سبک زندگی

از خواص دمنوش شنبلیله چه می‌دانید؟

خرید فالوور از سایت اینبو

گیاه شنبلیله در طول سالیان متمادی به عنوان یک داروی جایگزین برای بسیاری از دردها و بیماری های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. امروزه به عنوان مکمل غذایی نیز استفاده می شود.

به گزارش دلگرم، این گیاه خواص زیادی برای درمان دیابت، افزایش شیر در مادران شیرده و کنترل قند خون دارد.

شنبلیله چیست؟

شنبلیله گیاهی از خانواده حبوبات است که با نام علمی Trigonella Fenum-Graecum شناخته می شود. این گیاه دارای برگ های کوچک سبز رنگ با گل های سفید است که اندازه آن حدود 60 تا 90 سانتی متر است.

گیاه شنبلیله بومی خاورمیانه است و به طور گسترده در شبه قاره هند پراکنده است. همچنین این گیاه در نواحی اطراف دریای مدیترانه، جنوب آسیا، ایتالیا، مصر، یونان، چین و پاکستان می روید. در ایران گیاه شنبلیله در استان هایی مانند آذربایجان غربی، اصفهان، فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، لرستان و سمنان کاشته می شود.

میوه های این گیاه در اواسط تابستان رسیده و برداشت می شود. از برگ های تازه و خشک شنبلیله برای مصارف غذایی استفاده می شود. همچنین از بذر این گیاه در موارد مختلفی استفاده می شود. طبیعت شنبلیله گرم و خشک است.

ترکیبات شنبلیله

گیاه شنبلیله دارای مواد شیمیایی طبیعی مانند آنتی اکسیدان، کولین، تریگونلین، یاموژنین، سارسا ساپوژنین و دیوزنگین است. همچنین این گیاه حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی و ویتامین های مختلف مانند آهن، منیزیم، کلسیم، ویتامین A، ویتامین C، تیامین و ریبوفلاوین است.

ارزش غذایی شنبلیله

هر 100 گرم از این گیاه دارویی دارای ارزش غذایی زیر است:

33 کیلو کالری

4.1 گرم کربوهیدرات

0.3 گرم چربی

90 گرم آب و 1 گرم فیبر.

کاربردهای شنبلیله

این گیاه در زمینه های مختلف کاربردهای متفاوتی دارد. شنبلیله به صورت تازه در سبزیجات استفاده می شود. از سبزی خشک آن برای تهیه انواع خورش ها و شیرینی ها استفاده می شود. از این گیاه می توان به عنوان چای و معجون نیز استفاده کرد.

عصاره و روغن شنبلیله نیز به عنوان مواد تشکیل دهنده در بسیاری از محصولات روزمره از جمله صابون ها، لوازم آرایشی، ادویه ها و شربت های دارویی استفاده می شود.

خواص چای شنبلیله

کلسترول بالا را از بین ببرید

تنظیم فشار خون

پیشگیری از سرطان

از بین بردن عفونت های باکتریایی، قارچی و ویروسی

رفع مشکلات گوارشی مانند یبوست و ورم معده

کاهش اشتها و حمایت از کاهش وزن

کاهش علائم یائسگی

پیشگیری از آرتروز

رفع مشکلات تنفسی

به بهبود زخم ها کمک کنید

خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهید

افزایش شیر مادر در مادران شیرده و بهبود روند تولید شیر مادر

به بهبود سلامت قلب کمک کنید

جلوگیری از سفت شدن رگ ها

به هضم بهتر غذا کمک می کند

مصرف چربی را کاهش دهید

تقویت قوای جنسی مردانه

تولید هورمون های جنسی را افزایش دهید

شوره سر را از بین ببرید

کاهش التهاب

معده را تقویت می کند و سوزش سر دل را برطرف می کند

تسکین هر نوع دردی

درمان جوش و آکنه صورت

بهبود سلامت کلیه

درمان تب طبیعی

پیشگیری از ریزش مو

تقویت مغز و افزایش حافظه

عوارض مصرف زیاد چای شنبلیله

مصرف زیاد گیاه شنبلیله و زیاده روی در مصرف این دمنوش عوارض مختلفی از جمله اسهال، بثورات پوستی، کاهش شدید قند خون، کم خونی، ناراحتی معده، عرق یا بوی شیر مادر، سرگیجه، سردرد و در موارد بسیار نادر آلرژی ایجاد می کند. واکنش ها و حساسیت .

مصرف شنبلیله برای زنان باردار توصیه نمی شود زیرا انقباضات رحمی را افزایش می دهد و می تواند منجر به سقط جنین شود. علاوه بر این، مصرف شنبلیله می تواند با داروهای کاهنده قند خون تداخل داشته باشد و باعث افت شدید قند خون در بیماران دیابتی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا