سبک زندگی

بالا بودن احتمال ابتلا به بیماری MS در زنان؛ علائم این بیماری

خرید فالوور از سایت اینبو

احتمال ابتلای زنان به ام اس بسیار بیشتر از مردان است. به همین دلیل باید به این مشکل توجه زیادی داشته باشند و به محض مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنند. اگر فردی سابقه خانوادگی ام اس داشته باشد باید تحت نظر پزشک باشد. علائم بسیار مهمی در زنان وجود دارد که باید جدی گرفته شوند.

به گزارش سرگرمی روز، در مطلبی که موسسه خیریه کهریزک منتشر کرده به برخی از آنها اشاره شده است.

پاها به خواب می روند

به طور معمول، هنگامی که به مدت طولانی روی بازو یا پای خود فشار می آورید، دچار بی حسی و بی حسی می شوید که باعث قطع موقت گردش خون در آن ناحیه می شود. اما اگر احساس می کنید که چنین حالتی به طور مکرر در دست ها، آرنج ها، پاها یا انگشتان پا رخ می دهد و یا اغلب احساس گرما در این قسمت ها ایجاد می شود، ممکن است از علائم این بیماری باشد. نگران نباش! برای اطمینان به یک متخصص مغز و اعصاب خوب مراجعه کنید.

خستگی مفرط و مداوم

گاهی ممکن است از نظر ذهنی برای یک کار آماده شوید و با تمام توان با آن روبرو شوید، اما ناگهان احساس خستگی کنید، گویی هفته هاست که فعالیت بدنی سخت و شدیدی انجام داده اید. این خستگی توانایی شما را کاهش می دهد و عملکرد روزانه شما را تحت تاثیر قرار می دهد. چنین علامتی لزوما نمی تواند وجود ام اس را تایید کند، اما یکی از علائم این بیماری است که اعصاب نخاعی را از بین می برد.

اختلال در چرخه قاعدگی

هر بیماری مانند ام اس که بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر بگذارد می تواند باعث آمنوره یا از دست دادن دوره های قاعدگی شود. نامنظمی چرخه مشکل بزرگ و مهمی نیست و هر چیزی می تواند بر منظم بودن این دوره تاثیر بگذارد مانند مسافرت، سرماخوردگی، استرس، بلند کردن اجسام بسیار سنگین. اگر دوره بیش از 3 ماه قطع شد، وقت آن است که با پزشک مشورت کنید.

مشکل در بلع و صحبت کردن

مشکلات صحبت کردن یا بلع معمولاً همزمان رخ می دهد. اگر قدرت گفتار از بین برود، نقاط آسیب دیده در مغز می تواند الگوهای گفتار را مختل کند و صداها به درستی بیان نمی شوند. اگر مشکلی در بلع وجود دارد و فرد بدون بیماری خاصی در بلع مشکل دارد، ممکن است یکی از علائم ام اس باشد. اینجاست که این روند باید جدی گرفته شود و درمان شود.

احساسات بسیار عجیبی را تجربه می کند

مشکلات حسی یکی از علائم نادر اما شایع ام اس است. برخی از بیماران می گویند که احساسات بدن آنها در یک قسمت با قسمت دیگر متفاوت است. نیمی از بیماران ام اس درد مزمن همراه با اسپاسم ناخواسته، سفتی عضلانی را تجربه می کنند که در چنین شرایطی مبتلایان احساسی به نام سنگینی را تجربه می کنند. در چنین شرایطی، پاها اولین اندامی هستند که بر روی اعصاب عضلانی تحت فشار قرار می گیرند. قسمت پشت نیز گنجانده شده است. بسیاری از بیماران به طور همزمان چندین حس مختلف را در بدن خود تجربه می کنند و احساس ناراحتی می کنند.

رنگ ها را نمی شناسد

یکی دیگر از علائم ام اس که در برخی از بیماران مبتلا به این بیماری دیده می شود، ناتوانی در تشخیص رنگ ها است. علت این پدیده آسیب به اعصاب بینایی در مغز است. کوررنگی یکی از اولین علائم ام اس است. این بیماری تنها مربوط به کوررنگی نیست. ام اس می تواند به صورت نابینایی جزئی، کوررنگی، نقاط کور یا کوری در یک چشم ظاهر شود. برخی از بیماران ممکن است در حین حرکت چشم دچار درد یا کشش در چشم شوند.

شروع مشکلات بینایی ناشی از ام اس معمولا کند است. هر مشکل چشمی نشان دهنده ام اس نیست. گاهی اوقات مشکلات بینایی به دلیل عفونت، کمبود ویتامین یا سایر بیماری های خودایمنی رخ می دهد و ربطی به ام اس ندارد. به محض مشاهده هر گونه بیماری در چشم، به پزشک مربوطه مراجعه کنید تا علت آن را بیابید و درمان کنید.

فراموشی سنگین

اگر یکی از نزدیکان روز تولد خانواده خود را فراموش کردید، حلقه کلید خود را هر روز در هفته کنار بگذارید، لباس های تمیز را دوباره بشویید، باید نگران باشید که در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر اولیه هستید. خبر خوب این است که آلزایمر در بین زنان جوان زیاد شایع نیست، اما خبر بد این است که مشکلات حافظه کوتاه مدت یا سایر مشکلات شناختی می تواند از علائم ام اس در زنان باشد.

آب زیاد بنوشید، کمتر ادرار کنید

نوشیدن آب زیاد اما ادرار نکردن، اگرچه ایده آل است و یک استعداد به نظر می رسد، معمولاً یک فاجعه است. چنین وضعیتی ممکن است نشان دهنده وجود ام اس باشد، به خصوص زمانی که به مدت 24 ساعت ادرار وجود نداشته باشد. گاهی اوقات به صورت عکس خواهد بود. فرد در زمان های مختلف احساس ادرار زیاد می کند، اما ادرار وجود ندارد. اگر این علائم را مانند هر علامت دیگری تجربه کردید، وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید.

مشکل در تایپ یا نوشتن

یکی از علائم ام اس در بیماران این است که هنگام مواجهه با تلفن همراه، تبلت یا موارد دیگر توانایی کافی برای نوشتن ندارند. ام اس روی مغز این بیماران تاثیر می گذارد و توانایی های آنها را کاهش می دهد.

احساس سرگیجه ناگهانی و مکرر

احساس سرگیجه و افتادن سر به طور مداوم و ناهموار به دلیل آسیب به سیستم کنترل، سیستم حسی و هماهنگی به دلیل وجود ام اس و باعث می شود بیمار احساس ناراحتی، بی ثباتی، سرگیجه یا حتی تهوع شدید کند.

درک نادرست دمای اجسام

یکی دیگر از علائم ام اس عدم تشخیص دمای بدن است. ناتوانی در تشخیص اجسام سرد و گرم به دلیل آسیب به اعصاب مغز به دلیل وجود این بیماری است.

احساس تجربه بیماری های مختلف

با وجود اینکه بیماران ام اس برای بیماری های دیگر آزمایش می شوند و منفی می شوند، هنوز فکر می کنند بیماری های مختلفی دارند. علائم ام اس مشابه بسیاری از بیماری های دیگر است، بنابراین ممکن است گیج کننده باشد. این بیماری کاملاً تحت تأثیر اعصاب است. بنابراین، هیچ دو بیماری علائم مشابهی ندارند. خوشبختانه، آزمایش MRI می تواند وجود یا عدم وجود بیماری را تشخیص دهد. بنابراین در صورت وجود هر یک از علائم ام اس، بهتر است برای انجام آزمایشات ساده به پزشک مراجعه کنید. ام اس می تواند زندگی را مختل کند، اما هرگز کشنده نیست!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا