سبک زندگی

اثر چای سبز ماچا بر خواب و عملکرد شناختی-اجتماعی

خرید فالوور از سایت اینبو

امروزه میلیون ها نفر در ایالات متحده با زوال عقل دست و پنجه نرم می کنند و انجمن آلزایمر گزارش می دهد که این تعداد کاهش نخواهد یافت مگر اینکه محققان پیشرفت های قابل توجهی در تشخیص و درمان این بیماری ضعیف کننده حافظه داشته باشند.

به گزارش سرگرمی روز، با ادامه افزایش موارد زوال عقل، دانشمندان به تجزیه و تحلیل و کشف روش هایی ادامه داده اند که افراد با استفاده از آنها می توانند سلامت شناختی خود را بهبود بخشند.

محققان ژاپنی اخیراً به چای سبز ماچا روی آوردند تا بررسی کنند که آیا خواص جادویی این ترکیب منحصر به فرد شامل تقویت شناختی است یا خیر.

با این حال، این مطالعه کاملاً نتایجی را که محققان انتظار داشتند به دست نیاورد، زیرا هیچ بهبودی در حافظه و سایر عملکردهای شناختی در شرکت‌کنندگانی که ماچا مصرف می‌کردند، مشاهده نشد. با این حال، افراد مسن‌تری که ماچا مصرف می‌کردند، بهبود قابل توجهی در عملکردهای شناختی-اجتماعی و همچنین خواب، با کاهش جزئی در نمرات شناختی و حافظه نشان دادند.

نتایج این تحقیق در مجله معتبر پلاس وان در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.

آیا چای سبز ماچا به حمایت از عملکرد شناختی کمک می کند؟ چای سبز ماچا سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین C و E، منیزیم و پتاسیم است. ماچا همچنین حاوی ترکیبات فعال زیستی مانند تیانین و کاتچین است.

بر اساس مطالعات موجود در وب سایت کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده، تیانین یک آمینو اسید موجود در انواع غذاها و نوشیدنی ها است که می تواند به آرامش ذهن کمک کند. کاتچین نیز نوعی پلی فنل است. این ترکیب می تواند التهاب را در بدن سرکوب کرده و از آسیب سلولی جلوگیری کند.

محققانی که مطالعه فعلی را انجام دادند، 99 شرکت‌کننده را انتخاب کردند و آنها را به مدت 12 ماه دنبال کردند تا بررسی کنند که چگونه ماچا بر عملکرد شناختی تأثیر می‌گذارد. لازم به ذکر است که شرکت کنندگان در محدوده سنی 60 تا 85 سال قرار داشتند.

از میان شرکت کنندگان، 64 نفر کاهش ظرفیت شناختی و 35 نفر اختلال شناختی خفیف را گزارش کردند. شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی با استفاده از یک سیستم رایانه‌ای که برای سن (74 سال یا بیشتر یا کمتر از 74 سال) و همچنین ژنوتیپ آپولیپوپروتئین (APOE) که نشان‌دهنده خطر زوال عقل بود، متعادل بود، به ماچا یا دارونما تقسیم شدند.

گروه ماچا روزانه 2 گرم کپسول چای سبز مصرف می کردند. در همین حال، به گروه دارونما کپسول های حاوی نشاسته ذرت داده شد.

هدف از اعمال چنین روشی توزیع یکنواخت ویژگی ها بین گروه های ذکر شده به منظور به حداقل رساندن تفاوت در خطر ابتلا به زوال عقل است، به ویژه به این دلیل که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در افراد بالای 74 سال بیشتر از افراد جوان تر است مردم

به گفته محققان، کپسول ماچا حاوی محتویات زیر است:

170.8 میلی گرم کاتچین

48.1 میلی گرم تیانین

66.2 میلی گرم کافئین در هر وعده روزانه

محققان ارزیابی های شناختی را در ابتدا، در پایان و 6 ماه پس از مداخله انجام دادند. آنها همچنین روانشناختی، عصبی، حافظه، عملکرد اجرایی، توجه، انسجام اجتماعی و کیفیت خواب شرکت کنندگان را مورد آزمایش قرار دادند.

علاوه بر این، محققان در ابتدا و انتهای مطالعه تصویربرداری عصبی را برای بررسی سطح ماده خاکستری و سفید در مغز شرکت کنندگان انجام دادند. دانشمندان این افراد را به مدت 12 ماه به طور منظم مشاهده کردند. پس از ویزیت پایه، آنها هر 3 ماه تا پایان مطالعه با شرکت کنندگان ملاقات کردند تا سطح شناختی آنها را ارزیابی کنند.

خواب بهتر و عملکرد شناختی-اجتماعی با مصرف ماچا

محققان به درجه بالایی از همکاری در هر دو گروه دارونما و تجربی اشاره کردند. آنها توضیح دادند: شرکت کنندگان در گروه آزمایش سطح خونی تیانین بالاتری داشتند که در گروه دارونما مشاهده نشد.

در حالی که محققان انتظار داشتند شرکت کنندگان در گروه آزمایشی تا پایان مطالعه بهبود قابل توجهی در حافظه نشان دهند، گروه آزمایش تفاوت قابل توجهی در مقایسه با گروه دارونما نداشت. در واقع، بزرگترین تفاوتی که در حافظه دیده می شود در شرکت کنندگان مسن تر بود. از سوی دیگر، وضعیت خواب و عملکردهای شناختی-اجتماعی در این گروه به خوبی افزایش یافت.

نتایج نشان داد که گروه تطبیق به طور قابل توجهی عوامل اجتماعی را در حوزه پیامدهای عصبی-شناختی بهبود بخشید و کیفیت خواب آنها نیز پس از 12 ماه بهتر شد، اگرچه سایر عملکردهای شناختی نسبت به گروه دارونما تغییرات معنی داری نشان ندادند.

خواب خوب و با کیفیت در شب به خصوص برای سالمندان برای حفظ سلامت جسمی و روحی بسیار مهم است. دانشمندان معتقدند که تیانین موجود در ماچا به بهبود کیفیت خواب کمک می کند.

از آنجایی که خواب ضعیف با افزایش خطر زوال عقل همراه است و همچنین می تواند بر حافظه تأثیر منفی بگذارد، نتایج این مطالعه ممکن است برای افرادی که نگران کیفیت خواب خود هستند مفید باشد.

محققان بهبود نمرات عملکرد شناختی-اجتماعی در گروه آزمایش را امیدوارکننده دانستند. شرکت کنندگان در این گروه بهبودهایی در تشخیص حالات چهره و درک معنای کلمات نشان دادند.

محتوای بالای تیانین احتمالاً مسئول مزایای خواب است که در این مطالعه محوری مشاهده می شود. تیانین اضطراب و استرس را کاهش می دهد و باعث خواب عمیق تر می شود. این ماده برای تمرکز به خصوص در سنین بالا لازم است.

اما چگونه کاتچین موجود در چای سبز ماچا باعث بهبود فرآیندهای شناختی-اجتماعی گروه آزمایش شد؟ کاتچین ها ممکن است با کاهش التهاب در مغز و تحریک اتصالات عصبی جدید از شناخت اجتماعی محافظت کنند. به نظر می‌رسد که Matcha حوزه‌های شناختی خاصی را هدف قرار می‌دهد، زیرا آزمون‌های شناختی گسترده‌تر تغییر قابل‌توجهی نشان نمی‌دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا