سبک زندگی

استرس در دوران بارداری چه عوارضی دارد؟

خرید فالوور از سایت اینبو

محققان توضیح دادند نوزادانی که مادرانشان در اواخر بارداری سطوح بالاتری از هورمون های استرس داشتند ممکن است در به خواب رفتن دچار مشکل شوند. تحقیقات خواب نشان می دهد که اندازه گیری کورتیزول در سه ماهه سوم می تواند الگوی خواب نوزاد را تا هفت ماه پس از تولد پیش بینی کند.

به گزارش سرگرمی روز به نقل از SF، نوزادان اغلب در نیمه های شب از خواب بیدار می شوند و به سختی به خواب می روند. تیمی در دانشگاه دنور می‌گویند دلیل احتمالی اما ناشناخته این است که سیستم هیپوتالاموس-آدرنال-هیپوفیز جنین به خوبی کار نمی‌کند. این سیستم به عنوان تنظیم کننده پاسخ استرس شناخته شده است و قبلاً با اختلالات خواب در زمانی که به درستی کار نمی کند مرتبط بوده است. کورتیزول محصول نهایی تولید شده توسط سیستم هیپوتالاموس-آدرنال-هیپوفیز است.

کورتیزول یک هورمون استروئیدی است که توسط غدد آدرنال، واقع در بالای هر کلیه، تولید می شود و نقش مهمی در چندین عملکرد بدن از جمله تنظیم متابولیسم، پاسخ به استرس، اثرات ضد التهابی، تنظیم فشار خون و ریتم شبانه روزی دارد.

یکی از نویسندگان مقاله می گوید: «اگرچه افزایش کورتیزول در دوران بارداری طبیعی و برای آماده سازی جنین برای تولد مهم است، یافته های ما نشان می دهد که سطوح بالای کورتیزول در اواخر بارداری ممکن است پیش بینی کند که نوزاد دچار مشکلات خواب خواهد شد». ما مشتاقانه منتظر مطالعات آینده برای درک بهتر این رابطه هستیم.

این گروه نمونه های کورتیزول مو را از 70 نوزاد در چند روز اول پس از تولد جمع آوری کردند. تقریباً 57 درصد از نوزادان دختر بودند. هنگامی که هر کودک هفت ماهه بود، والدین پرسشنامه ای را تکمیل کردند که شامل سوالاتی در مورد مدت زمان خواب کودکان به طور متوسط، مدت زمان بیدار ماندن نوزادان در شب و چند بار بیدار شدن در طول شب بود. محققان همچنین داده هایی را در مورد سن بارداری مادر هر نوزاد در بدو تولد و درآمد خانواده آنها جمع آوری کردند.

نوزادانی که سطح کورتیزول موی بالاتری داشتند در اواخر بارداری نسبت به نوزادانی که سطح کورتیزول کمتری داشتند در هفت ماهگی به خواب بیشتری نیاز داشتند. به گفته نویسندگان، این یافته ها به عنوان مبنای مهمی برای مطالعه اثرات بلندمدت تولید کورتیزول جنین بر سلامت خواب در دوران نوزادی خواهد بود. به طور خاص، تحقیقات بیشتر می تواند توضیح دهد که نوزادان چگونه مراحل مختلف خواب را می گذرانند و چه چیزی بر سرعت به خواب رفتن آنها در شب تأثیر می گذارد.

به گفته محققان، نتایج نشان می دهد که ممکن است تاثیرات دوران بارداری بر سلامت خواب در سنین پایین وجود داشته باشد، که نشان دهنده نیاز به درک بهتر عواملی است که ممکن است به سلامت خواب بهتر در دوران نوزادی و بعد از آن کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا