سبک زندگی

آیا کبد چرب قابل‌درمان است؟

خرید فالوور از سایت اینبو

کبد چرب یا استئاتوز کبدی یکی از شایع ترین بیماری های امروزی در جهان است که به دلیل تجمع بیش از حد چربی در کبد ایجاد می شود. اگر این تجمع چربی ادامه یابد، می تواند باعث التهاب کبد و آسیب کبدی و در نهایت نارسایی کبد شود.

به گزارش سرگرمی روز، بیماری کبد چرب بر اساس عامل زمینه ای که باعث ایجاد آن می شود به دو دسته بیماری کبد چرب الکلی (AFLD) و بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) تقسیم می شود.

بیماری کبد چرب غیر الکلی بسیار شایع است و تخمین زده می شود که 25 درصد از جمعیت جهان به درجات مختلف از آن رنج می برند.

اصطلاح “بیماری کبد چرب غیر الکلی” (NAFLD) یک اصطلاح کلی است که برای چندین نوع بیماری کبدی استفاده می شود.

الف – اکثر افراد مبتلا به NAFLD نوعی بیماری به نام «کبد چرب معمولی» دارند که به معنای تجمع بیش از حد چربی در کبد است که ناشی از مصرف زیاد الکل، عوارض جانبی داروها یا بیماری ژنتیکی نیست.

20-2 درصد افراد مبتلا به NAFLD علاوه بر تجمع چربی در کبد نیز التهاب دارند و بیماری به این شکل «استئاتوهپاتیت غیر الکلی غیر سیروتیک» (NASH) نامیده می شود.

3- اگر این نوع شدیدتر کبد چرب که با فشار خون بالا و دیابت نوع 2 همراه است، کنترل نشود، می تواند منجر به فیبروز (اسکار کبد) و در نهایت سیروز (اسکار گسترده و آسیب دائمی کبد) شود.

چه عواملی باعث ایجاد کبد چرب می شود؟

علت دقیق بیماری کبد چرب غیر الکلی به طور کامل شناخته نشده است، اما محققان می گویند که آنها معتقدند چندین عامل ممکن است خطر ابتلا به آن را افزایش دهند:

مقاومت به انسولین یا دیابت نوع 2: وقتی بدن شما نتواند به طور موثر از انسولین استفاده کند، چربی اضافی در کبد ذخیره می شود.

اضافه وزن یا چاقی: اگر شاخص توده بدنی شما که معیار چاقی و لاغری است 25 یا بیشتر باشد، خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش می دهد. هر چه شاخص توده بدنی شما بیشتر باشد، احتمال خطر بیشتر می شود.

چربی خون بالا: این شامل سطوح بالای تری گلیسیرید و سطوح پایین کلسترول خوب یا HDL است که با کبد چرب مرتبط است.

سندرم متابولیک: سندرم متابولیک به وجود طیف وسیعی از علائم و عوارض در فرد از جمله فشار خون بالا، قند خون بالا، سطح غیرطبیعی کلسترول و چربی اضافی شکم اشاره دارد.

علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است از نظر ژنتیکی بیش از دیگران مستعد ابتلا به بیماری کبد چرب باشند و رژیم غذایی سرشار از قند و چربی های ناسالم و فیبر کم ممکن است این خطر را افزایش دهد.

برخی از عوارض و بیماری ها مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک، آپنه خواب و اختلالات تیروئید نیز می تواند ناشی از کبد چرب باشد.

همچنین اگرچه کاهش وزن (حداقل 7 تا 10 درصد وزن) به میزان حداکثر نیم تا یک کیلوگرم در هفته یکی از راه های درمان کبد چرب در مراحل اولیه است، اما کاهش وزن بسیار سریع در برخی موارد می تواند باعث شود. بیماری بدتر می شود و بیماری کبد ظاهر می شود و بیماری وارد مرحله پیشرفته تری می شود، یعنی. استئاتوهپاتیت (NASH).

تشخیص کبد چرب

کبد چرب در بسیاری از موارد طی یک آزمایش خون معمول با مشاهده سطح بالایی از آنزیم های کبدی (AST و ALT) تجویز می شود.

برای تشخیص می توان از تصویربرداری کبد با سونوگرافی یا توموگرافی کامپیوتری و همچنین روش های تصویربرداری خاص تر استفاده کرد.

در نهایت، بیوپسی یا نمونه برداری کبد ممکن است بهترین راه برای شناسایی شدت آسیب کبد در بیماری کبد چرب باشد.

درمان کبد چرب

تغییرات سبک زندگی، از جمله کاهش وزن، قطع مصرف الکل، تغییر رژیم غذایی و پرهیز از داروها و مکمل هایی که به کبد فشار می آورند، می تواند از پیشرفت بیماری در مراحل اولیه (کبد چرب ساده) و معکوس شدن آن جلوگیری کند.

همچنین اگر دیابت دارید، قند خون خود را کنترل می کنید و اگر چربی خونتان تری گلیسیرید بالایی دارد، کاهش آن به بهبود بیماری کبد چرب نیز کمک می کند.

اگر مرحله پیشرفته‌تری از بیماری دارید، استئاتوهپاتیت غیر سیروتیک (NASH) (که شامل التهاب کبد و ایجاد اسکار یا فیبروز می‌شود)، علاوه بر اقداماتی مشابه موارد ذکر شده در بالا، تا این اواخر هیچ داروی تایید شده‌ای از آن جلوگیری نکرده است. تشکیل فورونکل و آسیب کبدی.

اما اخیرا سازمان غذا و داروی آمریکا داروی خوراکی Reziffr با نام ژنریک resmetirom را برای درمان این مرحله از بیماری تایید کرده است.

در نهایت، زمانی که بیماری کبد چرب منجر به سیروز کبدی شود، هیچ درمانی جز پیوند کبد وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا