سبک زندگی

این قایق‌های «پیشرفته» هفت هزار سال قبل در دریای مدیترانه حرکت می‌کردند

خرید فالوور از سایت اینبو

کشف پنج قایق نسبتا پیشرفته در ایتالیا نشان داد که مردم عصر نوسنگی بیش از 7000 سال پیش به توانایی قایقرانی در مدیترانه دست یافتند.

به گزارش فرادید، کشف پنج قایق با تکنولوژی پیشرفته در ایتالیا نشان می دهد که مردم عصر نوسنگی بیش از 7000 سال پیش در دریای مدیترانه کشتی می کردند. قدمت این قایق ها بین 5700 تا 5100 قبل از میلاد است. و قدیمی ترین نمونه قایق های منطقه هستند.

باستان شناسان این کشف را در دهکده ساحلی لامارموتا متعلق به دوران نوسنگی (عصر حجر پسین) در حدود 30 کیلومتری شمال غربی مرکز رم انجام دادند.

کیفیت و پیچیدگی این قایق های ماقبل تاریخ نشان می دهد که چندین پیشرفت مهم در قایقرانی در اواخر عصر حجر رخ داده است و راه را برای گسترش مهم ترین تمدن های جهان باستان هموار می کند.

محققان خاطرنشان می کنند که گسترش فرهنگ نوسنگی در اروپا در ابتدا در امتداد سواحل مدیترانه بوده است.

«بسیاری از مهم ترین تمدن های اروپا در سواحل دریای مدیترانه پدید آمدند. فنیقی ها، یونانی ها، رومی ها و کارتاژنی ها از این دریای محصور برای حرکت سریع در امتداد ساحل و بین جزایر آن استفاده می کردند.

جوامع نوسنگی بین 9500 تا 9000 سال پیش در کل مدیترانه ساکن بودند. آنها در حدود 5400 سال قبل از میلاد به سواحل اقیانوس اطلس پرتغال رسیدند.

واضح است که دریای مدیترانه معمولاً برای سفر استفاده می شد، زیرا قایق ها امکان حرکت سریع مردم و مبادله کالا را فراهم می کردند.

به خوبی ثابت شده است که پیوندهای تجاری دریایی در مدیترانه در دوران نوسنگی وجود داشته است، اگرچه هنوز مشخص نیست که این دریانوردان اولیه چقدر در جهت یابی امواج مهارت داشتند.

محققان پنج قایق حفاری شده را که در یک سکونتگاه 7000 ساله پیدا شده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. امروزه این شهرک در اعماق دریاچه ای ایتالیا قرار دارد.

اینها

قایق Marmotta 1 در موزه ای در رم

در این مطالعه، Juan F. با تجزیه و تحلیل این قایق ها، جیبایا و همکارانش اطلاعات جدیدی در مورد تاریخچه فناوری دریایی به دست آوردند.

حفاری در این منطقه پنج قایق ساخته شده از درختان توخالی را نشان داد که قدمت آنها بین 5700 تا 5100 قبل از میلاد است. تجزیه و تحلیل این قایق ها نشان داد که آنها از چهار نوع مختلف چوب ساخته شده اند که در بین مکان های مشابه غیرعادی است و در ساخت آنها از تکنیک های ساخت و ساز پیشرفته ای مانند تقویت عرضی استفاده شده است.

یک قایق دارای سه شیء چوبی T شکل بود که هر کدام دارای یک سری سوراخ بود که احتمالاً برای بستن طناب های متصل به بادبان ها یا سایر ویژگی های دریایی استفاده می شد.

این ویژگی‌ها، همراه با آزمایش‌های بازیابی قبلی، نشان می‌دهد که این کشتی‌ها قابل دریا هستند. این نتیجه گیری با حضور آنها در منطقه ابزارهای سنگی مرتبط با جزایر مجاور تأیید می شود.

محققان می‌گویند: این قایق‌ها نمونه‌های استثنایی از قایق‌های ماقبل تاریخ هستند که ساخت آن‌ها علاوه بر تلاش‌های تخصصی سازمان‌یافته، مستلزم درک کامل طراحی ساختاری و خواص چوب است.

فن‌آوری مدرن دریایی و این قایق‌ها شباهت‌های مشترکی دارند و از این نظریه حمایت می‌کنند که پیشرفت‌های قابل توجهی در ناوبری اولیه نوسنگی انجام شده است. محققان می گویند ممکن است قایق های حفظ شده بیشتری در نزدیکی La Marmota وجود داشته باشد، که اگر درست باشد، راه بالقوه ای برای تحقیقات آینده باز می کند.

تاریخ‌گذاری این قایق‌های نوسنگی نشان داده است که قدیمی‌ترین قایق‌های مدیترانه هستند و حاوی اطلاعات ارزشمندی درباره مسیریابی دوران نوسنگی هستند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا