فناوری و تکنولوژی

اعلام رتبه‌های جهانی ایران در حوزه مواد معدنی

خرید فالوور از سایت اینبو

پنج فلز آلومینیوم، مس، نیکل، مولیبدن و نقره که بیشترین مصرف را در فرآیند کم کربن دارند، فلزات مولد ثروت در جهان محسوب می شوند و ایران رتبه پانزدهم ذخایر معدنی و رتبه اول منطقه را دارد. در جهت برنامه کاری تحقیق بروید. این موارد را در دستور کار خود قرار دهد، در حالی که پتانسیل هیدروژنی خوبی در ایران وجود دارد، اما هنوز به خوبی از آن استفاده نشده است.

به گزارش سرگرمی روز، «مواد» اساس فیزیکی تمدن بشری را تشکیل می‌دهند، بنابراین دوره‌های تمدن بشری با عناوینی مانند پارینه سنگی، نوسنگی، برنز، آهن و سیلیکون یا دوره الکترونیکی تقسیم می‌شوند، زیرا نشان‌دهنده تأثیر مواد و مواد است. تکنیک های مربوط به آن در توسعه جامعه بشری است.

صنعت مواد پیشرفته در ابتدای دهه 1980 به عنوان یکی از موضوعات مهم و پویا در تاریخ صنعت بین المللی مطرح شد و در کنار آن نسل جدیدی از مواد فلزی، سرامیکی، پلیمری و کامپوزیت را معرفی کرد که به دلیل جدید بودن و ساختار داخلی متفاوت، کارکردهای برجسته و منحصر به فردی را ایجاد کرده است.

فناوری مواد پیشرفته به کلیه فرآیندها و تجهیزات پیشرفته برای طراحی، ساخت، پردازش، کاربرد، تولید، شکل‌دهی، حفاظت، شناسایی، تشخیص عیب و بازیابی اطلاق می‌شود و ردپای آن را می‌توان در زمینه‌هایی مانند هوافضا، انرژی‌های نو، تجهیزات پیشرفته تولید یافت. ، تولید، آزمایشگاه تحت نظارت و غیره

یکی از مزیت های مهم کشور برای گذار به مواد مدرن، وجود منابع اولیه لازم در داخل کشور است و بر اساس آمار مرکز پژوهش های مجلس، صادرات مواد اولیه در سال 1401 معادل 122 میلیون تن بوده است. به ارزش 53 میلیارد دلار و حجم واردات آن 37 میلیون تن به ارزش 59.7 میلیارد دلار بوده است.

این آمار نشان می دهد کشورهایی که مواد اولیه را از ایران دریافت کرده اند، پس از فرآوری، 30 درصد آن را از این کشورها وارد می کنیم.

فرآوری و تبدیل مواد معدنی در 4 مرحله اکتشاف، استخراج، فرآوری و تبدیل انجام می شود که به گفته فعالان این کشور در زمینه اکتشاف، استخراج و تبدیل وضعیت خوبی نداریم، اما وجود دارد. وضعیت بهتری در زمینه پردازش وجود دارد، اگرچه چالش هایی وجود دارد.

جذابیت بخش معدن در جهان به دلایل زیر است:

* نیاز فوری به فلزات برای دستیابی به محیط زیست پاک و فناوری های کم کربن
* نیاز فوری به فلزات ویژه برای دستیابی به فناوری جدید
* تجدید ناپذیری مواد معدنی
* افزایش تقاضا نسبت به عرضه مواد معدنی
* نقش مواد معدنی در بازارهای سرمایه و سهام جهانی
* نقش معدن در توسعه بنیادی
* نیاز مبرم برخی کشورها به رشد و بقای مواد معدنی
* تضمین بازگشت سرمایه
فلزات معدنی در آینده جایگزین سوخت های فسیلی خواهند شد.

همزمان با کاهش ذخایر سوخت فسیلی و تلاش جهان برای حل مشکلات گازهای گلخانه ای، جهان به سمت فناوری های کم کربن حرکت می کند، بنابراین اهداف برنامه ریزی شده در اروپا کاهش حداقل 80 درصد از انتشار CO2 تا سال 2050 است.

مواد معدنی مختلف در صنعت حمل و نقل، سلول های سوختی، هیدروژن و در منابع انرژی تجدید پذیر در حال حرکت به سمت فناوری های کربن کم استفاده می شود. پنج فلز اصلی مورد استفاده در فرآیندهای کم کربن عبارتند از آلومینیوم، مس، نیکل، مولیبدن و نقره.

اعلام رتبه جهانی ایران در مواد معدنی

رنگین کمان کانی ها در ایران

دکتر علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز ضمن ابراز امیدواری نسبت به راه اندازی بانک اطلاعاتی مواد معدنی کشور گفت: تاکنون 68 ماده معدنی در کشور وجود دارد اما داده های ما نشان از وجود دارد. از 81 ماده معدنی کشور

وی افزود: تاکنون 40 عنصر معدنی را آنالیز کرده ایم اما در طرح تحول این عدد به آنالیز 57 ماده معدنی رسیده است که این تحلیل ها بر اساس روش های پیشرفته است.

شهیدی خاطرنشان کرد: زمین شناسان ایران را بهشت ​​زمین شناسی می نامند و ما به آن رنگین کمان کانی ها می گوییم. پس شایسته است که سرزمین ایران به رسمیت شناخته شود.

اعلام رتبه جهانی ایران در مواد معدنی

به گفته وی، 48 محیط مستعد معدنی در جهان وجود دارد که از این تعداد 35 محیط در کشور است. همچنین 114 نوع ماده معدنی در جهان شناخته شده است که از این تعداد 89 نوع ماده معدنی در ایران وجود دارد. علاوه بر این تعداد، 112 نوع ماده معدنی در جهان و 81 نوع ماده معدنی در ایران وجود دارد.

وی تاکید کرد: مواد معدنی که در سطح هستند روز به روز در حال کاهش است و قرار است به سمت کانی های عمیق برویم و این روند یک روند جهانی است. بر اساس آمار سال 2019، بیشترین آهن استخراج شده در این زمینه حدود 3 میلیارد تن است و پس از آن سایر عناصر مانند آلومینیوم و مس قرار دارند.

شهیدی با تاکید بر اینکه آینده دنیا بر پایه آلومینیوم است، علیرغم اینکه کمیت آن نیز کم است، تصریح کرد: همچنین مصرف برخی از عناصر مانند گالیوم، لیتیوم و کبالت رشد نشان می دهد، به طوری که در بازه زمانی 2000 میلادی. 2018 مصرف کبالت حدود 56 درصد افزایش یافته است.

این رشد نشان می دهد که سرنوشت آینده جهان به سمتی می رود که عناصر لیتیوم، گالیوم و کبالت در عناصر راهبردی گنجانده شوند و باید به سمتی برویم که این 3 عنصر را در دستور کار برنامه کاری اکتشافی خود قرار دهیم.

رئیس سازمان زمین شناسی خاطرنشان کرد: سوخت های فسیلی همچنان در سبد انرژی جهان حائز اهمیت هستند که نمونه آن زغال سنگ است که 35.4 درصد سبد انرژی جهان را تشکیل می دهد، اما شاهد تنوع این سبد به انرژی های خورشیدی، بادی، هسته ای نیز هستیم. و برق آبی نیز به این سبد اضافه می شود و مسلم است که جهان به سمت انرژی پاک می رود.

رویکرد این دنیا به استفاده از انرژی پاک باعث شده است که فلزات به تدریج جای سوخت های فسیلی را بگیرند و 5 فلزی که در فرآیندهای کم کربن دخیل هستند آلومینیوم، مس، مولیبدن، نیکل و نقره هستند و ثروت آینده کشورها محسوب می شوند.

شهیدی با اشاره به وضعیت کشور برای روی آوردن به سوخت پاک گفت: برای داشتن باتری های لیتیومی برای خودروهای برقی، لیتیوم یکی از محصولاتی است که در کنار سایر مواد معدنی می توان از آن در باتری استفاده کرد.

این وضعیت در مورد پنل های خورشیدی نیز حاکم است. هیدروژن یکی دیگر از انرژی های پاکی است که چندین سال است در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و پتانسیل خوبی برای هیدروژن در ایران وجود دارد اما هنوز به خوبی از آن استفاده نشده است اما این انرژی در دنیا تقاضای بالایی دارد. بنابراین باید بتوانیم برنامه اکتشاف کشور را بر اساس رویکردهای روز دنیا برنامه ریزی کنیم و بانک اطلاعات معدنی کشور را تکمیل کنیم.

وی بیان کرد: در سال های اخیر موضوع معدن به قدری اهمیت پیدا کرده است که کشوری مانند عربستان سعودی که در تولید نفت پیشرو است به دنبال معرفی خود به عنوان سیاست گذار معدنی بوده و تاکنون 3 مجمع معدنی در این کشور برگزار شده است. ریاض این کشور و با حضور بیش از 60 وزیر از کشورهای دیگر برگزار شد.

رئیس سازمان زمین شناسی با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه ایران در کمربند کوهزایی رشته کوه های آلپ هیمالیا قرار دارد، پراکندگی عناصر معدنی کم است و می طلبد که اکتشافات را از سطح به پیش ببریم. عمق، چون مطمئناً عناصری که در اطراف ما هستند بله، در ایران هم هست.

اعلام رتبه جهانی ایران در مواد معدنی

موقعیت متالورژیکی ایران در کمربند کوهزایی آلپ-هیمالیا

جایگاه ایران نسبت به ذخایر معدنی جهان

ایران یکی از مهم‌ترین و عمده‌ترین تولیدکنندگان مواد معدنی در جهان است که در رتبه پانزدهم جهان قرار دارد. بر اساس یافته‌ها، ذخایر ایران پس از چین و هند در رتبه سوم آسیا قرار دارد.

ذخایر معدنی ایران رتبه اول منطقه خاورمیانه را دارد. همچنین میزان ذخایر معدنی ایران 26 میلیارد تن اعلام شده است که شامل ذخایر فلزی و غیرفلزی، منابع استقراضی، سنگ‌های ساختمانی و سنگ‌های قیمتی است.

اعلام رتبه جهانی ایران در مواد معدنی

رتبه جهانی ایران از نظر ذخایر معدنی به شرح زیر است:

چنین موقعیتی مستلزم تغییر به سمت تولید مواد پیشرفته بر اساس یک برنامه استراتژیک است تا بتوانیم همزمان با علم دنیا و صنایع در حال توسعه، فرآوری مواد معدنی و تولید مواد پیشرفته را آغاز کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا