سبک زندگی

این مهمان ناخوانده سبب مرگ‌ می‌شود

خرید فالوور از سایت اینبو

تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که می تواند بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا کند و انسان نیز از طریق تماس با حیوان یا کنه آلوده به این بیماری مبتلا می شود.

به گزارش ایرنا، در واقع همه ساله در فصل تابستان شیوع برخی بیماری ها گزارش می شود که از جمله آنها می توان به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اشاره کرد.

پاکستان و افغانستان منبع تب کریمه کنگو در ایران هستند و لازم است مردم گوشت را از مراکز معتبر مورد تایید دامپزشکان خریداری کنند.

سمپاشی بیش از 201 هزار دام در سیستان و بلوچستان

معاون بهداشتی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: عامل ویروسی این بیماری با اشعه ماوراء بنفش (مصنوعی/آفتاب) از بین می رود و در خارج از میزبان زنده نمی ماند.

مسعود عسگری درباره علائم این بیماری گفت: در بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی از جمله گاو، گوسفند، بز، شتر و شترمرغ میزبان حساس (تکثیر کننده ویروس) بوده و در تماس غیربهداشتی با بافت و خون آلوده هستند. از این حیوانات احتمال وجود این بیماری وجود دارد و پرندگان به جز شترمرغ میزبان حساسی نیستند و می توانند کنه آلوده را از ناحیه ای به منطقه دیگر حمل کنند. در انسان نیز علائمی مانند سردرد و سرگیجه، تب، درد عضلانی، حساسیت به نور، خونریزی وجود دارد، اما در حیوانات (به جز تب موقت) علائم بالینی قابل مشاهده نیست.

معاون بهداشتی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان معتقد است: گزش کنه های آلوده، له کردن کنه های آلوده با دست، تماس مستقیم با خون و بافت دام های آلوده و مستقیم از مهمترین راه های انتقال عامل بیماری به انسان است. تماس با خون و ترشحات افراد آلوده

یکی از عوامل موثر در انتقال کنه های آلوده و شیوع بیماری «حمل و نقل غیر مجاز دام و پدیده قاچاق» است که نشان دهنده نقش عامل انسانی در گسترش جغرافیایی گسترده این بیماری در جوامع بشری است. .

وی بیان کرد: سمپاشی دوره ای بدن و محل نگهداری دام در شکستن چرخه انتشار عامل بیماری در دام و سپس در کاهش یا رفع بیماری در انسان موثر است و در این راستا رئیس کل دامپزشکی اداره کل سیستان و بلوچستان از ابتدای سال جاری 449 هزار و 308 متر مربع زمین و 201 هزار و 43 راس دام سمپاشی کرد.

اصغری ادامه داد: اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان از ابتدای سال تاکنون از بیش از 6 هزار و 341 مرکز عرضه دام خام بازدید کرده است و همچنین به دلیل اهمیت آگاهی جامعه و نقش موثری که در پیشگیری از بیماری ها در هزار نفر دارد. در ابتدای سال آموزش دیدند.

وی در خصوص اقدامات پیشگیری از این بیماری افزود: در گوشت به دست آمده از ذبح غیرمجاز دام، به دلیل عدم استراحت کامل دام قبل از ذبح، جمع آوری کامل خون و رعایت دوره قبل از سرما، امکان حضور ویروسی که باعث بیماری می شود و افراد را مبتلا می کند بسیار زیاد است. اما در کشتار بهداشتی به دلیل خونگیری کامل از لاشه پس از ذبح حیوان، اتمام مرحله لاشه (دوره قبل از سرما در کشتارگاه) به طور موثری باعث کاهش PH (اسیدی شدن) گوشت و از بین بردن ویروس می شود.

معاون بهداشتی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: کبدی که در نتیجه ذبح غیرمجاز دام به دست می‌آید برای انسان فوق‌العاده خطرناک است، زیرا از نظر ارزیابی دومین خطر انتقال ویروس به انسان توسط انسان است. جگر کبدی به دلیل حجم زیاد خون این است که شیر باید به صورت پاستوریزه نیز مصرف شود.

وی گفت: متأسفانه یکی از عوامل موثر در انتقال کنه های آلوده و شیوع بیماری «حمل و نقل غیرمجاز دام و پدیده قاچاق» است که نشان دهنده نقش عامل انسانی در گسترش گسترده جغرافیایی است. ” بیماری در جوامع بشری لازم است این افراد به سلامت جامعه و آسیب های اجتماعی ناشی از مرگ و میر ناشی از این بیماری و پیامدهای اجتماعی-اقتصادی آن برای خانواده خود بیش از سود شخصی توجه کنند.

اصغری میزان مرگ و میر ناشی از تب کریمه کنگو را تا 40 درصد مبتلایان عنوان کرد و ادامه داد: افرادی که سابقه تماس با دام، بافت و ترشحات خونی دام داشته اند در صورت مشاهده علائم بالینی مانند به عنوان مثال، سردرد و سرگیجه، تب، درد عضلانی و خونریزی باید سریعا به مرکز درمانی مراجعه و سابقه تماس خطرناک خود را به پزشک اطلاع دهند تا با انجام اقدامات درمانی فوری، پیشرفت بیماری متوقف شود و فرد از بیماری نجات یابد. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا