سبک زندگی

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

خرید فالوور از سایت اینبو

دکتر خسرونیا می گوید: استفاده زیاد از برخی داروها مانند آمپول B کمپلکس، آمپول نوروبیون، B 12 و ویتامین D تاثیر بدی بر بدن دارد و تحقیقات نشان می دهد که برخی از آنها سرطان زا هستند و حتی می توانند کشنده باشند. “

به گزارش سرگرمی روز، این فوق تخصص گوارش و کبد می افزاید: دارویی مانند ویتامین D در صورت مصرف زیاد باعث ایجاد سنگ کلیه می شود. همچنین مصرف زیاد برخی داروها باعث کبد چرب می شود.

دکتر خسرونیا می‌گوید: مصرف مقدار زیادی از برخی داروها مانند ویتامین D، ویتامین C و B کمپلکس باعث ایجاد ناراحتی در دستگاه گوارش، کبد و کلیه می‌شود و حتی می‌تواند منجر به مسمومیت شود. به همین دلیل مصرف هیچ دارویی بدون تجویز پزشک درست نیست. البته نمی توان نادیده گرفت که برخی از پزشکان نوروبیون را خیلی راحت تجویز می کنند. حتی برای درمان سرماخوردگی.»

تا زمانی که احساس خستگی نکنند نوروبیون مصرف می کنند

آمپول های نوروبیون و ب کمپلکس که به آمپول های تقویت کننده معروف هستند از خانواده ویتامین های گروه B هستند و در درمان بسیاری از بیماری ها موثر هستند اما استفاده زیاد از آنها می تواند برای فرد خطرناک باشد. به عنوان مثال، استفاده بیش از حد از نوروبیون باعث افزایش دوز فلزات سنگین در بدن می شود که می تواند اثرات نامطلوبی داشته باشد. عوارضی مانند مسمومیت.

B کمپلکس و نوروبیون برای افراد مبتلا به کمبود ویتامین های گروه B مفیدتر است. به خصوص افراد مسن که به راحتی ویتامین های لازم را دریافت نمی کنند. یکی از مهمترین علائم کمبود ویتامین B خستگی شدید و مداوم است. به همین دلیل بسیاری از افراد به ویژه جوانان تمایل به مصرف نوروبیون دارند تا خود را سرحال کنند و بدون خواب آلودگی و خستگی کارهای روزانه خود را انجام دهند.

اما رئیس جامعه متخصصان داخلی می‌گوید: «مصرف نوروبیون برای جوانان اصلاً جایی ندارد و فقط افراد مسن باید از آن استفاده کنند. ماهانه یا هر چند ماه یکبار یا دو بار. در کشور ما جوانان نوروبیون را تا زمانی که احساس خستگی و بی حوصلگی می کنند تزریق می کنند. تا زمانی که فایده ای نداشته باشد و فقط بدن خود را از بین ببرند».

دکتر خسرونیا می گوید: بیشتر کشورهای دنیا بدون نسخه به بیماران دارو نمی دهند، اما متاسفانه در ایران این امر رایج است و هرکسی که دارو می خواهد به راحتی می تواند از داروخانه آن را خریداری کند.

این فوق تخصص گوارش و کبد همچنین خاطرنشان می کند: قدیم ها هرکس به سفر می رفت برای عزیزانش سوغاتی می آورد. در حالی که الان با خود دارو می برند! 100 جعبه مکمل که مثل آب نبات می خورید و گاهی مشکل ایجاد می کند. اکنون برخی از داروهای اضافی را می توان در فروشگاه های معمولی یافت و به راحتی می توانید آنها را خریداری کنید.”

حتی مکمل ها را به صورت تصادفی مصرف نکنید

بسیاری از مردم تصور می کنند که مصرف مکمل ها برای بدن آنها بی ضرر و ضروری است. به همین دلیل در سبد مصرفی آنها قرار دارد و حتی فرزندان خود را هم بدون آن رها نمی کنند. در حالی که پزشکان تاکید می کنند که حتی مکمل ها نیز تحت هیچ شرایطی نباید خودسرانه مصرف شوند.

رئیس هیئت مدیره جامعه متخصصان داخلی ایران می گوید: «اگر خوب غذا می خورید و پروتئین و ویتامین وارد بدن می شود، مصرف مکمل ها اشتباه است. این در هیچ کجای دنیا یافت نمی شود. ما بخش بزرگی از بودجه خانواده و بودجه دولتی را برای خرید این داروهایی که مورد نیاز نیستند، خرج می کنیم.

دکتر خسرونیا خاطرنشان می کند: «وقتی آزمایش خون انجام می دهیم و نتیجه آزمایش ما کمبود ویتامین را نشان می دهد، مصرف داروها، ویتامین ها و مکمل ها منطقی و منطقی است.» اما زمانی که خود را آزمایش نکرده ایم و نمی دانیم چطور ما دچار کمبود هستیم، نباید خودسرانه مواد مخدر بخریم و مصرف کنیم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا