فناوری و تکنولوژی

ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

خرید فالوور از سایت اینبو

جمهوری اسلامی ایران امروز به یکی از قدرت های جهانی در زمینه پهپادهای بدون سرنشین تبدیل شده است و مستکبران برای جلوگیری از این روند رو به رشد از هیچ اقدامی اعم از تحریم و فشار بین المللی دریغ نکردند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ با مقایسه روند تولید و سرعت پیشرفت دانش «پهپادها» در دنیا به این نتیجه می رسیم که سابقه فعالیت در زمینه پهپادها در دنیا بیش از یک قرن تاریخ این در حالی است که ایران اسلامی تنها حدود 35 سال است که در این منطقه استراتژیک فعال بوده و به گفته کارشناسان و کارشناسان غربی به یکی از بهترین نیروهای پهپادی جهان تبدیل شده است.

پهپادها که یکی از مظاهر جنگ الکترونیک به شمار می روند همان پرنده های مانورپذیری هستند که در عملیات نظامی و غیرنظامی از ماهواره ها و هواپیماهای سرنشین دار سبقت گرفته اند و در واقع امروزه ماموریت شناسایی و مراقبت هوایی بزرگترین حجم کاری پهپادها در سراسر جهان One One است. از مزیت های مهم این دستگاه ها در ماموریت های شناسایی، قابلیت پرواز مداوم بر روی هدف از چندین ساعت تا چند روز است که برای ماهواره های جاسوسی که معمولاً در ارتفاعات پایین قرار دارند، امکان پذیر نیست و هواپیماهای سرنشین دار به دلیل دشواری بیشتری انجام می شوند. محدودیت های تحمل انسان اجازه پرواز طولانی مدت را نمی دهد.

شاید بتوان اولین سری پهپادهای ایرانی را نمونه اولیه پهپاد مهاجر 1 نامید که با توجه به نیاز کشورمان این پهپاد توسط متخصصان کشورمان برای کسب اطلاعات از دشمن در زمان جنگ تحمیلی ساخته و معرفی شد. با تلاش متخصصان کشورمان امروز خانواده پهپاد مهاجر، خانواده پهپاد ابابیل و پهپادهای شهید، یاسر، سیریر و… معروف ترین پهپادهای ایرانی هستند که در تمرینات مختلف عمل کرده و مورد استفاده قرار گرفته اند.

هواپیماهای بدون سرنشین نمونه کاملی از نوعی فناوری هستند که می‌توانند توسط هر کسی استفاده کنند و حداقل نمونه‌های تجاری آن را می‌توان به راحتی مونتاژ کرد و عمدتاً برای اهداف غیرنظامی استفاده کرد.

امروز به جرات می توان گفت که جمهوری اسلامی ایران یکی از گسترده ترین و متنوع ترین ناوگان پهپادها را در منطقه دارد. ناوگانی متشکل از 100% پهپادهای طراحی شده بومی تا پهپادهای مهندسی معکوس که در سالهای اخیر به طرق مختلف در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفته است. این موضوع جمهوری اسلامی ایران را از نظر تنوع و گستردگی استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در کنار کشورهای پهپادی مانند انگلستان قرار داده است.

امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی در گفتگو با خبرنگاران درباره توانمندی ایران در صنایع پهپادی اظهار داشت: نیروهای مسلح در همه زمینه ها به ویژه در بحث استفاده و ساخت پهپاد در وضعیت خوبی قرار دارند و البته دشمنان ما نیز این را به خوبی تشخیص داده اند. پیشرفت در این زمینه است ما موضوع بسیار مهمی داشتیم و به امید خدا این موضوع را ادامه خواهیم داد.

وی گفت: به دلیل برخورداری از فناوری، سایر کشورها نیازهای خود را به ما اطلاع می دهند و با توجه به توانمندی ما، این نیازها در روابط ما با سایر کشورها لحاظ می شود.

سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اینکه ایران در بین پنج قدرت برتر پهپادی قرار دارد، گفت: حضور ایران در بین 5 کشور برتر در حوزه قدرت پهپادی در جهان نتیجه آن است. با 37 سال تجربه در استفاده از پهپاد از ابتدای دفاع مقدس تا به امروز.

وی بیان کرد: پهپادهای ما از نظر برد و عملکرد در بیش از 15 زمینه عملکردی و از نظر دقت، استقامت و ماموریت در بالاترین سطح جهان قرار دارند و شایعاتی که امروزه در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی بدون توجه به واقعیتی که شاید بسیاری از آنها دروغ باشد، اما نشان از نفوذ، اهمیت و رتبه بالای پهپادها در جمهوری اسلامی ایران دارد.

این سومین مورد توسط باخمن در سال جاری بود که تعداد زیادی پهپاد راهبردی طراحی و ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور رئیس ارتش و فرماندهان ارتش در چندین نقطه کشور به سازمان رزم ارتش اضافه شد. وزیر دفاع و حفظ نیروهای مسلح.

در این مراسم انواع پهپادهای راهبردی چند منظوره ابابیل-4، ابابیل-5 با قابلیت انجام ماموریت های مختلف شناسایی، دیده بانی، جنگ الکترونیک، سیگنال دهی و جمع آوری اطلاعات رزمی و همچنین پهپادهای آرش و باور با قابلیت ارائه شد. انجام ماموریت های انهدام، دوربرد و دیده بانی و همچنین پهپاد جت کرار با قابلیت انجام ماموریت های مختلف هدف گیری، رزمی و رهگیری هوایی به سازمان رزم ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوست.

ابابیل 5، یکی از آخرین پیشرفت ها در نیروگاه پهپادهای جهان

یکی از مهمترین پهپادهایی که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به ارتش اضافه شده پهپاد ابابیل-5 است. البته این پهپاد پیش از آن یعنی 31 فروردین امسال در مراسمی در کنار سایر پهپادها وارد ارتش شده بود.

پهپاد «ابابیل-5» نسل جدید پهپاد ابابیل است که پس از نمونه های موفق «ابابیل-3» و «ابابیل-4» به فضا پرتاب شد و در آموزش پهپادهای ارتش توانست تروریست های نیروی دریایی آمریکا را شناسایی کند. از فاصله 12000 پا به آرامی

پهپاد ابابیل-5 یک هواپیمای بدون سرنشین چند منظوره با قابلیت انجام ماموریت های رزمی، شناسایی، دیده بانی، جمع آوری اطلاعات و جنگ رادیویی الکترونیکی است که توسط صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح تولید شده است.

این هواپیمای بدون سرنشین قادر به حمل سکوهای دید در شب الکترواپتیکی چند منظوره، محموله های جمع آوری اطلاعات و محموله های راداری است.

حداکثر سرعت پهپاد ابابیل-5 210 کیلومتر بر ساعت است. مدت زمان پرواز این پهپاد باری 12 ساعت و سقف پرواز آن 18000 فوت برآورد شده است. شعاع عمل این پهپاد 300 کیلومتر است. البته این پهپاد نشان داده است که در مدت 24 ساعت قادر به انجام عملیات شناسایی خواهد بود که مشابه آن چیزی است که در دومین رزمایش مشترک پهپادهای نظامی رخ داد.

این پهپاد پس از اتمام ماموریت خود با ارابه فرود در شرایط عادی و چتر نجات در شرایط اضطراری فرود می آید.

پهپاد «ابابیل-۵» توانایی حمل محموله به وزن ۱۲۰ کیلوگرم شامل بمب های هوشمند خانواده قائم و موشک های خانواده الماس را دارد. این پهپاد می تواند 6 موشک کلاهک انفجاری قوی حمل کند و در صورت نیاز به سمت اهداف شلیک کند.

صنعت پهپاد ایران در این سال ها رشد زیادی داشته است و در حال حاضر حتی نیروهای نظامی دنیا نیز به این پهپادها نیاز دارند و به نوعی آنها نیز پذیرفته اند که اکنون ایران یکی از بهترین کشورهای جهان در این زمینه محسوب می شود، در شرایطی که تا چندی پیش سال ها پیش برای دهه ها هیچ کس حتی باور نمی کرد. این اتفاق نمی افتد که در کمتر از چند دهه ایران یکی از قدرت های جهانی محسوب شود.

در پایان گزارش را با سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی به پایان می بریم.

می گفتند تولید تجهیزات موشکی و پهپادهایی که عکس های آن منتشر می شود فتوشاپی است. الان میگن پهپادهای ایرانی خیلی خطرناکن! چرا به هرکسی میفروشی، به کسی میدی؟ خب اینها کارهایی است که نخبگان ایرانی انجام دادند. این مایه ننگ کشور است.» این سخنان رهبر انقلاب در جمع نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی کشور است. وی در این سخنان ضمن صحبت از پیشرفت کشور در صنایع مهمی چون صنایع دفاعی و ساخت پهپاد بر ادامه این راه تاکید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا