فناوری و تکنولوژی

انفجار استارشیپ اسپیس ایکس حفره بزرگی در جو زمین ایجاد کرده بود

خرید فالوور از سایت اینبو

دانشمندان در یک مطالعه جدید می گویند انفجار موشک استارشیپ اسپیس ایکس در دومین پرواز آزمایشی خود، حفره عجیبی در جو زمین ایجاد کرد.

به گزارش دیجیاتو، در دومین پرواز آزمایشی موشک استارشیپ، تقویت کننده Superheavy پس از جدا شدن از مرحله دوم موشک در ارتفاع تقریبی 90 کیلومتری منفجر شد. بر اساس مطالعه جدیدی که توسط مجله Geophysical Research Letters منتشر شده است، دانشمندان می گویند این رویدادها با هم ترکیب می شوند و یک حفره موقت در ناحیه ای از جو به نام یونوسفر ایجاد می کنند.

یونوسفر تقریباً 80 تا 640 کیلومتر بالاتر از سطح زمین قرار دارد. به گفته محققان، سفینه فضایی که سریعتر از سرعت صوت حرکت می کرد، امواج صوتی مخروطی شکل را در این منطقه ارسال کرد.

حالت غیرمنتظره امواج ناشی از انفجار سفینه فضایی

یوری یاسوکوویچ، نویسنده ارشد این مطالعه و فیزیکدان اتمسفر در موسسه فیزیک خورشیدی-زمینی روسیه، به خبرگزاری روسی تاس گفت:

این امواج دامنه بسیار بالایی داشتند، اما غیرمنتظره ترین چیز نوسانات بزرگ آنها و امواجی بود که در جهت شمالی تابش می کردند. به طور معمول، زمانی که فضاپیماها پرتاب می شوند، امواجی که به سمت جنوب منتشر می شوند مشاهده می شود.

به گفته آنها، امواج صوتی ناشی از انفجار سفینه فضایی باعث شد که الکترونهای آن ناحیه از جو ناپدید شوند و بار اتمهای مجاور خنثی شود. در نتیجه، یک حفره یونوسفر شکل گرفت که حدود 1930 کیلومتر عرض داشت.

جاسوکوویچ می گوید:

چنین حفره‌هایی معمولاً توسط فرآیندهای شیمیایی در یونوسفر به دلیل تعامل با سوخت موتور ایجاد می‌شوند.»

محققان می گویند این اولین سوراخ غیرشیمیایی است که در یونوسفر ایجاد شده توسط یک انفجار دست ساز ایجاد شده است.

در نهایت به گفته محققان، این سوراخ پس از حدود 30 تا 40 دقیقه بهبود یافت. آنها می گویند که علاوه بر انفجار موشک، برخی از پدیده های طبیعی مانند فوران های آتشفشانی نیز می تواند باعث ایجاد اختلال در یونوسفر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا