فناوری و تکنولوژی

آپدیت دردسرساز؛ آخرالزمان را مردم سراسر جهان به چشم خود دیدند

خرید فالوور از سایت اینبو

خطوط هوایی، بانک‌ها و پخش‌کننده‌ها از جمله شرکت‌هایی بودند که روز جمعه در سراسر جهان دچار بحران شدند.

به گزارش دنیای اقتصاد، این اختلال گسترده به دلیل یک شرکت امنیت سایبری است که نرم افزار آن توسط بسیاری از صنایع در سراسر جهان برای محافظت در برابر هکرها و نفوذهای خارجی استفاده می شود. به‌نظر می‌رسد به‌روزرسانی نرم‌افزاری منتشر شده توسط این شرکت، ریشه این مشکل باشد.

مردم سراسر جهان روز جمعه شاهد آخرالزمان بودند: فرودگاه ها بسته شدند، مسافران سرگردان شدند، وب سایت ها از کار افتادند، شبکه های تلویزیونی مختل شدند، شبکه های ریلی مختل شد و سفرهای اتوبوس لغو شد. در زمان گزارش، میزان خسارت مشخص نشده است، اما به نظر می رسد با اعداد و ارقام خرد شده طرف هستیم.

نیویورک تایمز گزارش داد که در روز جمعه، خطوط هوایی، بانک‌ها و پخش‌کننده‌ها از جمله شرکت‌هایی بودند که به دلیل مشکلات فنی، اختلالات را در سراسر جهان گزارش کردند. یک قطع عظیم فناوری جهانی در روز جمعه خطوط هوایی، خدمات پزشکی، برنامه های تلویزیونی، بانک ها و ده ها تجارت و خدمات دیگر را در سراسر جهان از بین برد که نمونه ای آشکار از وابستگی شکننده اقتصاد جهانی به نرم افزارهای تخصصی است.

این نشان می دهد که وقتی همه چیز خراب می شود چقدر می تواند برای بشریت ترسناک باشد. این قطعی به CrowdStrike نسبت داده شد، یک شرکت امنیت سایبری که نرم افزار آن توسط بسیاری از صنایع در سراسر جهان برای محافظت در برابر هکرها و دخالت های خارجی استفاده می شود. به‌نظر می‌رسد به‌روزرسانی نرم‌افزاری منتشر شده توسط CrowdStrike ریشه این مشکل است و باعث از کار افتادن دستگاه‌هایی که از سیستم‌عامل مایکروسافت ویندوز استفاده می‌کنند، می‌شود.

خطوط هوایی که ورشکست شدند

فرودگاه های سراسر ایالات متحده در اوایل روز جمعه پس از “CrowdStrike”، یک اعتصاب جهانی که پروازها را متوقف کرد و مسافران را سرگردان کرد، دچار هرج و مرج شدند. به گفته اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده، حداقل سه شرکت هواپیمایی بزرگ ایالات متحده، امریکن، یونایتد و دلتا، پس از یک قطعی بزرگ در مایکروسافت که برای مدت کوتاهی برخی از پروازها را متوقف کرد، همه پروازها را برای یک روز لغو کردند.

رایان ایر، یکی از بزرگ‌ترین خطوط هوایی اروپا، در وب‌سایت خود اعلام کرد که به دلیل «قطع فناوری اطلاعات» شخص ثالث که «کاملاً خارج از کنترل ما بود» دچار قطعی شبکه شده است. این شرکت هواپیمایی به مشتریانی که روز جمعه سفر می‌کردند، گفت که در فرودگاه چک‌این کنند، زیرا امکان پذیرش آنلاین وجود ندارد.

این مشکلات در فرودگاه های سراسر جهان از جمله فرودگاه بین المللی هنگ کنگ، فرودگاه سیدنی، فرودگاه براندنبورگ برلین، فرودگاه اسخیپول آمستردام و فرودگاه بین المللی دبی نیز احساس شد. در فرودگاه منچستر در بریتانیا، صف های طولانی در منطقه عزیمت وجود داشت. زیرا بسیاری از شمارنده ها کار نمی کردند.

خطوط اضطراری در آمریکا قطع شد

سیستم هشدار اضطراری ایالات متحده در رسانه های اجتماعی اعلام کرد، در ایالات متحده، قطعی برق خطوط اضطراری 911 را در “چند ایالت” تحت تاثیر قرار داد. این آژانس گفت افرادی که شرایط اضطراری را تجربه می کنند باید با پلیس محلی یا آتش نشانی تماس بگیرند. در فونیکس، گزارش‌هایی مبنی بر خرابی سیستم‌های واکنش اضطراری وجود داشت که باعث شد حداقل یکی از بیمارستان‌ها آمبولانس‌ها را به مراکز دیگر هدایت کند.

در بریتانیا، NHS دسترسی به سیستم‌های رایانه‌ای را در تعدادی از بیمارستان‌ها و مطب‌های پزشکان از دست داد، که بسیاری از آنها مجبور شدند به سیستم «IT قدیمی» خود بازگردند. همچنین، بیمارستان دانشگاه شلزویگ-هولشتاین، یک مرکز مراقبت های پزشکی بزرگ در آلمان، در بیانیه ای اعلام کرد که اقدامات برنامه ریزی شده روز جمعه در دو سایت خود را به دلیل بیماری همه گیر لغو کرده است.

قطع شدن شبکه های تلویزیونی

بسیاری از صدا و سیما نیز مشکلات را گزارش می کنند. در فرانسه، TF 1 و Canal+، از پربیننده ترین ها در فرانسه، در پست هایی در شبکه اجتماعی X اعلام کردند که نمی توانند روی آنتن بروند.

کریستف بوگراند-گورین، مجری TF 1 در شبکه اجتماعی X نوشت: «همه ما در صحنه هستیم، اما یک خرابی بزرگ در اتاق کنترل وجود دارد.

حمله سایبری یا باگ های به روز رسانی؟

میشل مک گینس، هماهنگ کننده امنیت سایبری ملی استرالیا، در بیانیه ای گفت که هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد این یک حادثه امنیت سایبری بوده است. نمایندگان CrowdStrike به درخواست نیویورک تایمز برای اظهار نظر در روز جمعه پاسخی ندادند. مایکروسافت نیز از اظهار نظر خودداری کرد.

به گفته لوکاس اولجنیک، مشاور و محقق مستقل امنیت سایبری، قطعی جهانی که بر رایانه‌های شخصی ویندوز مایکروسافت تأثیر می‌گذارد، به دلیل یک به‌روزرسانی امنیتی ناقص نرم‌افزار CrowdStrike به نام «سنسور فالکون» ایجاد شده است. اگرچه یک “وصله به روز شده” قبلاً به رایانه ها منتقل شده است، Oleinik گفت که مشخص نیست چقدر طول می کشد تا این مشکل برطرف شود.

اولینیک گفت: «این خاموشی‌ها نشان می‌دهند که سیستم‌های فناوری وقتی تا این حد به هم متصل هستند، چقدر می‌توانند شکننده باشند. او گفت: «یک اشتباه یا دستکاری مخرب می‌تواند میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار دهد و خسارات مالی هنگفتی به بار آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا