فناوری و تکنولوژی

آیا می‌توان پیری را به تعویق انداخت؟

خرید فالوور از سایت اینبو

مصاحبه با دکتر Miglė Tomkuvienė، بیوشیمیدانی که مقاله جدید او بر این سؤال تمرکز دارد که آیا می توان پیری را کاهش داد، پاسخ را توضیح می دهد.

پیری بخشی طبیعی از زندگی است و با این حال بسیاری از ما امیدواریم آن را به تعویق بیندازیم. در یک نقطه خاص، زمانی که شما شروع به احساس اثرات پیری می کنید، می خواهید کل روند کند شده و متوقف شود. اما آیا واقعاً می توان پیری را کاهش داد؟

مجموعه رو به رشدی از کار تصویر کامل تری از تلاش برای اکسیر جوانی را ترسیم می کند، که به طور خاص بر تغییراتی که در سطح مولکولی و سلولی رخ می دهد تمرکز می کند.

هوش مصنوعی با دکتر میگوئل تامکوین، بیوشیمیدان دانشگاه ویلنیوس مصاحبه کرد و از او پرسید که آیا می توان پیری را کاهش داد؟

چه چیزی باعث پیری می شود؟

همانطور که دکتر تامکوین می نویسد، روند پیری از روزی که ما متولد می شویم آغاز می شود. استعداد ژنتیکی بدن ما، عادات ما و محیط نقش مهمی در روند پیری دارند. نحوه دفع مواد زائد توسط بدن نیز بسیار مهم است.

همانطور که بدن ما با این عوامل مخرب مختلف مواجه می شود، سعی می کند با آنچه که می تواند کنار بیاید و ترمیم کند، اما در نهایت یک “تخریب عملکرد بدن به نام پیری” رخ می دهد.

دوازده مکانیسم مولکولی وجود دارد که منجر به پیری سلول می شود که توسط دانشمندان شناسایی شده و به عنوان سوئیچینگ اپی ژنتیک شناخته می شود. اینها شامل آسیب DNA است که منجر به جهش و بیماری هایی مانند سرطان، نقص در پروتئین های کلیدی و اختلالات متابولیکی می شود که بر سیستم دفع زباله های متابولیکی ما تأثیر می گذارد.

از جمله مشکلات دیگری که به وجود می آیند، مشکلات پاسخ به مواد مغذی مانند اختلالی است که بر ارتباطات بین سلول ها تأثیر می گذارد و کاهش سلول های بنیادی، که منجر به ناتوانی سلول ها در تقسیم و بازسازی می شود و تمام بازسازی بدن را متوقف می کند.

برخی از علائم خاص پیری در بدن ما چیست؟

پزشکان احتمالاً به دنبال انسداد عروق، زوال عقل، آسیب غضروف و اثرات مشابه خواهند بود. با این حال، بیوشیمیست ها و اپی ژنتیک ها بر روی سطح DNA سلولی تمرکز می کنند که جهش های انباشته شده و تغییرات اپی ژنتیکی را نشان می دهد.

تامکوین می نویسد: «وقتی ما جوان و سالم هستیم، همه چیز هماهنگ است. از اندام گرفته تا سلول که حدود دویست گونه و 300 هزار ژن داریم. با افزایش سن، این هارمونی شگفت انگیز شروع به از بین رفتن می کند.

او همچنین خاطرنشان کرد که سلامت میکروبیوتای ما، که به باکتری‌های موجود در روده و پوست ما اشاره دارد، برای سلامتی ما نیز مهم است. اگر میکروبیوتا ناکارآمد شود، پیری تسریع می شود.

اهمیت میکروبیوتا در پیری

دکتر تامکوین اهمیت میکروبیوتا در پیری را توضیح داد و اینکه چگونه یک سبک زندگی سالم می تواند به شما کمک کند. میکروبیوتا در هضم و جذب مواد مغذی، فعالیت سیستم ایمنی، دفاع در برابر عوامل بیماری زا، تولید متابولیت های ضروری، ارسال سیگنال به مغز و سایر اندام های دور نقش دارد.

چیزی که با افزایش سن از دست می دهیم، جنبه های محافظتی و تغذیه ای میکروبیوتا است. همانطور که دکتر میگوئل تامکوین می گوید، مطالعات نشان می دهد که افرادی که تا صد سال عمر می کنند هنوز برخی از انواع کلیدی باکتری را حفظ می کنند، در حالی که افرادی که عمر کوتاه تری دارند اینطور نیست.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2023 منتشر شده در Nature Aging نشان داد که صد ساله ها ویژگی های مربوط به جوانی را در میکروبیوم روده خود نشان دادند، از جمله انتروتیپ های تحت سلطه باکتری، افزایش یکنواختی گونه ها، غنی سازی باکتری های بالقوه مفید و کاهش باکتری های بالقوه بیماری زا.

همانطور که این دانشمند توضیح داد، نتایج بسیار هیجان انگیزی از آزمایشات روی موش ها به دست آمده است که نشان می دهد پیوند مدفوع موش های جوان می تواند موش های مسن را جوان کند.

چگونه از جوان ماندن میکروبیوتایمان مطمئن شویم؟ یکی از راه های روشن تغذیه است. همانطور که دکتر در مقاله خود نوشت، جذب مداوم مواد مغذی مختلف ضروری است، بنابراین محققان خوردن حداقل 30 گیاه مختلف با رنگ ها و طعم های مختلف در هفته را توصیه می کنند. و همانطور که از دوران کودکی می دانید، خوردن غذاهای غنی از فیبر مانند میوه ها، سبزیجات، آجیل و دانه ها بسیار مهم است. همچنین، غذاهای تخمیر شده زنده می توانند در بازگرداندن تنوع از دست رفته در میکروبیوتا مفید باشند. از سوی دیگر، پرهیز از غذاهای بسیار فرآوری شده که می توانند زندگی در روده ما را از بین ببرند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

چگونه عادات روزانه می تواند بر پیری تأثیر بگذارد؟

به گفته دکتر تامکوین، ارتباط بین سبک زندگی سالم و افزایش سن را نمی توان نادیده گرفت. همه ما می دانیم که برنامه اولیه چه کاری باید انجام دهیم و آن این است که خوب غذا بخوریم، خوب بخوابیم و ورزش کنیم. با این حال، این رفتارها نیز سخت ترین عادات برای تغییر هستند و عادات ناگوار زندگی مدرن شامل رژیم غذایی و خواب نامناسب، سطح پایین ورزش و استرس مداوم است.

دکتر تامکوین می‌گوید در تلاش برای داشتن سبک زندگی متمرکز بر طول عمر، مهم‌ترین چیز این است که طرز فکر خود را تغییر دهید. آیا فقط برای امروز زندگی می کنید یا برای سال های آینده؟ آیا فقط می خواهید از نفیس ترین ابزاری که تا به حال داشته اید، یعنی بدنتان، استفاده کنید یا از آن قدردانی کنید؟ برای زندگی طولانی، بدن باید با “مهربانی، احترام و توجه” رفتار شود.

این شامل انتخاب یک رژیم غذایی مغذی، استراحت کافی و تکمیل زندگی با ورزش منظم است، زیرا ورزش برای سیستم قلبی عروقی ما ضروری است. با افزایش سن، رگ‌های خونی ممکن است مسدود شوند، اما ورزش به کارآمد نگه داشتن آنها کمک می‌کند.

در نهایت، آیا می توانیم پیری را معکوس کنیم؟

همانطور که دکتر تامکوین در مقاله خود می نویسد، مطالعات متعددی برای توسعه داروها و درمان هایی برای کمک به کند کردن و حتی معکوس کردن اثرات پیری در حال انجام است. یک رویکرد خاص مطالعه چگونگی تأثیر آن بر تجمع سلول های قدیمی و ناکارآمد است.

دانشمندان ژن ها و پروتئین های خاصی را برای جوان سازی سلول ها و اندام های حاوی آنها شناسایی کرده اند. اگر عملکرد اصلی اندام بازیابی شود، التهاب مزمن کمتری ایجاد می شود که علت انحطاط بافتی است که منجر به پیری می شود.

چگونه سلول ها را بازسازی کنیم؟

یک ایده برای توسعه آینده می تواند از طریق داروسازی باشد. با این حال، در حال حاضر تحقیقات زیادی در این زمینه بر روی کدگذاری پروتئین‌های مسئول جوانی سلول‌ها متمرکز شده است.

همانطور که تامکووین اشاره کرد، چندی پیش قوی ترین عوامل جوان کننده به نام عوامل یاماناکا کشف شد. در واقع، دانشمند ژاپنی که آنها را کشف کرد، شینیا یاماناکا، در سال 2012 برای این تحقیق جایزه دریافت کرد. تحقیقات او نشان داد که چگونه می توان سلول های بالغ با عملکردی خاص را به حالت جنینی جوان کرد که در آن سلول ها هنوز چنین عملکردی ندارند.

همانطور که دکتر تامکوین توضیح می دهد، این دقیقاً آن چیزی نیست که ما می خواهیم. ما نمی خواهیم تبدیل به میکروب شویم. ما نمی خواهیم عملکرد یک سلول منفرد را از دست بدهیم. ما فقط می خواهیم که به بهترین شکل ممکن عمل کند. وی افزود: از اینجا تعادل شروع می شود.

روش دیگری که دکتر تامکوین آن را «جذاب‌کننده» نامید، استفاده از فناوری‌های RNA پیام‌رسان (mRNA) است. این عملکرد مشابه عملکرد واکسن های آرانه برای جلوگیری از کووید-19 است. هر دو واکسن Pfizer و Moderna Covid-19 از اسید ریبونوکلئیک پیام رسان (mRNA) برای ایجاد یک پاسخ ایمنی استفاده می کنند که می تواند در برابر عفونت احتمالی محافظت کند. اطلاعات رمزگذاری شده در واکسن ها به سلول ها منتقل می شود و به آنها دستور می دهد تا با ویروس درگیر شوند.

همانطور که این دانشمند می نویسد: “همانطور که توانستیم با استفاده از واکسن های RNA پیام رسان، سلول ها را در مورد پاتوژن های آینده آگاه کنیم، امیدواریم بتوانیم به آنها یاد دهیم که چگونه با استفاده از اطلاعات ژنتیکی خود را جوان کنند، اگر پروتئین های موجود در مولکول آران برای ژن کدگذاری شده باشند.” فعالیت ژن با جوانسازی سلول و سپس وارد شدن به سطح سلول، به نوبه خود می تواند شبیه سلول جوان باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا