سبک زندگی

ایران روی کمربند سنگ کلیه

خرید فالوور از سایت اینبو

ایران در کمربند سنگ کلیه جهان قرار دارد. رئیس انجمن اورولوژی ایران این را می گوید و معتقد است سرطان، عفونت و نارسایی کلیه از شایع ترین بیماری هایی است که در کلیه ها و مجاری ادراری ایجاد می شود. بیماری هایی که مانند هر بیماری دیگری راه حل های پیشگیرانه دارند. به عنوان مثال، فشار خون بالا و دیابت از عوامل اصلی نارسایی کلیه هستند و با کنترل و غربالگری این بیماری ها می توانید ضمن مدیریت سلامت، منابع محدود بهداشتی را به میزان قابل توجهی ذخیره کنید. همانطور که مردان پس از 50 سالگی باید مراقب سلامتی خود و پیشگیری از سرطان پروستات باشند، کسانی که سابقه خانوادگی سرطان پروستات دارند نیز باید از سن 40 سالگی مراقبت کنند. بر این اساس، وزارت بهداشت باید در سطح سواد سلامت مردم سرمایه‌گذاری کلانی کند، زیرا سرمایه‌گذاری یک دلاری در امر پیشگیری، معادل پنج دلار درمان است.

به گفته جوان، پیشگیری همیشه مقدم بر درمان است و دلیل آن کاهش هزینه ها و پیامدهای بیماری ها است. امیر محسن ضیایی رئیس انجمن اورولوژی ایران روز سه شنبه در نشست خبری بیست و هفتمین کنگره سالانه انجمن اورولوژی با اشاره به اینکه ایران در کمربند سنگ کلیه قرار دارد و در مناطق گرمسیری شیوع بیشتری دارد، گفت: : «پروستات، عفونت و سرطان «ادراری و مادرزادی از جمله بیماری‌های اورولوژی است و سرطان پروستات در ایران شایع‌تر است.

سبک زندگی باعث نارسایی کلیه می شود

در حال حاضر 40 هزار بیمار دیالیزی در کشور وجود دارد و ناصر سیم فروش، رئیس انجمن پیوند کلیه ایران گفت: سالانه 2000 نفر به بیماران دیالیزی اضافه می شوند. دیابت، فشار خون بالا و بیماری های نفروتیک یا آسیب رسان به کلیه سه عامل اصلی و شایع ترین علت نارسایی کلیه هستند. در مجموع 80 تا 85 درصد از علل نارسایی کلیه در ایران و جهان این سه عامل اصلی هستند.

سبک زندگی ناسالم، استفاده بیش از حد از فست فودها و فست فودها، چاقی و بیماری های مزمن کنترل نشده به ویژه دیابت و فشار خون بالا، نسبت به افزایش بیماران کلیوی در سال های آینده هشدار می دهد. هنگامی که کلیه ها به درستی کار نمی کنند، مواد زائد و مایعات اضافی را می توان با فرآیندی به نام دیالیز از خون خارج کرد. به طور معمول کلیه ها وظیفه تصفیه خون را بر عهده دارند و در یکی از رایج ترین انواع دیالیز، خون معمولا برای انجام عملیات تصفیه وارد دستگاه می شود.

معاینه پس از 50 سال ضروری است

ضیایی با اشاره به دسترسی آسان مردم به پزشکان و مراکز بهداشتی و درمانی گفت: وزارت بهداشت باید در سطح سواد سلامت جامعه سرمایه گذاری کلانی کند چرا که سرمایه گذاری یک دلاری در امر پیشگیری معادل پنج دلار درمان است.

وی غربالگری بیماری ها را از 50 سالگی به بعد ضروری دانست و ادامه داد: دیابت و فشار خون از جمله مهم ترین بیماری هایی است که در صورت درمان و کنترل به موقع می تواند از نارسایی کلیه جلوگیری کند و غربالگری به شدت بیماری کمک کند.

به گفته این استاد اورولوژی، سطح سواد سلامت تاثیر زیادی در تشخیص زودهنگام بیماری ها دارد. امروزه دسترسی به خدمات در کشور افزایش یافته است و این دلیل تشخیص زودهنگام بیماری ها است و رسانه ها نقش مهمی در اطلاع رسانی به مردم دارند.

رئیس انجمن اورولوژی از ویزیت بیماران مختلف از کشورهای مختلف اروپایی و منطقه به ایران برای درمان بیماری های اورولوژی خبر داد.

اکثر انواع ناباروری قابل درمان هستند

ضیایی با بیان اینکه 15 درصد زوج های ایرانی از مشکلات ناباروری رنج می برند، افزود: درصد ناباروری مردان و زنان یکسان است. در حالی که اکثر درمان های ناباروری کاربردی و درمانی هستند.

در ادامه این نشست محمدعلی زرگر استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در حال حاضر 1400 متخصص اورولوژی در کشور داریم و 200 دستیار در ایران مشغول به تحصیل هستند.

وی از افزایش میزان موفقیت در درمان ناباروری مردان خبر داد و گفت: اکنون مردان بدون اسپرم و زنان با مشکلات رحمی شانس باردار شدن و بچه دار شدن دارند. به گفته وی، بیماری پروستات در سراسر جهان شیوع دارد و با تشخیص به موقع، قابل درمان است و بیماران زندگی عادی خواهند داشت.

زرگر ادامه داد: یکی از اهداف برگزاری کنگره به روز رسانی دانش اورولوژی است که اکنون در کشور عمل ها به دو صورت بسته و لاپاراسکوپی انجام می شود. محمدهادی رادفر دبیر انجمن اورولوژی گفت: در حوزه اورولوژی جزو دو کشور برتر منطقه هستیم.

وی با بیان اینکه مدرن ترین عمل های اورولوژی در شهرهای مختلف اجرا می شود، افزود: ما عضو انجمن جهانی اورولوژی هستیم.

رئیس کمیته اجرایی بیست و هفتمین کنگره سالانه انجمن اورولوژی ایران با اشاره به اینکه بازسازی آسیب های سیستم ادراری ناشی از حوادث یا ناهنجاری های مادرزادی در حوزه تخصصی انجمن جراحی ترمیمی اورولوژی است، یادآور شد: : «از آنجایی که با توجه به دستاوردهای علمی در حوزه علوم پزشکی در سال‌های اخیر رشته‌های پزشکی به چند زیرشاخه تخصصی تقسیم شد، اورولوژی کودکان به‌طور مستقل و تحت عنوان انجمنی با همین نام تشکیل شد و به کار خود ادامه می‌دهد.

وی تصریح کرد: همچنین انجمن اورولوژی زنان و اورولوژی فانکشنال که به موضوعاتی مانند بی اختیاری ادرار زنان می پردازد، در کنگره امسال انجمن اورولوژی در کنار سایر انجمن های تخصصی، آخرین پیشرفت ها را در حوزه های مربوطه ارائه خواهد کرد. “

لازم به ذکر است بیست و هفتمین کنگره سالانه انجمن اورولوژی ایران آخرین یافته های علمی محققان در زمینه سرطان مجاری ادراری، پیوند کلیه و ناباروری مردان را با حضور متخصصان ایرانی و اساتید انجمن اورولوژی اروپا ارائه می کند. که قرار است طی 12 روز به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شود. در 25 اردیبهشت 1403 در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی (ابوریهان) برگزار می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا