فناوری و تکنولوژی

بادبان خورشیدی ناسا در فضا باز شد

خرید فالوور از سایت اینبو

بادبان های خورشیدی راهی اسرارآمیز و باشکوه برای سفر در وسعت فضا هستند. مانند بادبان‌های روی کشتی‌ها، آنها یکی از کارآمدترین راه‌ها برای تامین نیروی محرکه فضاپیماها در فضا هستند.

به گزارش سرگرمی روز، هفته گذشته موشک Electron متعلق به شرکت RocketLab سامانه بادبان خورشیدی مرکب پیشرفته ناسا را ​​به فضا پرتاب کرد.

سیستم بادبان خورشیدی مرکب پیشرفته ناسا (ACS3) یکی از دو محموله ای بود که از نیوزلند به فضا پرتاب شد.

هدف از این ماموریت آزمایش استقرار بادبان های خورشیدی بزرگ در مدار پایین زمین است و اکنون ناسا تایید کرده است که بادبانی به طول 9 متر را با موفقیت در فضا مستقر کرده است.

موتور خودرو در سال 1886 اختراع شد. در سال 1903، انسان اولین پرواز خود را انجام داد و 58 سال بعد، انسان اولین سفر خود را با موشک به فضا انجام داد. فناوری موشک در طول سال ها به طور قابل توجهی تغییر کرده است.

می توان گفت که توسعه موشک ها در واقع از قرن سیزدهم آغاز شد، زمانی که چینی ها و مغول ها تیرهای پیشران به سمت یکدیگر شلیک کردند. اکنون موشک های جامد و مایع، رانشگرهای یونی و بادبان های خورشیدی داریم.

بادبان های خورشیدی به ویژه جذاب هستند زیرا از نیروی خورشید یا نور ستاره ها برای به حرکت درآوردن کاوشگرها به فضا استفاده می کنند. البته، این ایده جدید نیست، زیرا یوهانس کپلر برای اولین بار پیشنهاد کرد که می توان از نور خورشید برای به حرکت درآوردن فضاپیماها به فضا استفاده کرد.

ما باید تا قرن بیستم صبر می کردیم تا یک دانشمند روسی به نام کنستانتین تسیولکوفسکی اصل کار بادبان های خورشیدی را تعریف کند.

کارل ساگان و دیگر اعضای انجمن سیاره‌ای در دهه‌های 1970 و 1980 شروع به پیشنهاد مأموریت‌هایی با استفاده از بادبان‌های خورشیدی کردند، اما در سال 2010 بود که اولین وسیله نقلیه مجهز به بادبان خورشیدی به نام IKAROS به فضا پرتاب شد به تصویب.

درک مفهوم بادبان های خورشیدی که بر فشار نور خورشید متکی هستند بسیار ساده است. بادبان ها به گونه ای کج می شوند که فوتون ها به بادبان بازتابنده برخورد کرده و فوتون ها از آن جهش کرده و فضاپیما را به جلو می راند.

البته، برای شتاب دادن به فضاپیما با استفاده از نور، فوتون های زیادی لازم است، اما این پیشرانه به آرامی و به مرور زمان یک سیستم بسیار کارآمد خواهد بود که به موتورهای سنگین یا مخازن سوخت نیاز ندارد. این جرم کاهش یافته شتاب بادبان های خورشیدی توسط نور خورشید را آسان تر می کند، اما اندازه بادبان ها توسط مواد و ساختارهایی که آنها را پشتیبانی می کنند محدود می شود.

به بیان ساده، بادبان های خورشیدی فشار ظریف نور خورشید را مهار می کنند و از آن برای هدایت کاوشگرها به فضا استفاده می کنند. کار آنها درست مانند کار کشتی های بادبانی برای کنترل باد در خشکی است. از آنجایی که بادبان های خورشیدی کارآمد هستند و نیازی به سوخت ندارند، بسیاری از طرفداران اکتشاف فضایی به این استراتژی نسبتا جدید بسیار امیدوار هستند.

ناسا با نسل جدیدی از فناوری بادبان خورشیدی روی این مشکل کار می کند. سیستم بادبان خورشیدی کامپوزیت پیشرفته آنها از CubeSat ساخته شده توسط NanoAvionics برای آزمایش ساختار پشتیبانی این کامپوزیت جدید استفاده می کند.

این بوم از مواد پلیمری انعطاف‌پذیر و فیبر کربن ساخته شده است تا جایگزینی سفت‌تر و در عین حال سبک‌تر برای طرح‌های ساختار پشتیبانی موجود ارائه کند.

ناسا اکنون تأیید کرده است که تاساوا به مدار پایین زمین رسیده و یک بادبان 9 متری را مستقر کرده است. به گفته ناسا، این بوم 80 متر مربعی حدود 25 دقیقه طول کشید.

لازم به ذکر است که چندین ماموریت بادبان خورشیدی از جمله کاوشگر ژاپنی Ikaros و پروژه LightSail 2 متعلق به انجمن سیاره ای قبلاً به فضا پرتاب شده است. هدف از پرتاب سیستم بادبان خورشیدی مرکب پیشرفته ناسا، توسعه بیشتر این فناوری است.

ناسا می گوید اگر شرایط آب و هوایی مساعد باشد، بادبان خورشیدی ممکن است حتی از زمین قابل مشاهده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا