فناوری و تکنولوژی

از این حیوان فقط دو نمونه در جهان باقی مانده

خرید فالوور از سایت اینبو

به گفته محققان، اگرچه تنها دو کرگدن سفید شمالی ماده باقی مانده است، اما سلول‌های پوست منجمد می‌توانند گونه‌های در حال انقراض را نجات دهند.

به گزارش سرگرمی روز، آیا تبدیل پوست یخ زده کرگدن سفید شمالی به اسپرم و تخمک می تواند این حیوان را به حیات وحش بازگرداند؟

دانشمندان می گویند مواد ژنتیکی کافی برای بازسازی کرگدن سفید شمالی دارند، اما این بدان معنا نیست که کار آسانی خواهد بود.

گفتنی است تنها دو کرگدن سفید شمالی روی کره زمین باقی مانده که هر دو ماده و مادر و دختری به نام های ناگین و دخترش فاتو هستند و آخرین کرگدن سفید شمالی نر به نام سودان در سال 2018 مرده است.

احیای یک گونه

محققان اتحاد حیات وحش در باغ وحش سن دیگو در کالیفرنیا سلول های پوست استخراج شده و منجمد شده از 12 کرگدن سفید شمالی را که در این باغ وحش نگهداری می شدند، مورد مطالعه قرار دادند. آنها با استفاده از یک مدل کامپیوتری، نتیجه استفاده از مواد ژنتیکی این کرگدن ها را برای تولید اسپرم و تخمک شبیه سازی کردند.

آنها می گویند سلول هایی که به جنین تبدیل می شوند ممکن است توسط یک زیرگونه نزدیک از کرگدن سفید شمالی، کرگدن سفید جنوبی حمل شوند.

آریان وایلدر، محقق ژنتیک حفاظتی در اتحاد حیات وحش باغ وحش سن دیگو، گفت: زیبایی وجود این منبع ثابت ژنوم در باغ وحش منجمد این است که می‌توانیم دائماً حیوانات جدید را بازیابی کنیم و آنها را به جمعیت حیوانات معرفی کنیم.

این تحقیقات نشان داد که این رویکرد می تواند کارساز باشد و امیدی برای بازگشت سایر کرگدن های سفید شمالی، البته چندین نسل بعد، ایجاد کند.

طبق شبیه سازی آنها، کرگدن های سفید شمالی پس از 10 نسل هیچ همخونی نداشتند. همخونی زمانی اتفاق می افتد که حیوانات در یک جمعیت با خویشاوندان نزدیک جفت گیری می کنند و تنوع ژنتیکی را کاهش می دهند.

همخونی یا همخونی یا همخونی به تولید مثلی اطلاق می‌شود که از جفت‌گیری دو والدینی که از نظر ژنتیکی مرتبط هستند، حاصل می‌شود. این امر منجر به افزایش هموزیگوسیتی می شود که به خودی خود احتمال ابتلای کودک به ویژگی های نامطلوب و مضر را افزایش می دهد. همخونی معمولاً باعث کاهش توانایی بیولوژیکی در یک جمعیت می شود که به آن همخونی می گویند.

در این مورد، نتایج نشان می دهد که جفت های جفت گیری در هر نسل از نظر ژنتیکی متنوع هستند. این الگوهای تولید مثلی طبیعی را تقلید می کند که از همخونی در جمعیت سالم جلوگیری می کند.

به طور خلاصه، تنوع ژنتیکی کرگدن های سفید شمالی دست نخورده باقی مانده است که نشان دهنده ثبات جمعیت آنهاست.

پشت این فرآیند چیست؟

سلول های پوست جمع آوری و در بانک ذخیره می شوند. سپس این سلول ها را می توان دوباره به سلول های بنیادی پرتوان القایی (iPSCs) برنامه ریزی کرد. iPSCها در توانایی خود برای تمایز به هر نوع سلولی در بدن منحصر به فرد هستند.

پس از تولید iPSCها، محققان می توانند آنها را به تمایز به سلول های زایای اولیه هدایت کنند.

وایلدر می‌گوید یک مانع این است که سلول‌های زایای اولیه برای رشد و بلوغ به سلول‌های پشتیبان نیاز دارند. ما باید این سلول های پشتیبانی کننده iPSC را برای گونه های در معرض خطر مانند کرگدن سفید شمالی تولید کنیم.

روی دیگر سکه

محققان هنوز چالش‌های زیادی برای غلبه بر آنها دارند، مانند القای شیمیایی سلول‌های پوست منجمد به اسپرم و سلول‌های بنیادی تخمک. همچنین در مورد اینکه آیا نوادگان کرگدن سفید جنوبی می توانند جنین را با موفقیت حمل کنند، تردید وجود دارد. این یک نگرانی مهم است زیرا موفقیت به توانایی باردار شدن و به دنیا آوردن فرزندان سالم بستگی دارد.

تری راث، استادیار مرکز تحقیقات و حفاظت از حیات وحش در حال انقراض در باغ وحش و باغ گیاه‌شناسی سینسیناتی، می‌گوید: «حفاظت از کرگدن بسیار بیشتر از تنوع ژنتیکی در رده‌های سلولی است آن را در این روزهای سخت جشن بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا