فناوری و تکنولوژی

این دستگاه آپنه خواب را از نوک انگشت تشخیص می‌دهد

خرید فالوور از سایت اینبو

یک دستگاه جدید تشخیص آپنه خواب که در دانشگاه ویرجینیای غربی ساخته شده است ممکن است یک روش مفید در خانه برای ارزیابی کیفیت خواب باشد.

به گزارش سرگرمی روز، محققان دانشگاه ویرجینیای غربی (WVU) دستگاهی برای تشخیص آپنه خواب روی نوک انگشتان یا مچ دست بیماران قرار می دهند تا تشخیص و درمان زودهنگام این بیماری را تسهیل کنند.

دکتر سونیل شارما، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیای غربی، پس از همکاری با سایر محققان دانشگاه برای توسعه نمونه‌های اولیه و ثبت اختراع، از بنیاد ملی علوم (NSF) حمایت و بودجه دریافت کرد.

شارما گفت که این در مورد انتقال فناوری از آزمایشگاه به مرحله بالینی است. این کمک هزینه به ما این امکان را می دهد که با افرادی که تجربه بالایی دارند ارتباط برقرار کنیم و نقاط قوت خود را به یکدیگر منتقل کنیم. ما با کارشناسان هوش مصنوعی، توسعه و بهبود نرم افزار، تولید صنعتی و فناوری و بهبود سخت افزار کار خواهیم کرد.

نمونه های اولیه شامل ساعت و گیره انگشتی شبیه به «اکسی متر خون» یا «پلاس اکسیمتر» است که بیماران هنگام خواب در خانه از آن استفاده می کنند. هر دو فناوری از هوش مصنوعی برای بررسی و تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق اپلیکیشن گوشی هوشمند یا تبلت استفاده می‌کنند.

شارما توضیح داد که آنچه دستگاه ها انجام می دهند جمع آوری اطلاعات از جریان خون در مورد روش های خاص اکسیژن رسانی و گردش خون است. بر اساس سیگنال‌های اکسیژن و الگوریتم‌هایی که استفاده می‌کنیم، دستگاه‌ها می‌توانند بدون نیاز به آزمایش‌های بسیار گران‌قیمت، آنچه را که ممکن است در بدن اتفاق بیفتد، به دقت منعکس کنند.

شارما اشاره کرد که نتایج فراتر از مثبت یا منفی است. این فناوری می تواند شدت این اختلال و نحوه درمان بیماران را نشان دهد.

آپنه انسدادی خواب (OSA) یک بیماری شایع است که در آن راه هوایی به طور جزئی یا کامل باریک می شود و در نتیجه اشباع اکسیژن کاهش می یابد. اگرچه علائم آپنه انسدادی خواب شامل خروپف بلند و خواب آلودگی بیش از حد در طول روز است، بسیاری از افراد هیچ علامتی را تجربه نمی کنند. حدود 80 درصد از موارد آپنه انسدادی خواب در جهان تشخیص داده نشده است.

شارما گفت، تاخیر در تشخیص می تواند شرایط زمینه ای مانند نارسایی قلبی، سکته مغزی و فیبریلاسیون دهلیزی را بدتر کند زیرا آپنه انسدادی خواب به عنوان سوخت برای سایر شرایط عمل می کند.

این تحقیق همچنین به بررسی هزینه های مراقبت های بهداشتی و منابع بیمارستانی می پردازد. یافته ها نشان می دهد که تشخیص و درمان به موقع منجر به کاهش هزینه های بیمار و مراقبت های بهداشتی در هر دو بخش بستری و سرپایی می شود. همچنین با کاهش تعداد افراد نیازمند بستری شدن، تخت های بیشتری برای بیماران مبتلا به بیماری های دیگر وجود خواهد داشت.

آزمایش در خانه برای بیمارانی که نمی خواهند یک شبه در محیط های ناآشنا تحت نظر باشند، مطلوب تر است، که به گفته شارما می تواند کیفیت خواب آنها را تحت تأثیر قرار دهد.

این دستگاه‌ها همچنین می‌توانند برای ساکنان روستایی که مجبورند مسافت طولانی را تا محل آزمایش طی کنند یا افرادی که برای رسیدن به محل آزمایش به اعضای خانواده متکی هستند، مفید باشد.

این تحقیق در مجله Clinical Sleep Medicine منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا