فناوری و تکنولوژی

ارتباط بشر با تنها کاوش‌گر فعال سیاره زهره قطع شد

خرید فالوور از سایت اینبو

آکاتسوکی یک ماموریت ژاپنی است که به مطالعه آب و هوای زهره اختصاص دارد و در حال حاضر تنها فضاپیمای فعالی است که به دور دومین سیاره از خورشید می چرخد. این فضاپیمای 300 میلیون دلاری در سال 2010 به فضا پرتاب شد و در ابتدا به دلیل خرابی موتور اصلی خود نتوانست وارد مدار زهره شود. با این حال، تیم مأموریت توانست در سال 2015 پس از پنج سال گردش به دور خورشید، شانس دوم ایجاد کند و کاوشگر با موفقیت وارد مدار شد.

به گزارش سرگرمی روز به نقل از اسپیس، این فضاپیما که به مدارگرد آب و هوای ونوس نیز معروف است، از آن زمان تاکنون تحقیقات علمی و مشاهدات غیرمنتظره ای انجام داده است. با این حال، این فعالیت ها ممکن است اکنون پایان یابد.

گزارش آژانس فضایی ژاپن از ماموریت آکاتسوکی اعلام کرد که موسسه علوم فضایی و فضانوردی (ISAS) پس از عملیاتی در اواخر آوریل، ارتباط خود را با آکاتسوکی قطع کرده است. آنها در حال حاضر در تلاش برای برقراری ارتباط مجدد با فضاپیما هستند.

فضاپیما باید بتواند جهت گیری ثابتی داشته باشد تا بتواند آنتن خود را به سمت زمین گرفته و با زمین ارتباط برقرار کند. در ادامه این پیام آمده است که پس از تنظیم برنامه های آتی به اطلاع شما عزیزان خواهیم رساند. ممنون از حمایت گرم شما

آکاتسوکی که در زبان ژاپنی به معنای “سپیده دم” است، قبلاً ماموریت اصلی خود را انجام داده است. این فضاپیما مرحله گسترده عملیات خود را در سال 2018 آغاز کرد.

حتی اگر آکاتسوکی را نتوان این بار نجات داد، این ماموریت توانایی حل مسئله مهندسان ایستگاه فضایی بین المللی را به اثبات رسانده و درک ما از آب و هوا و دینامیک جوی زهره را افزایش داده است.

اگر آکاتسوکی گم شود، سیاره خواهر زمین می تواند برای مدت طولانی مورد توجه قرار نگیرد. پرسش‌هایی در مورد اینکه چرا زهره یک اثر گلخانه‌ای قوی را تجربه کرد و آن را داغ‌ترین سیاره منظومه شمسی کرد و خوانش‌های وسوسه‌انگیز از نشانگرهای زیستی بالقوه در جو آن به این معنی است که این سیاره دوباره مورد توجه قرار گرفته است.

ماموریت های جدید، به ویژه توسط ناسا، آژانس فضایی اروپا، هند و یک ماموریت خصوصی، ممکن است اواخر این دهه به سمت زهره بروند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا