سبک زندگی

این بیماری کودکان را تهدید می‌کند

خرید فالوور از سایت اینبو

خواب هدیه ای بی نظیر از سوی خداوند مهربان به موجودات مختلف جهان است. خواب کامل و با کیفیت دلیل رشد جسمی و روحی موجودات به ویژه افراد است و کم خوابی باعث آسیب های جسمی و روحی افراد می شود.

به گزارش فارس، خواب در کودکان و دوران کودکی نیز برای سلامتی بسیار مهم است و خواب کامل و با کیفیت، زیربنا و سد محکمی برای تامین سلامت و مبارزه با بیماری ها است.

سعی کنید یک برنامه خواب منظم برای کودکان ایجاد کنید. هر روز ساعت خواب و بیدار شدن را در یک زمان مشخص تنظیم کنید تا بدن کودک به آن عادت کند.

مطمئن شوید که محیط خواب کودکتان ساکت و تاریک باشد. استفاده از پرده های سنگین یا لوازم جانبی محافظ خواب می تواند به خواب بهتر کودک شما کمک کند.

قبل از خواب به کودکان فعالیت های آرامش بخش مانند خواندن کتاب یا گوش دادن به موسیقی آرامش بخش بدهید. این می تواند به کودکان کمک کند کمی آرام تر و آماده خواب شوند.

قبل از خواب، سعی کنید استفاده از تلویزیون، تبلت و گوشی های هوشمند را محدود کنید. نور آنها می تواند توانایی کودک را برای بیدار شدن افزایش دهد و باعث مشکلات خواب شود.

فعالیت بدنی منظم در طول روز می تواند به کودک در کاهش خستگی و افزایش کارایی خواب کمک کند. مطمئن شوید که فعالیت بدنی کودک در ساعات نزدیک به خواب نباشد.

البته اگر مشکل خواب فرزندتان همچنان ادامه دارد و راه حل های فوق موثر نیست، بهتر است با پزشک یا متخصص اطفال مشورت کنید و راهنمایی های حرفه ای را دریافت کنید.

شبنم جلیل القدر، دبیر انجمن پزشکی خواب ایران در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص اختلالات خواب در کودکان، با بیان اینکه متاسفانه شیوع اختلالات خواب در کودکان و نوجوانان در ایران بسیار زیاد است، ادامه داد: شیوع اختلالات خواب در کودکان طبق مطالعات انجام شده در کشور ما و استان های مختلف بالای 50 درصد است. به همین دلیل باید به مشکل خواب کودکان توجه ویژه داشت.

وی بیان کرد: به ترتیب شیوع، اگر بخواهیم بگوییم شایع ترین مشکل خواب کودکان وجود عادت های غلط خواب و مشکلات فرهنگی است که در خانواده ها داریم و این باعث می شود فرزندان ما از نظر کمی استانداردها را رعایت کنند. و کیفیت و از نظر ساعت خواب و بیداری آنها مناسب سن تقویمی است که نخوابند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: کدام یک از اختلالات خواب شایع است; به ترتیب بی خوابی، مشکلات پاراسومنیا، اختلالات ریتم شبانه روزی و بیماری های تنفسی در خواب و در نهایت علت بد خوابی کودکان می تواند خواب زیاد آنها باشد.

وی افزود: بیماری های عفونی سپس باعث اختلال خواب در کودکان می شود. به عنوان مثال، کودک مبتلا به دیابت ممکن است بیش از 80 درصد اختلال خواب داشته باشد.

جلیل القدر گفت: در هر طیفی چه کودک کم بخوابد و چه زیاد و یا خوابش کیفیت مناسبی ندارد، این اختلال خواب می تواند بر سیستم ایمنی، قلب و عروق، هوش کودک، مغز و… عملکرد و دانش، فعالیت تحصیلی و میزان موفقیت در بزرگسالی او را تحت تأثیر قرار می دهد.

دبیر انجمن پزشکی خواب ایران گفت: در پایان باید گفت که اگر به بهداشت خواب کودکان توجه نکنیم فرزندانمان از نظر جسمی و رشدی در معرض خطر قرار می گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا