سبک زندگی

اگر میکروب معده درمان نشود چه می‌شود؟

خرید فالوور از سایت اینبو

دکتر محسن رجب نیا درباره شیوع سرطان معده گفت: سرطان معده دومین سرطان شایع در مردان پس از سرطان پروستات و سومین سرطان شایع در زنان پس از سرطان سینه و روده بزرگ است. معده یکی از بخش های مهم دستگاه گوارش است که به تجزیه و هضم غذا کمک می کند.

به گزارش سرگرمی روز، وی افزود: اگرچه اخیرا آمار جدیدی از تعداد این نوع سرطان در کشور نداریم، اما آمارها و مطالعات جهانی که شامل ایران نیز می شود نشان می دهد سرطان معده به شایع ترین سرطان دستگاه گوارش در جهان تبدیل شده است. کشور . و از آنجا که عوامل خطر ابتلا به این سرطان مانند رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی در بین افراد جامعه افزایش یافته است، شیوع آن نیز افزایش یافته است.

دکتر رجب نیا ادامه داد: مطالعه دقیقی درباره سن این سرطان در کشور نداریم و اینکه میانگین سنی در ایران چقدر است. اما ما آندوسکوپی را به افراد بالای 40 سال بدون بار خانوادگی و با کوچکترین علائم و مشکلات در معده توصیه می کنیم.

این پزشک یادآور شد: بر اساس مناطق جغرافیایی، سرطان معده در غرب و شمال غرب کشور شایع است و به طور کلی سرطان دستگاه گوارش در مردان بیشتر است، اما بر اساس مطالعات اخیر، شیوع این سرطان در هر دو جنس افزایش یافته است. . شاخصی برای شیوع سرطان در استان البرز نداریم، اما شایع ترین انواع سرطان، سرطان روده بزرگ و معده است.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: سرطان معده که یکی از سرطان های دستگاه گوارش است در مراحل اولیه می تواند بدون علامت باشد اما زمانی که فرد با پیشرفت آن مواجه می شود علائم آن درد شکم، سیری زودرس، استفراغ است. و کاهش وزن ناخواسته خونریزی گوارشی کم خونی است و در صورت پیشرفت این سرطان می تواند به سایر اندام های مجاور سرایت کند.

ابتلا به هلیکوباکتر پیلوری و عدم درمان به موقع آن خطرناک است

وی درباره علل و عوامل خطر ابتلا به این نوع سرطان گفت: یکی از مهم ترین عوامل خطر ابتلا به سرطان معده عفونت هلیکوباکتر پیلوری است که باعث عفونت و تخریب معده می شود و در صورت عدم درمان منجر به سرطان خطرناک می شود. همچنین مصرف زیاد نمک و غذاهای شور فرآوری شده، غذاهای حاوی مواد نگهدارنده و فرآوری شده، چاقی، مصرف سیگار و الکل و سابقه جراحی معده از دیگر علل ابتلا به این سرطان است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز درباره ارتباط جراحی معده با احتمال ابتلا به سرطان معده گفت: اینکه افراد میل به جراحی معده دارند و به راحتی تسلیم جراحی معده می شوند، خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد. همچنین سابقه رادیوتراپی شکم و سابقه خانوادگی از دیگر عوامل خطر این سرطان است.

دکتر رجب نیا ادامه داد: بهترین راه برای تشخیص این نوع سرطان، آندوسکوپی است و پیشگیری از این سرطان شامل حذف یا محدود کردن عوامل خطر مانند ترک دخانیات، الکل، کاهش مصرف نمک، تغییر رژیم غذایی و مصرف میوه و سبزیجات است. همراه با فیبر کافی در رژیم غذایی روزانه.

این فوق تخصص گوارش و کبد تصریح کرد: کاهش وزن، فعالیت بدنی و ورزش منظم و درمان به موقع هلیکوباکتر پیلوری برای پیشگیری از این نوع سرطان توصیه می شود. همچنین توصیه می شود در صورت بروز علائم غیر معمول با پزشک مشورت شود. در واقع اساس مشترک همه سرطان های دستگاه گوارش سیگار، الکل، رژیم غذایی و سبک زندگی ناسالم است.

وی خاطرنشان کرد: در درمان کاهش خطرات در ابتدا مهم است تا به مرحله پیشرفته تری نرسید و نیاز به درمان بیماری داشته باشیم، کاهش خطر شامل حذف عوامل خطر نیز می شود. با این حال، اگر فردی به این سرطان تشخیص داده شود، چرا می خواهیم هر چه زودتر آندوسکوپی انجام دهیم، زیرا آندوسکوپی اولیه به ما کمک می کند تا میکروب معده را برای درمان بررسی کنیم، زخم را درمان کرده و فرصت نمونه برداری را فراهم می کنیم. بدخیمی او را تشخیص دهد .

دکتر رجب نیا ادامه داد: اگر ضایعه در مرحله پیشرفته باشد و بدخیم شده باشد و فقط لایه سطحی را درگیر کرده باشد نیازی به جراحی ندارد و می توانیم با روش پیشرفته آندوسکوپی آن را برطرف کنیم. البته تاکید می کنیم که یکی از اقدامات اصلی در پیشگیری این است که با بروز اولین علائم این سرطان در فرد سریع پیش رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا