سبک زندگی

بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید

خرید فالوور از سایت اینبو

حذف ارز دارویی ترجیحی هزینه داروهای بدون نسخه را نیز افزایش داد، یعنی. داروهای بدون نسخه چون تحت پوشش بیمه نیستند. به نظر می رسد این افزایش قیمت تا حدودی استفاده بیش از حد از داروهای بدون نسخه را کنترل می کند. دکتر سید علی فاطمی نایب رئیس سابق انجمن داروسازان ایران با بیان این مطلب گفت.

به گزارش سرگرمی روز، به گفته این متخصص دارو، مسکن ها و داروهای سرفه پرمصرف ترین داروهای OTC هستند. البته میزان مصرف این داروها در ایران و جهان تقریباً یکسان است و به روز شدن قیمت این داروها پس از اصلاح سیاست های ارزی و حذف ارز 4200 تومانی ما را در یک سطح قرار داد. کشورهای دیگر از نظر مصرف

عوارض حاد و مزمن

فاطمی با اشاره به فرهنگ خرید دارو بدون به اشتراک گذاشتن اطلاعات بیمار، تصریح کرد: برای فروش دارو به بیمار یا هر فرد ذینفع باید شرح حال و مشکل کامل به پزشک در داروخانه ارائه شود، اما خرید بیش از … توزیع دارو در داروخانه های کشور بدون شرح بیماری انجام می شود و داروهای مورد نیاز بیماران جایگزین نمی شود. این فرهنگ تقریباً در بین مردم جا افتاده است و نیازی به ارائه این توضیحات نمی بینند و مستقیماً دارو می خواهند. داروساز این داروها را بر اساس قوانین موجود تهیه می کند.

وی با تاکید بر اینکه داروهای بدون نسخه 100 درصد ایمن نیستند، ادامه می دهد: این داروها می توانند عوارض حاد و مزمن داشته باشند. عوارض حاد به عوارضی گفته می شود که مصرف کننده بلافاصله پس از مصرف دارو با آن مواجه می شود، در حالی که عوارض مزمن می تواند سال ها بعد همان فرد را با مشکلات ناشی از مصرف این داروها مواجه کند. به عنوان مثال، اگر فردی مشکل کلیوی داشته باشد، با مصرف آن به تدریج دچار کمبود می شود.

استفاده تروماتیک از 4 استامینوفن

فاطمی با اشاره به مصرف زیاد استامینوفن در کشور بیان کرد: مردم این دارو را به عنوان یک داروی بی ضرر یا کم ضرر می شناسند اما عوارض این دارو نیز در صورت مصرف زیاد قابل توجه است. اگر بیمار از 4 استامینوفن 500 میلی گرم در روز استفاده کند، دچار مسمومیت کبدی یا کما می شود.

وی تاکید می کند: در حال حاضر حدود 200 مسکن در فهرست دارویی کشور وجود دارد که در صورت خرید بدون نسخه، همه آنها باید با تجویز و توصیه پزشک در داروخانه مصرف شود که ما شاهد آن نیستیم.

خودتان عفونت را درمان نکنید

این متخصص داروسازی درباره عوارض داروهای بدون نسخه می گوید: برخی افراد در مواجهه با اسهال به سراغ داروهای بدون نسخه می روند اما موارد عفونی اسهال را نباید با داروهای بدون نسخه درمان کرد. عفونت در بدن فرد نیاز به درمان دارد. در این رابطه، بیمار نباید خودسرانه آنتی بیوتیک مصرف کند، زیرا آنتی بیوتیک ها داروهای بدون نسخه نیستند.

عوارض نسل قدیم سرماخوردگی

فاطمی با اشاره به اینکه داروهای بدون نسخه برای سرماخوردگی یا آلرژی های فصلی نسل قدیم و جدید دارند، تصریح می کند: نسل قدیم این داروها خواب آلودگی شدید دارند و در صورت مصرف زیاد آنتی هیستامین در حین کار و رانندگی فرد با خطراتی مواجه است. . نسل جدید این داروها کمتر خواب‌آلود هستند، اما بدون نسخه هستند و باید با تجویز پزشک تجویز شوند.

داروی نسخه ای نخرید

به گفته این کارشناس دارویی، فرهنگ بد دیگری که در کشور ما وجود دارد این است که فردی که تجربه مصرف دارو را دارد آن را به دیگران توصیه می کند.

فاطمی در ادامه توضیح می دهد: این فرهنگ غلط است زیرا حتی سردرد هم برای افراد یکسان نیست و برای خرید مسکن باید از پزشک داروخانه سابقه پزشکی گرفت. نکته مهم این است که هر درد و سردردی با هر مسکنی حل نمی شود. به همین دلیل انواع مسکن ها در بازار دارویی کشور وجود دارد و پزشکان یا داروسازان می توانند با توجه به نیاز بیمار آنها را تجویز کنند. قاعدگی، مفاصل یا سردرد با مسکن های مختلف تاثیر متفاوتی می گذارد، به هیچ وجه تجویز داروهای به اصطلاح عمه و عمو توصیه نمی شود.

نظر پزشک خود را بخواهید

فاطمی می گوید تداخلات دارویی نیز باید مورد توجه قرار گیرد: تداخل دارویی برای داروهای بدون نسخه بسیار مهم است. این داروها با داروهای لخته کننده خون تداخل دارند.

وی ادامه می دهد: فرد مبتلا به بیماری قلبی که از وارفارین استفاده می کند نباید بدون نسخه دارو مصرف کند. حتی مصرف همزمان آنتی بیوتیک ها و مسکن ها نیز می تواند بر اثربخشی آنها تأثیر بگذارد.

به گفته این کارشناس داروسازی، داروهای بدون نسخه نیز می توانند در جذب ویتامین ها اختلال ایجاد کنند و به همین دلیل کسانی که مصرف داروها زیاد است باید در مورد تداخلات دارویی از پزشک داروخانه اطلاعات لازم را دریافت کنند. که اثربخشی داروی اصلی که استفاده می کنند کاهش نمی یابد و برای بیماران مشکلی ایجاد نمی کند

فاطمی مطالعه بروشورهای دارویی را نیز بسیار مهم عنوان می کند و بیان می کند: البته فرهنگ مطالعه بروشور یا نسخه دارو در ایران ضعیف است و به نوعی مردم به آن توجه نمی کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد کمی از مردم هنگام خرید دارو، بروشور آن را می‌خواهند و می‌خوانند یا اطلاعات کامل دارو را از مسئول فنی یا پزشک داروخانه دریافت می‌کنند. اگرچه این سوال اصل اصلی در هنگام خرید دارو است و باید از عوارض، میزان مصرف و احتمال تداخل با سایر داروها مطلع شد.

وی تاکید می کند: توصیه جدی این است که هر نوع داروی بدون نسخه با نظر داروساز از داروخانه تهیه شود. اگر به برگه دارو دسترسی ندارید، سایت های معتبر در اینترنت منابع خوبی برای کسب اطلاعات لازم هستند. این منابع موثق به راحتی در دسترس مصرف کنندگان هستند و هشدارهای دارویی را می توان از آنها خواند.

این کارشناس داروسازی هشدار می دهد که مصرف طولانی مدت داروهای بدون نسخه توصیه نمی شود، زیرا ممکن است عوارضی داشته باشند و برخی به تدریج اثر خود را از دست بدهند.

اثرات نامطلوب برخی داروها

گفته می شود مصرف طولانی مدت داروها باعث کاهش اثربخشی آنها می شود و فاطمی می گوید: این مشکل در مورد همه داروهای بدون نسخه صدق نمی کند. به عنوان مثال، در مورد آنتی بیوتیک ها، اگر بدون نسخه و بدون تجویز پزشک مصرف شوند، باکتری های بدن با آنها سازگار می شوند و باید آنتی بیوتیک های قوی تری تجویز شود.

وی ادامه می دهد: این مشکل در برخی از داروهای ضد اسهال و ضد احتقان بینی نیز وجود دارد و در صورت مصرف زیاد نتیجه معکوس خواهد داشت. داروهای یبوست نیز می توانند این شرایط را ایجاد کنند. بیشتر آنها گیاهی هستند و بهتر است هر از چند گاهی آنها را عوض کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا