سبک زندگی

برای جلوگیری از نیش «پشه» چه چیزی روی پوستمان بمالیم؟

خرید فالوور از سایت اینبو

هنگامی که پشه شما را نیش می زند، علاوه بر ایجاد خارش آزاردهنده، می تواند عوامل بیماری زا مضری را نیز منتقل کند که باعث بیماری های خطرناکی مانند مالاریا، تب دنگی، زیکا و نیل غربی می شود.

به گزارش فرادید، راه های مختلفی برای جلوگیری از نیش پشه وجود دارد. از پوشیدن لباس‌های بلند و گشاد گرفته تا توری روی پنجره‌ها و از بین بردن آب راکد که پشه‌ها می‌توانند از آن برای تخم‌گذاری استفاده کنند.

با این حال، یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت از خود هنگامی که به جایی می‌روید که پشه‌های گرسنه هستند، استفاده از مواد دافع پشه است. مواد دافعی که می توانید روی پوست خود بمالید.

برای بیش از یک دهه، تیم آزمایشگاه فیزیولوژی مولکولی دانشگاه ایالتی نیومکزیکو در حال مطالعه انواع مختلف مواد دافع پشه و اثربخشی آنها بوده است. نتایج تحقیقات این تیم را می توانید اینجا ببینید. اما قبل از اینکه ببینیم کدام دافع ها می توانند برای جلوگیری از نیش پشه کار کنند، بیایید ببینیم چه چیزی این کار را نمی کند.

کدام مواد دافع ضرری ندارند؟

دستبندهای دافع حشرات کار نمی کنند. فروشگاه های زنجیره ای و داروخانه ها صدها نوع مختلف دستبند می فروشند. این محصولات که موادشان از پلاستیک تا چرم متغیر است، حتی اگر مملو از مواد دافع مختلف باشد، نمی توانند از کل بدن شما در برابر نیش پشه محافظت کنند.

دستگاه های عایق صدا کار نمی کنند. این محصولات همچنین به اشکال مختلفی تولید می شوند و ادعا می کنند که صدایی با فرکانس بالا منتشر می کنند که پشه ها را دفع می کند. با این حال، طبق مطالعات علمی، دفع کننده های صدا نمی توانند پشه ها را از خود دور کنند. در واقع، زمانی که آزمایشگاهی در دانشگاه نیومکزیکو یکی از این دستگاه ها را آزمایش کرد، حتی افزایش جزئی در جذب پشه مشاهده شد!

مکمل های غذایی مانند ویتامین B، سیر و … نیز تاثیری ندارند. هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد مصرف این مکمل ها از افراد در برابر نیش پشه محافظت می کند.

دفع کننده هایی که کار می کنند:

1. DIT

دافع موسوم به “DEAT” با نام شیمیایی دی اتیل تولامید در دهه 1950 توسط ارتش ایالات متحده ساخته شد و یک دافع پشه با سابقه استفاده طولانی است. مالیدن این ماده دافع بر روی پوست می تواند در دفع پشه ها واقعا موثر باشد. هر چه درصد غلظت این ماده بیشتر باشد، زمان حفاظت طولانی تر است. مثلا حتی تا ساعت شش.

2. پیکاریدین

این دافع مصنوعی همچنین می تواند تا 6 ساعت با غلظت 20 درصد از پوست شما محافظت کند.

3. روغن اکالیپتوس لیمو

این ترکیب طبیعی با ماده فعال PMD یک جایگزین گیاهی برای DEET و پیکاریدین است. دافعه او می تواند تا شش ساعت طول بکشد.

سایر مواد دافع که تا حدی موثر هستند:

تیم تحقیقاتی از دانشگاه نیومکزیکو انواع مختلف روغن ها را بر روی داوطلبان آزمایش کرد و به نتایج زیر رسید:

1. روغن میخک موثر است; این روغن با ماده فعال اوژنول می تواند با غلظت 10 درصد در لوسیون بیش از 90 دقیقه از پوست شما در برابر نیش پشه محافظت کند.

2. روغن دارچین موثر است; این روغن با ترکیبات فعال سینامالدئید و اوژنول می تواند با غلظت 10 درصد در لوسیون بیش از 60 دقیقه از شما در برابر پشه ها محافظت کند.

3. روغن سیترونلا اثر دارد، اما نه زیاد. این روغن با غلظت 10 درصد حدود 30 دقیقه از پوست در برابر نیش پشه محافظت می کند.

توجه:

اگر قصد استفاده از مواد دافع پشه را دارید، حتما به خاطر داشته باشید که روغن های دافع موادی هستند که می توانند پوست را در غلظت های بالا تحریک کنند. بنابراین مصرف آنها باید در دوزهای توصیه شده و طبق دستورالعمل باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا