سبک زندگی

آیا فشارخون صبح‌ها بالاتر است؟

خرید فالوور از سایت اینبو

به طور معمول، فشار خون شما هنگام خواب پایین‌ترین مقدار است و زمانی که از خواب بیدار می‌شوید بالا می‌رود. افرادی که دارای این الگوی رایج تغییرات فشار خون هستند، دیپر نامیده می شوند و معمولا جوان و سالم هستند.

به گزارش سرگرمی روز، با این حال، دو دسته دیگر از الگوهای تغییر فشار خون در روز و شب وجود دارد که کمتر رایج هستند:

1- «غیرها» افرادی هستند که فشار خونشان در شبانه روز تفاوت چندانی ندارد. فشار خون آنها در روز و شب ثابت است.

2- «دیپر معکوس» به افرادی گفته می شود که در هنگام خواب، فشار خون آنها در شب بیشتر و در هنگام بیداری در روز کاهش می یابد.

چه عواملی بر فشار خون در صبح تاثیر می گذارد؟

ساعت داخلی بدن شما که به ریتم شبانه روزی معروف است، دلیل اصلی نوسانات فشار خون در یک دوره 24 ساعته است.

اینها تغییرات شبانه روزی در عملکردهای بدن هستند که با کاهش شبانه و افزایش فشار خون صبحگاهی مرتبط هستند که اکثر مردم آن را تجربه می کنند. نواحی مختلف مغز، غدد و حتی هورمون ها می توانند بر ریتم شبانه روزی داخلی بدن شما تأثیر بگذارند و باعث تغییر در فشار خون شوند.

برخی دیگر از عوامل سلامتی و سبک زندگی که می توانند بر الگوهای فشار خون روزانه شما تأثیر بگذارند عبارتند از:

مطالعات همچنین نشان می‌دهند که وقتی ورزش می‌کنید، چقدر زود از خواب بیدار می‌شوید و میزان فعالیت بدنی شما می‌تواند بر فشار خون شما تأثیر بگذارد، اما این الگوها برای همه یکسان نیست.

مطالعه‌ای در سال 2022 روی الگوهای ورزش و تأثیر آن بر شاخص‌های مختلف سلامت نشان داد که زنانی که صبح‌ها به جای عصر ورزش می‌کردند، فشار خون پایین‌تری داشتند، اما در مورد مردان برعکس بود. بر اساس این گزارش، مردانی که عصر ورزش می کنند نسبت به مردانی که صبح ورزش می کنند فشار خون کمتری دارند.

فشار خون بالا در صبح چه تاثیری بر شما می گذارد؟

فشار خون بالا می تواند برای سلامتی شما مضر باشد بدون توجه به اینکه در چه زمانی از روز رخ می دهد. با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افرادی که به طور غیرطبیعی فشار خون بالایی دارند در صبح ممکن است در معرض خطر بیشتر مشکلات قلبی عروقی مانند حمله قلبی یا سکته باشند.

با این حال، همچنین مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد کاهش شدید فشار خون در شب (در مقایسه با افزایش فشار خون در صبح) ممکن است نشانه قوی تری از مشکلات قلبی عروقی در آینده باشد.

علت فشار خون بالا در صبح

اگر چه افزایش فشار خون شما در صبح ممکن است تا حدودی طبیعی باشد، فشار خون بالا که بالاتر از حد طبیعی است هنوز یک مشکل است. در زیر برخی از عوامل اضافی خارج از الگوهای طبیعی بدن شما وجود دارد که ممکن است باعث افزایش فشار خون صبحگاهی شما شود.

الف- داروها

هر دارویی اثرات مطلوب و ناخواسته ای دارد. داروهایی که برای حل یک مشکل طراحی شده اند می توانند منجر به مشکلات دیگری شوند و نوسانات فشار خون نیز از این قاعده مستثنی نیست.

برخی از داروها و موادی که می توانند فشار خون شما را افزایش دهند عبارتند از:

الکل

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد روان پریشی

داروهای ضد بارداری

کافئین

کورتیکواستروئیدها

داروهای ضد احتقان (احتقان بینی)

داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، مانند ادویل یا موترین (ایبوپروفن)

اگر پس از مصرف هر یک از این داروها یا مواد متوجه افزایش فشار خون خود شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

همچنین باید به زمان مصرف داروهای فشار خون خود توجه کنید. می توانید از داروهایی برای درمان فشار خون بالا چند بار در روز، صبح یا عصر استفاده کنید. اگر متوجه شدید که فشار خون شما در صبح افزایش می یابد، از پزشک خود بپرسید که بهترین زمان برای مصرف داروی فشار خون چه زمانی است.

عوامل سبک زندگی

برنامه ها و عادات روزانه شما نیز می تواند به افزایش فشار خون در صبح کمک کند. رویدادهای اجتماعی آخر شب، مصرف شبانه الکل یا مواد مخدر تفریحی، اختلالات خواب و فعالیت بدنی آخر شب می توانند بر فشار خون صبحگاهی شما تأثیر بگذارند.

اگر فشار خون صبحگاهی دارید، به انتخاب ها و الگوهای سبک زندگی خود توجه کنید.

بیماری ها و مشکلات پزشکی

علاوه بر فشار خون مزمن، شرایط دیگری نیز وجود دارد که می تواند فشار خون صبحگاهی شما را افزایش دهد.

این بیماری ها ممکن است شما را مجبور به مصرف داروهایی کنند که می توانند فشار خون را افزایش دهند، به جز داروها، بیماری هایی مانند آپنه یا آپنه خواب نیز می توانند خطر ابتلا به فشار خون غیر طبیعی را در صبح افزایش دهند.

چه کسانی در معرض خطر فشار خون صبحگاهی هستند؟

افزایش فشار خون صبحگاهی در افراد جوان و سالم بسیار طبیعی است. اما فشار خون بالا در صبح با مشکلات سلامتی قابل توجهی مرتبط است – به ویژه در میان افراد مسن.

اگر فشار خون صبحگاهی شما با افزایش سن افزایش می یابد یا با سایر مشکلات مزمن سلامتی رخ می دهد، با پزشک خود در مورد نظارت بر سلامت قلبی عروقی خود برای جلوگیری از موارد اضطراری مانند حمله قلبی یا سکته صحبت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا