثور در حدود 2230 قبل از میلاد بوده است، یعنی ریگ ودا برخی از وقایع را به خوبی ثبت می کند.

زبان ریگودا بسیار نمادین و تمثیلی است و به سختی می توان گفت کدام داستان افسانه و کدام یک تاریخی است، اما دو ستاره شناس، مایانک واحیا از موسسه تحقیقات بنیادی تاتا در بمبئی و میتسورو سوما از رصدخانه ملی نجوم ژاپنی ها معتقدند که در این کتاب مقدس توصیفی از یک خسوف باستانی یافت شده است.

آنها یافته های خود را در مجله Astronomical History and Heritage گزارش کردند.

در گزارش کسوف در این کتاب، خورشید به عنوان “سوراخ” در تاریکی توصیف شده است و گفته می شود که موجودات شیطانی باعث ناپدید شدن هنرهای جادویی خورشید شده اند.

بخش‌های زیر به اخترشناسان کمک کرد تا چارچوب زمانی این کسوف را تعیین کنند. بر اساس یافته های آنها، این اتفاق زمانی رخ داد که اعتدال بهاری در صورت فلکی شکارچی بود و تنها سه روز قبل از اعتدال پاییزی رخ داد.

محققان همچنین می گویند این ماه گرفتگی یک خورشید گرفتگی کامل بود و در منطقه ای رخ داد که آخرین نویسندگان ریگ ودا در آن زندگی می کردند.

ستاره شناسان دریافتند که تنها دو تاریخ ممکن این معیارها را برآورده می کنند. یکی در 22 اکتبر 4202 قبل از میلاد و دیگری در 19 اکتبر 3811 قبل از میلاد.

هر دو تاریخ زودتر از رکوردهای کنونی برای اولین اشاره به کسوف است، که در یک لوح گلی یافت شده در سوریه یافت شده است که یک خسوف را در سال 1375 قبل از میلاد ثبت کرده است، یا یک سنگ کنده کاری در ایرلند که به کسوف در 3340 قبل از میلاد اشاره دارد. ذکر شده است.

این کشف جدید ریگ ودا نشان می دهد که چگونه خورشید گرفتگی کامل مردم را در دوران باستان مجذوب خود کرده است و چگونه متون باستانی می توانند دانش امروزی ما را از رویدادهای آسمانی آگاه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا