سبک زندگی

اعتیاد به کار؛ بیماری است یا نه و چه نشانه‌هایی دارد؟

خرید فالوور از سایت اینبو

اعتیاد به کار یکی از بدی های دنیای امروز است. به نظر می رسد هیچ اتفاق نظری در مورد اینکه اعتیاد به کار می تواند یک بیماری در نظر گرفته شود یا خیر، وجود ندارد. با این حال، معتادان به کار حتی به قیمت از دست دادن حریم خصوصی و نیازهای اولیه خود، با وسواس کار می کنند.

به گزارش سرگرمی روز، اگرچه واژه معتاد به کار را برای اولین بار روانشناس به نام ریچارد ایوانز در سال 1964 به کار برد، اما وین اوتس در سال 1971 این واژه را در کتاب “اعترافات یک معتاد به کار” به کار برد و آن را رواج داد.

با این حال، برخی از کارشناسان معتقدند که چیزی به نام بیماری به نام «اعتیاد به کار» وجود ندارد. نکته جالب در مورد این نوع اعتیاد این است که تصویر آنها در جامعه برخلاف بسیاری از اعتیادها و رفتارهای اشتباه منفی نیست. بسیاری از مردم این ویژگی را یک مزیت می‌دانند و حتی بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها از آن استقبال می‌کنند یا به روش‌های مختلف به آن پاداش می‌دهند.

اعتیاد به کار نیز مانند سایر اعتیادها وسیله ارضای فرد را فراهم می کند و پس از مدتی فرد برای رسیدن به رضایت بیشتر به کار بیشتری نیاز دارد.

از طرفی یکی از ویژگی های معتاد به کار این است که نیاز به تایید دیگران و شناخته شدن در جامعه دارند.

دل این افراد آنقدر به کارشان و دستاوردهای حاصل از آن وابسته است که بعد از مدتی مشکلات و تجربیات بیرون از کار برای این افراد کم یا بی فایده می شود.

اما باید توجه داشت که اعتیاد به کار با ساعات طولانی کار متفاوت است و فردی که ساعات طولانی کار می کند لزوماً معتاد به کار نیست.

تفاوت بین اعتیاد به کار و اعتیاد به کار

کارشناسان می گویند که باید بین دو مفهوم «اعتیاد به کار» و «مشغله کاری» تفاوت قائل شویم. درگیری کاری حالت مثبت و رضایت بخشی در کار است که با اشتیاق، تعهد و دلبستگی مشخص می شود.

در واقع، تفاوت بین اشتیاق کاری و اعتیاد به کار، انگیزه کاری است، به این معنا که کارکنان متعهد انگیزه کاری بالایی دارند و در مقابل انتظار تعارف ندارند. اما معتادان به کار اغلب احساس می کنند مجبور به کار هستند و کمبود کار باعث شرمندگی آنها می شود.

آنها عصبانیت، گناه، خصومت، تنش یا اضطراب بیشتری را در محل کار تحمل می کنند، در حالی که کارکنان درگیر در کار شادتر، متمرکزتر و مشتاق تر هستند. همچنین کارشناسان می گویند افرادی که زیاد کار می کنند اما به راحتی می توانند بعد از اتمام ساعت کار خود را ترک کنند افرادی هستند که به کار خود معتاد نیستند. برعکس، معتادان به کار ناتوانی در رها کردن کار دارند.

مهمترین علائم اعتیاد به کار

نگرانی از اضافه کاری و کار فراتر از انتظار مدیران از مهم ترین علائم اعتیاد به کار است. اما این اعتیاد علائم دیگری نیز دارد:

گذراندن ساعات طولانی در دفتر حتی زمانی که مجبور نیستید

وجود اختلال وسواس اجباری در موفقیت شغلی

ترس شدید از شکست در کار

شک و تردید در مورد عملکرد مرتبط با کار

از دست دادن روابط شخصی به دلیل کار

نگرش دفاعی نسبت به کار دیگران دارد

استفاده از کار به عنوان راهی برای اجتناب از روابط

تلاش برای مقابله با احساس گناه یا احساس افسردگی

تلاش برای جلوگیری از مواجهه با بحران هایی مانند مرگ، طلاق یا مشکلات مالی

انجام بیش از حد برای حفظ ارزش خود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا