سبک زندگی

ارتباط مصرف زغال‌اخته با بهبود بیماری‌های مغز و اعصاب

خرید فالوور از سایت اینبو

محققان بر این باورند که زغال اخته ممکن است نقش مهمی در مبارزه با بیماری های مغزی و عصبی داشته باشد.

به گزارش سرگرمی روز، کرن بری ارتباطات بین سلولی، مسیرهای سیگنال دهی، شکل پذیری سیناپسی (انعطاف پذیری سیناپسی) و ارتباط آن با بهبود توانایی های حرکتی و شناختی را بهبود می بخشد.

زغال اخته خانواده ای از گیاهان دو برگ و تیره گل است که حاوی طیف وسیعی از مواد مغذی آنتی اکسیدانی مانند پلی فنل، آنتوسیانین و رسوراترول است و به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، اثر محافظتی در برابر بیماری هایی مانند سرطان و بیماری های قلبی دارد.

پلی فنول کرن بری دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. خواص محافظت کننده عصبی مستند پلی فنول های بلوبری نه تنها از طریق مکانیسم های آنتی اکسیدانی عمل می کند، بلکه بر سطوح مختلف تنظیم هموستاز سلولی، از جمله بیان ژن، نیز تأثیر می گذارد. کرن بری ارتباطات بین سلولی، مسیرهای سیگنالینگ، انعطاف پذیری سیناپسی (انعطاف پذیری سیناپسی) و ارتباط آن با بهبود عملکردهای حرکتی و شناختی را بهبود می بخشد. همه این اثرات می تواند منجر به اثرات ضد پیری، ضد التهابی و ضد تحریک شود.

عصاره زغال اخته در طیف وسیعی از دوزها موثر است و بسته به پلی فنل های مختلف درگیر و خواص دارویی فردی آنها، ممکن است در نواحی مختلف مغز متفاوت عمل کند. کاربردهای بالینی احتمالی ممکن است در زمینه اختلالات عصبی باشد که در آن استرس اکسیداتیو، التهاب و تخریب عصبی مرتبط هستند، مانند بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، بیماری های ایسکمیک، عفونی و التهابی.

آنتوسیانین موجود در زغال اخته ممکن است دفع گلوکز را از طریق مکانیسم های مختلفی افزایش دهد. این عامل همچنین ممکن است به بهبود عملکرد عصبی-شناختی کمک کند. انتظار می رود که بهبود دفع گلوکز و اصلاح هیپرانسولینمی با کاهش التهاب و پاکسازی آمیلوئید مرکزی بتا و همچنین افزایش سیگنال دهی در مراکز حافظه همراه باشد.

مطالعات پیش بالینی نشان داده است که مکمل زغال اخته می تواند عملکرد شناختی و عملکرد عصبی را در حیوانات بالغ بهبود بخشد. مطالعات اولیه انسانی نیز بهبود شناختی را در سالمندان نشان می دهد. با این حال، هیچ شواهد مستقیمی از افزایش عملکرد مغز وجود ندارد. یک مطالعه به اختلال شناختی خفیف، نوعی از دست دادن حافظه که می تواند به بیماری آلزایمر پیشرفت کند، می پردازد.

در افرادی که پودر زغال اخته مصرف کردند، عملکرد شناختی و عملکرد مغز در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف کردند، بهبود یافت. گروهی که زغال اخته مصرف کردند حافظه و دسترسی به کلمات و مفاهیم را بهبود بخشیدند. این تیم همچنین تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی از مغز انجام دادند که نشان دهنده افزایش فعالیت مغز در افرادی که پودر کرن بری مصرف می کردند، بود.

بر اساس گزارش دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، طی مطالعاتی با هدف ارزیابی اثر عصاره زغال اخته بر رفتارهای افسردگی مانند و تغییرات عصبی شیمیایی ناشی از لیپوپلی ساکارید (LPS)، عصاره بلوبری دارای اثرات ضد افسردگی از مغز در که از آسیب اکسیداتیو محافظت می کند و سطح TNF-α القا شده توسط LPS را تعدیل می کند.

آسیب تروماتیک مغزی (TBI) عملکرد عصبی مورد نیاز برای انعطاف پذیری سیناپسی هیپوکامپ و عملکرد شناختی را به خطر می اندازد. مکمل کرن بری اثر مفیدی در کاهش جنبه های حاد TBI دارد. علیرغم مصرف زیاد زغال اخته، اطلاعات در مورد اثرات آن بر انعطاف پذیری و عملکرد مغز در حالت های ضربه مغزی محدود است.

اگرچه مطالعات انسانی مرتبط با تأثیر زغال اخته بر بیماری های عصبی محدود است، اما اکنون محققان بر این باورند که زغال اخته ممکن است نقش مهمی در مبارزه با بیماری های عصبی داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا