اختلال در گفتار کودکان با خیره شدن به صفحه نمایشها
محققان دانشگاه تارتو در استونی دریافتند که استفاده منظم از صفحه نمایش توسط والدین و کودکان با کاهش مهارت های زبانی کودکان مرتبط است.
این مطالعه که توسط Tija Tulviste و Jaan Tulviste انجام شد، بر خانوادههای استونیایی با کودکان بین دو و نیم تا چهار سال متمرکز بود. یافتههای آنها نشان میدهد که کل زمان بالای صفحه نمایش برای کودکان منجر به مهارتهای گرامر و واژگان ضعیفتر میشود. در واقع، هیچ یک از فعالیت های صفحه نمایش که در آن کودکان یا والدین شرکت داشتند، تأثیر مثبتی بر مهارت های زبانی نداشت.
یکی از قابل توجه ترین یافته ها تاثیر بازی های ویدیویی بود. انجام بازی های ویدیویی با مهارت های زبانی کودکان ارتباط منفی داشت، صرف نظر از اینکه کودک، مادر یا پدر آن بازی را انجام می دادند. این نشان می دهد که نحوه استفاده از صفحه نمایش به همان اندازه مهم است که چقدر به آن خیره می شوید.
دکتر تیا تولویست، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه تارتو، می گوید: «مطالعه ما نشان می دهد که الگوهای استفاده از صفحه نمایش کودکان مشابه الگوهای والدینشان است. محققان زبان کودک بر اهمیت تعاملات روزمره با بزرگسالان برای رشد اولیه زبان کودک تاکید می کنند.
محققان سه پروفایل خانوادگی متمایز از استفاده از صفحه نمایش را شناسایی کردند: کاربران سبک، متوسط و سنگین. کودکان خانواده هایی که برای مدت زمان کوتاهی از صفحه نمایش استفاده می کنند، در مقایسه با خانواده هایی که کاربرد بالایی دارند، شرایط واژگان و دستور زبان بهتری دارند.
این یافته ها اهمیت در نظر گرفتن عادات استفاده از صفحه نمایش در کل خانواده را هنگام پرداختن به رشد زبانی کودک برجسته می کند. این فقط به معنای محدود کردن زمان صفحه نمایش کودک نیست. الگوهای استفاده از صفحه نمایش والدین نیز نقش مهمی دارند.
اگرچه مطالعه کتابهای الکترونیکی و انجام برخی بازیهای آموزشی میتواند فرصتهایی را برای یادگیری زبان بهویژه برای کودکان بزرگتر فراهم کند، اما تحقیقات نشان میدهد که در سالهای اولیه زندگی تأثیرگذارترین عامل، تعامل کلامی رو در رو بین والدین و فرزند است.
بنابراین، این مطالعه نشان می دهد که استفاده بیش از حد از صفحه نمایش می تواند فرصت های ارزشمند یادگیری زبان را از بین ببرد. کودکان خردسال زبان را عمدتاً از طریق تعامل چهره به چهره و گفتگو با بزرگسالان یاد می گیرند.
با این حال، توجه به این نکته مهم است که تمام زمان نمایش صفحه برابر نیست. محتوای آموزشی، برنامه های کاربردی تعاملی یا چت ویدیویی با اعضای خانواده ممکن است اثرات متفاوتی نسبت به تماشای منفعلانه تلویزیون یا انجام بازی های انفرادی داشته باشد.
این مطالعه نشان میدهد که کاهش کلی زمان تماشای صفحه نمایش خانواده، به ویژه در تعطیلات آخر هفته، ممکن است مفید باشد. درگیر شدن در گفتگوهای رو در رو بیشتر، خواندن کتاب با هم، یا انجام بازی های تعاملی بدون صفحه نمایش می تواند تجربیات یادگیری زبان غنی تری را برای کودکان خردسال فراهم کند.