فناوری و تکنولوژی

با این چت بات با آیندگان حرف بزنید!

خرید فالوور از سایت اینبو

آیا تا به حال آرزو کرده اید که بتوانید با نسخه قدیمی خود صحبت کنید و تجربیات آنها را به اشتراک بگذارید؟ اگرچه ماشین زمان هنوز اختراع نشده است، اما دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) راهی برای تحقق بخشیدن به این رویا یافته اند. آنها یک ربات چت به نام Future You ساخته اند که از هوش مصنوعی برای شبیه سازی نسخه 60 ساله کاربر استفاده می کند.

پت پاتارانوتاپورن، یکی از محققان این پروژه در آزمایشگاه رسانه MIT گفت: «اگرچه ما هنوز ماشین زمان نداریم، می‌توانیم چیزی بسازیم که واقعاً جادوی ماشین زمان را به تصویر بکشد.

او توضیح می‌دهد که هدف آن‌ها فقط ایجاد یک فناوری نبود، بلکه تشویق مردم به تفکر، نگاه به درون و واقعاً فکر کردن درباره صحبت کردن با خود آینده‌شان بود.

نحوه عملکرد Future You به این صورت است که ابتدا از کاربران در مورد زندگی فعلی، آرزوهای گذشته و آینده آنها سؤالاتی می پرسد. همچنین یک عکس فعلی از کاربر می گیرد و آن را به تصویری قدیمی تر و خاکستری از خود آینده او تبدیل می کند. پاسخ‌های کاربر به ChatGPT-3.5 OpenAI داده می‌شود، که خاطرات نادرستی ایجاد می‌کند تا پس‌زمینه‌ای منسجم برای پاسخ دادن به سؤالات ایجاد کند.

در آزمایشی با 334 داوطلب، محققان دریافتند که حتی یک مکالمه کوتاه با این چت بات به طور قابل توجهی باعث کاهش اضطراب و افزایش احساس ارتباط با خود آینده می شود. این یافته‌ها مهم هستند زیرا تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که ارتباط بیشتری با آینده خود دارند، سلامت روان، پیشرفت تحصیلی و مهارت‌های مالی بهتری دارند.

خود پاتارانوتاپورن از صحبت با خودش در آینده سود برده است. او می‌گوید: «در طی یکی از صحبت‌ها، آینده‌ام به من یادآوری کرد که تا جایی که می‌توانم با والدینم وقت بگذرانم. او آینه ای را به سمت من گرفت تا بتوانم زندگی خود را از نو ببینم و دوباره با آنچه واقعا مهم است ارتباط برقرار کنم.

البته استفاده از چت بات ها برای اهداف سلامت روان ایده جدیدی نیست. پلتفرم هایی مانند Character.ai به عنوان مشاور هوش مصنوعی محبوب شده اند. برخی از شرکت‌ها حتی ربات‌های مرده یا گریف‌بات‌هایی را ارائه می‌کنند که عزیزان از دست رفته را شبیه‌سازی می‌کنند. اما کارشناسان هشدار می دهند که این فناوری ها می توانند از نظر روانی مضر یا حتی وسواسی برای کاربران باشند.

محققان MIT اذعان دارند که این فناوری خطراتی را به همراه دارد. برای مثال، ممکن است آینده را به گونه ای نادرست معرفی کند که بر رفتار فعلی تأثیر منفی بگذارد یا از رفتار منفی حمایت کند. همچنین، سفارشی سازی بیش از حد می تواند روابط انسانی واقعی را کاهش دهد. آنها تاکید می کنند که برای اطمینان از استفاده اخلاقی از این فناوری باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

در نهایت، Future You نشان می دهد که چگونه هوش مصنوعی می تواند به ما کمک کند تا عمیق تر با خودمان ارتباط برقرار کنیم. اما همچنین یادآوری می شود که در استفاده از چنین ابزارهایی باید دقت شود. آینده ممکن است پر از امکانات هیجان انگیز باشد، اما بهترین راهنمای ما در زندگی، خرد و تجربه ای است که در زمان حال به دست می آوریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا