فناوری و تکنولوژی

انتشار تصاویری جدید از کیهان توسط تلسکوپ فضایی اقلیدس

خرید فالوور از سایت اینبو

روز پنجشنبه، 23 می، تلسکوپ فضایی اقلیدس تصاویر جدیدی از کیهان منتشر کرد، از جمله یک ناحیه بنفش و نارنجی از تشکیل ستاره و یک کهکشان مارپیچی شبیه به کهکشان راه شیری.

به گزارش سرگرمی روز، این دومین مجموعه از تصاویر منتشر شده توسط آژانس فضایی اروپا از زمان پرتاب اقلیدس در سال گذشته است.

یکی از این تصاویر که توسط تلسکوپ اقلیدس گرفته شده است، سحابی مسیه 78 را به تصویر می کشد. منطقه ای در صورت فلکی شکارچی در فاصله 1300 سال نوری از زمین که در آن ستاره ها متولد می شوند.

در مرکز این تصویر، ستارگانی که هنوز در حال شکل گیری هستند آبی به نظر می رسند. پس از میلیون ها سال و با سپری شدن دوره موسوم به “جنینی”، سرانجام به صورت یک ستاره کامل از ابرهای بنفش و نارنجی در پایین تصویر ظاهر می شوند.

دکتر لورگیس می گوید: «فقط اقلیدس می تواند کل این فرآیند را در یک دیدگاه نشان دهد.

این به این دلیل است که اقلیدس میدان دید بسیار وسیع تری نسبت به تلسکوپ فضایی جیمز وب دارد.

رنه لوریس، دانشمند پروژه اقلیدس، درباره تصاویر جدید به خبرگزاری فرانسه گفت که “شخصاً از تصویر یک خوشه کهکشانی عظیم به نام آبل 2390 هیجان زده شده است”.

این خوشه که 2.7 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد، شامل بیش از 50000 کهکشان است. هر یک از این کهکشان‌ها، مانند کهکشان ما، می‌تواند خانه صدها میلیارد یا حتی تریلیون‌ها ستاره باشد.

جیسون رودز، ستاره شناس آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا، در یک کنفرانس خبری گفت: آبل 2390 به تنهایی جرمی حدود 10 تریلیون خورشید دارد.

تلسکوپ فضایی اقلیدس تصاویر جدید خیره کننده ای از کیهان منتشر کرده است

خوشه کهکشان هابیل 2390

تصویر منتشر شده توسط تلسکوپ اقلیدس، ردپایی از ماده تاریک را نشان می دهد که حضور نامرئی آن تنها با مشاهده چگونگی انحراف نور توسط گرانش قابل تشخیص است. دکتر رودز گفت: “ماده تاریک زیادی در این خوشه وجود دارد که نور برخی از کهکشان های پس زمینه را به شدت خم می کند.”

تصور می شود که ماده تاریک و انرژی تاریک 95 درصد از جهان را تشکیل می دهند، اما ما تقریباً هیچ چیز در مورد آنها نمی دانیم. اقلید در جولای گذشته برای درک ماهیت مرموز این ماده و انرژی تاریک به فضا پرتاب شد.

دید تلسکوپ فضایی اقلیدس کم رنگ شد. دانشمندان اروپایی چگونه ورقه یخ را آب می کنند؟

تلسکوپ اقلیدس آژانس فضایی اروپا برای کشف «دنیای تاریک» به فضا رفت.

تصویر آبل 2390 نیز وجود ماده تاریک را به روش دیگری ثابت می کند و هاله ای از نور ضعیف از “ستارگان یتیم” را در فضای بین خوشه های کهکشانی نشان می دهد.

ژان چارلز کویلندر، دانشمند فرانسوی به خبرگزاری فرانسه گفت که ستارگانی که از کهکشان ها بیرون پرتاب می شوند “نوعی ابر ایجاد می کنند که کل خوشه را می پوشاند”.

ستاره شناسان بر این باورند که این پدیده عجیب وجود ماده تاریک بین کهکشان ها را نشان می دهد.

در تصویر دیگری که اقلیدس گرفته است، کهکشان مارپیچی NGC 6744 که بسیار شبیه کهکشان راه شیری است، در پس زمینه ای از ستارگان درخشان ظاهر می شود.

تلسکوپ فضایی اقلیدس تصاویر جدید خیره کننده ای از کیهان منتشر کرده است

کهکشان NGC 6744

کارشناسان می گویند که تصاویر گرفته شده تنها نشانه غیرمستقیم وجود ماده تاریک است و هنوز برای صحبت در مورد انرژی تاریک زود است.

تلسکوپ اقلیدس که با هزینه 1.4 میلیارد یورو ساخته شده است، 7 متر ارتفاع و 1.2 متر عرض دارد و قادر است جهان را در نور مرئی و فروسرخ رصد کند.

اخترشناسان امیدوارند با استفاده از تلسکوپ اقلیدس بزرگترین نقشه سه بعدی جهان را ترسیم کنند و میلیاردها کهکشان را در فاصله 10 میلیارد سال نوری از زمین رصد کنند.

در ماه مارس سال جاری، لایه نازکی از یخ دید تلسکوپ اقلیدس را پنهان کرد، بنابراین دانشمندان روی زمین مجبور شدند با گرم کردن یکی از آینه های تلسکوپ، یخ را ذوب کنند.

با این حال، مهندسان می گویند نشانه هایی وجود دارد که یخ ها در حال عقب نشینی هستند و تیم کنترل و هدایت سایت قصد دارد بررسی کند که در مورد آن چه کاری باید انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا