سبک زندگی

با کمبود امگا ۳ به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوید!

خرید فالوور از سایت اینبو

غذاهای دریایی به ویژه ماهی به دلیل وجود مقادیر زیادی مواد مغذی و مقوی در رژیم غذایی ما بسیار مهم است، اما سرانه مصرف ماهی در کشور ما بسیار کم است و کمتر به این محصول غذایی مفید برای سلامتی توجه می کنیم. . غذاهای دریایی چه خواصی دارند و چرا سرانه مصرف ماهی در کشور ما کم است؟

به گزارش سرگرمی روز، برای پاسخ به این دو سوال و درک خواص ماهی و تفاوت امگا 3 و امگا 6، تفاوت ماهی و فیله ماهی و خواص این غذا با دکتر منصور رضایی، متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مثل اینکه آنچه شما می خوانید را انجام داده ایم.

رضایی در خصوص دلایل پایین بودن سرانه ماهی در کشور گفت: علیرغم اینکه هم در شمال و هم در جنوب به دریا و دریاچه متصل هستیم و کشور رودخانه های زیادی دارد، سرانه مصرف ماهی است. در کشور ما کم است. یکی از دلایل این امر مربوط به قیمت است.

مسائل فرهنگی و سلیقه ای مهمتر از مسائل اقتصادی با مصرف سرانه پایین ماهی است. ذائقه ما در کودکی و زیر 6 سال شکل می گیرد. به دلیل نگرانی و ترس از پایین رفتن تیغه ماهی در گلوی کودک، به کودکان خود ماهی نمی دهیم یا به ندرت به آنها ماهی می دهیم.

مشکلات ما در زمینه سرانه کم مصرف ماهی در کشور به یک علت نیست که با یک راه حل حل شود. ماهی به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا 3 بسیار فاسد شدنی است و در نتیجه حمل و نقل آن از سواحل دریا به مناطق مرکزی کشور نیازمند تجهیزات ویژه و ظروف یخچالی است.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه تن ماهی با خود ماهی متفاوت است، گفت: بسیاری از افراد به دلیل نداشتن زمان کافی برای تمیز کردن و پختن ماهی به مصرف ماهی تن روی می آورند و این محصول غذایی مانند ماهی استفاده شده در مایع نیست، روغن آن است. سبزی .

این نوع ماهی دارای امگا 6 است که از منابع مختلف به صورت بیش از حد از آن استفاده می کنیم. اما کمبود ما و همه مردم روی کره زمین در 100 سال گذشته اسیدهای امگا 3 هستند که تنها منبع حیوانی آن غذاهای دریایی است.

اگرچه امگا 3 در غذاهای گیاهی مانند سویا، دانه کتان و گردو یافت می شود، اما همه آنها اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره کوتاه هستند که به هیچ وجه با اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره بلند موجود در ماهی و غذاهای دریایی قابل مقایسه نیستند. .

رضایی درباره اهمیت اسید چرب امگا 3 گفت: اسید چرب موجود در ماهی و غذاهای دریایی به طرز عجیبی در رشد جنین، سلامت انسان و پیشگیری و درمان بیشتر بیماری ها نقش دارد.

بیشتر بیماری ها ناشی از کمبود دریافت امگا 3 است. چرا؟ زیرا زمانی که ما کمتر امگا 3 می خوریم و امگا 6 بیشتری دریافت می کنیم، عدم تعادل در مصرف این دو اسید چرب منجر به بروز بیماری های التهابی مختلف مانند التهاب روده، التهاب عروقی، التهاب مغز، التهاب مفاصل و هر جای دیگری می شود. ممکن است التهاب در آن باشد، مانند ذات الریه. اساس اکثر بیماری ها التهاب است که یکی از دلایل آن کمبود امگا 3 و مقدار زیاد اسیدهای چرب امگا 6 است.

وی با اشاره به تفاوت این دو اسید چرب گفت: در علم تغذیه دو نوع اسید چرب داریم؛ اسیدهای چرب ضروری که باید از خارج دریافت کنیم و اسیدهای چرب غیرضروری که بدن تولید می کند و نیازی به دریافت آنها از خارج نداریم.

اسیدهای چرب ضروری شامل امگا 3 و امگا 6 است. امگا 6 به راحتی در دسترس است و منابع آن در بیشتر غذاهای ما و در دانه های روغنی مختلف یافت می شود. اما مشکل ما این است که اسیدهای چرب امگا 3 ضروری هستند، دریافت این اسیدهای چرب در سراسر جهان به دلیل تغییر الگوهای غذایی مختل شده است. اکثر مردم جهان به استثنای ژاپنی ها و اسکیموها که اغلب غذاهای دریایی مصرف می کنند، در مصرف این نوع غذاها و دریافت امگا 3 دچار کمبود هستند.

دکتر رضایی تحقق سه شرط مهم را زمینه ساز افزایش سرانه مصرف غذاهای دریایی در کشور دانست و گفت: برای افزایش سرانه مصرف غذاهای دریایی سه شرط وجود دارد، یکی دسترسی فیزیکی، دوم دسترسی فرهنگی و سومی. دسترسی اقتصادی است البته این سه شرط در مورد تمام غذاهایی که برای مصرف توصیه می شود صدق می کند.

اکنون ما به خاویار دسترسی فیزیکی داریم اما از نظر اقتصادی نه. ما دسترسی فرهنگی به گوشت خوک نداریم، دسترسی فیزیکی به غذای خاص در آفریقا مانند کاساوا نداریم. رعایت یا عدم رعایت این سه شرط باعث می شود یک محصول غذایی یا مصرف شود یا خیر.

حمل و نقل هوایی، جاده ای، ریلی و دریایی وضعیت برخی از این دسترسی ها را تا حدی بهبود بخشیده است، به ویژه در حوزه غذاهای دریایی. بنابراین می توان گفت به دلیل عدم دسترسی و ذائقه فرهنگی و اقتصادی ما در دوران کودکی و عدم آشنایی با بوی ماهی و نحوه تهیه غذاهای دریایی، سرانه مصرف ماهی در کشور ما بسیار پایین است. .

یکی از عوامل کمبود وقت و شاید حتی تنبلی است که ترجیح می دهیم به جای تمیز کردن ماهی و سرخ کردن آن سریع سوسیس تخم مرغی درست کنیم، افرادی که فست فود می خورند زود مریض می شوند.

این متخصص تغذیه درباره اهمیت و ویژگی های تغذیه ای ماهی نیز گفت: در تغذیه هر گروه غذایی اشرف وجود دارد به عنوان مثال اشرف دانه جو است. میوه های اشرف سیب، انار و انگور است. گوشت اشرف هم ماهی است چرا؟ هر چیزی که یک جنین بالغ نیاز دارد مانند آهن، ید، روی، سلنیوم، منیزیم، امگا 3، کولین و بتائین در ماهی وجود دارد.

آنها همچنین به طور نامناسب و نه چندان دقیق می گویند که ماهی آلوده به جیوه است. اول اینکه همه ماهی ها به جیوه آلوده نیستند، مخصوصا در ماهی های غول پیکری که به دلیل خوردن زیاد فلزات سنگین از دریا جمع شده اند. از ماهی های کوچک

اما به لطف خداوند موادی مانند آهن، ید، روی و به خصوص سلنیوم در بدن ماهی وجود دارد. در واقع، سلنیوم پادزهر آن فلزات و جیوه در ماهی است که ما نگران آن هستیم. البته همان طور که گفتم جیوه بیشتر در بدن ماهی ها و کوسه های عظیم الجثه وجود دارد که ما اغلب آنها را نمی خوریم.

وی همچنین درباره اهمیت ماهی در پیشگیری از تعدادی از بیماری ها بیان کرد: ماهی یکی از مواد غذایی اصلی بدن است که دارای پروتئین، چربی و مواد معدنی مورد نیاز بدن است. از بروز بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های قلبی عروقی، آلزایمر مزمن در کشورمان جلوگیری می کند.

البته بحث در مورد کسانی که به ماهی حساسیت دارند جداست، اگر واقعاً انسان به غذاهای دریایی حساسیت دارد نباید ماهی بخورد. اما اگر به ماهی حساسیت ندارید بدانید که برای شما مفید است. هیچ چیز جایگزین ماهی نمی شود، حتی روغن ماهی. وقتی ماهی می خوریم هزار و یک خاصیت دارد که یکی از آنها امگا 3 است اما وقتی روغن ماهی که در واقع امگا 3 است می خوریم دیگر آهن، ید، روی، سلنیوم و منیزیم موجود را دریافت نمی کنید. در ماهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا