از صدای خودرو به شخصیت افراد پی ببرید
بسیاری از ما صدای ناگهانی و کر کننده یک ماشین در حال حرکت را تجربه کردهایم که وقتی از کنار ما میگذرد، آرامش ما را به میلیونها قطعه تبدیل میکند.
اگر در محلهای زندگی میکنید که این صداهای آزاردهنده آشنا هستند، احتمالاً شما را شگفتزده نخواهد کرد که تحقیقات ارتباط داشتن تمایل به داشتن این نوع خودرو را با سطوح بالاتر سادیسم و روانپریشی مرتبط دانسته است.
روانشناس جولی ایتکن شرمر از دانشگاه وسترن انتاریو در کانادا بیش از 500 نفر را برای مطالعه رابطه بین ویژگی های شخصیتی “تاریک” و ترجیحات خودروهای بلند با صدای اصلاح شده مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
شرمر درباره مطالعه آزمایشی خود در Psychology Today نوشت: «از آنجایی که این تغییرات اگزوز برای انسان و حیوانات آزاردهنده است و در برخی از حوزههای قضایی غیرقانونی است، درک اینکه چرا مردم میخواهند ماشینشان اینگونه باشد دشوار است.»
شرمر 529 دانشجوی بازرگانی با میانگین سنی 18 سال را مورد بررسی قرار داد که 52 درصد از آنها مرد بودند. در این مطالعه سه سوال در مورد احساسات شرکت کنندگان در مورد خودروهای پر سر و صدا، شناسایی با خودروهایشان و پتانسیل تغییر صدای ماشین پرسیده شد.
آنها همچنین بررسی شخصیت Dark Tetrad را تکمیل کردند، مقیاسی که ویژگیهای شخصیتی ماکیاولیسم، خودشیفتگی، روانپریشی و سادیسم را اندازهگیری میکند. این ویژگی ها به دلیل ویژگی های “شیطانی” آنها که شامل خودخواهی و سوء استفاده از دیگران است، تاریک نامیده می شوند.
فرضیه اصلی شومر این است که مردم دوست دارند با سر و صدای ماشینشان شناخته شوند و توجه زیادی به آنها جلب شود که با رفتار خودشیفته سازگار است. او همچنین پیشبینی کرد که افرادی که دارای ویژگیهای سادیستی یا روانپریشی مرتبط با نگرشهای مجرمانه هستند، احتمالاً خودروهای پر سر و صدایی را با تغییرات اغلب غیرقانونی رانندگی میکنند. او همچنین پیش بینی می کند که مردان جوان تر ماشین های پر سر و صدا را ترجیح می دهند زیرا فکر می کنند امتیاز بیشتری کسب می کنند.
شرمر به سیبیسی نیوز گفت: «به نظر میرسد بیاعتنایی بیرحمانه به احساسات و واکنشهای دیگران است.
مرد بودن و داشتن ویژگیهای شخصیتی سادیستی و روانپریشی حدود 29 درصد از واریانس ترجیحات خودرو را با صدای بلند تشکیل میدهد. تجزیه و تحلیل نشان داد که جوانان نمره مقیاس وسیله نقلیه بالاتری را در گروه پیشبینی کردند، اما این همبستگی به اندازه کافی برای نتیجهگیری معنادار معنیدار نبود. همبستگی بین نمرات مقیاس ماشین بالاتر و هر یک از صفات تتراد تاریک یافت شد، اگرچه برای ماکیاولیسم و خودشیفتگی معنیدار نبود.
در حالی که این مطالعه بینش هایی را ارائه می دهد، هشدارهایی وجود دارد. شرکتکنندگان نمونه نسبتاً کوچک و نسبتاً جوان بودند و همه در یک مدرک بازرگانی در همان دانشگاه ثبتنام کردند، بنابراین یافتههای شرمر ممکن است برای جمعیتهای گستردهتر صدق نکند.
این نظرسنجی فقط ترجیحات مالکیت خودروهای پر سر و صدا را بررسی کرد و ترجیحات مالکیت را برای سایر وسایل نقلیه پر سر و صدا مانند موتورسیکلت یا کامیون های بزرگ بررسی نکرد. تحقیقات آینده می تواند متغیرهای دیگری مانند گوش دادن به موسیقی بلند در حین رانندگی را بررسی کند.