سبک زندگی

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

خرید فالوور از سایت اینبو

دانشمندان نزدیک به 500 ژن را شناسایی کرده اند که به طور قابل توجهی بر انتخاب های غذایی ما تأثیر می گذارد. این بررسی در مقیاس بزرگ از رژیم غذایی و ژنتیک نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجهی در جهت ایجاد استراتژی‌های تغذیه شخصی با هدف بهبود سلامت و کاهش بیماری، بر اساس ترکیب ژنتیکی فرد است.

به گزارش سرگرمی روز، پژوهش حاضر حاصل تحقیقات دکتر جوآن کول در دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو در آمریکا است. او می‌گوید: برخی از ژن‌هایی که ما شناسایی کردیم، از جمله ژن‌های مربوط به طعم، بو و بافت، به مسیرهای حسی مرتبط هستند و ممکن است در پاسخ پاداش نیز نقش داشته باشند.

این یافته ها می تواند کلید درک ترجیحات غذایی فردی در سطح ژنتیکی باشد و به طور بالقوه به دانشمندان اجازه می دهد تا “پروفایل های ژنتیکی حسی” ایجاد کنند که می تواند توصیه های غذایی شخصی را ارائه دهد.

نقش مهم عوامل محیطی مانند پیشینه فرهنگی، موقعیت اجتماعی و اقتصادی و دسترسی به انواع غذاها در شکل گیری عادات غذایی ما از دیرباز شناخته شده است، اما وی تاکید می کند: زیرا ژنتیک نقش بسیار کمتری در تأثیرات غذایی دارد. دریافت رژیم غذایی بیش از هر عامل محیطی، ما نیاز به بررسی داده های صدها هزار نفر برای شناسایی تأثیرات ژنتیکی در بین عوامل محیطی داریم و اطلاعات مورد نیاز برای انجام این کار تا همین اواخر در دسترس نبوده است.

یکی از موانع اصلی در شناسایی ژن های مرتبط با رژیم غذایی، شبکه پیچیده ای از روابط متقابل بین عادات غذایی و سایر عناصر، از جمله عوامل بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی است. برای غلبه بر این چالش، روش‌های محاسباتی برای جدا کردن تأثیرات ژنتیکی مستقیم بر رژیم غذایی از تأثیرات غیرمستقیم، مانند ژنی که بر دیابت تأثیر می‌گذارد تا فرد را وادار به محدود کردن مصرف قند کند، استفاده شد.

این تجزیه و تحلیل تقریباً 300 ژن را شناسایی کرد که مستقیماً بر مصرف غذاهای خاص تأثیر می گذارد و تقریباً 200 ژن مرتبط با الگوهای غذایی عمومی مانند مصرف ماهی یا میوه.

کول قصد دارد ژن های مرتبط با رژیم غذایی تازه کشف شده را بیشتر مطالعه کند تا عملکرد آنها را بهتر درک کند و ژن های بیشتری را بیابد که مستقیماً بر انتخاب غذا تأثیر می گذارد.

همانطور که این مطالعه نشان داده است، ژن‌های خاص مرتبط با درک طعم، بو و بافت می‌توانند بر ترجیحات غذایی و انتخاب غذا تأثیر بگذارند. برخی از انواع ژنتیکی، از جمله نحوه ذخیره چربی یا پردازش قندها، بر پاسخ‌های متابولیکی ما به غذا نیز تأثیر می‌گذارند و به شرایطی مانند چاقی یا دیابت کمک می‌کنند.

احساسات، خلق و خوی و استرس می توانند تا حد زیادی بر انتخاب غذایی ما تأثیر بگذارند. برخی از افراد ممکن است در زمان استرس به غذاهای آماده روی بیاورند یا به دلیل افسردگی یا اضطراب عادات غذایی ناسالم داشته باشند.

درک عوامل مختلف می تواند به ایجاد مداخلات هدفمندتر برای بهبود عادات غذایی در سطح فردی و جمعیت کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا